torsdag 14 juli 2022

En resa i tid och rum

Extremt små

Hela vår fantastiska jord är liten. Varje människa är extremt liten ur ett universellt perspektiv. Det gäller även Elon Musk, Jeff Bezos, Warren Buffet, Li Ka-Shing, Xi Jingping och Vladimir Putin. Ur ett universiellt perspektiv är vi mycket mindre än ett sandkorn. De som saknar ödmjukhet borde bli ödmjuka om man tar till sig detta faktum. Om man på toppen av det lägger på att jordens redan upplevt fem massutrotningar av liv borde man bli ännu mer ödmjuk över den chans vi ändå fått att leva en stund här på en fantastisk jord. Än så länge den enda plats vi vet där stjärnorna stått så perfekt att jorden kunde bli den plats den är för mer avancerat liv. 

Att det var nu som NASA släppte de otroliga bilderna från rymden känns som en mening. I väldigt många år har jag under sommaren haft förmånen att träffa en kär vän under sommaren. Och varje gång har vi mer eller mindre talat om stora existentiella och filosofiska frågor. Inte minst har vi talat om vad vi tror händer när universum inte längre expanderar utan börjar krympa. Vad tror du? En sak är helt säker, vare sig du eller jag kommer att få uppleva den stunden under universums historia. En annan sak som är säker är att mina beskrivningar om universum, i min bok "En stund på jorden" fortsatt är sanna. Det känns skönt.

"Nasa har släppt historiska bilder från James Webb-teleskopet. Bilderna visar universum för 13,5 miljarder år sedan." 

Visst är det fantastiskt att vi är så extremt små och ändå kan vi fylla våra korta liv med mycket mening. Inte minst meningen att lämna en bättre värld att leva i för kommande generationer människor. I min barndom brukade jag fantisera om att jorden var som en bloddroppe på ett objektsglas som sticks in för observation i ett mikroskop. När man tittar på den lilla bloddroppen möter man ett universum. Vad är det som observerar oss "på toppen av universum"? Hur många universum finns det? När och var tar universum slut? Jag bestämde mig för att lägga ner dessa tankar då jag kände att det riskerade min mentala hälsa. 

Varje sommars djupa samtal på Råö är dock "priceless". Samtal som tränar hjärnan ordentligt och som vidgar alla sinnen. Inte minst många filosofiska perspektiv på vår tillvaro. Håll med om att det är ofattbart att man genom ljuset kan resa miljarder år tillbaka i tiden! Kommer framtidens människor kunna återskapa livet på jorden genom att rikta extremt mycket mer avancerade kameror mot jorden från någon kamera placerad i en galax lååååång från vår jord i framtiden?......

Kan big-bang ha skapat ett parallellt universum? Varför inte många fler? Kanske!Små är vi onekligen, och ändå samlat så fantastiska. Så fantastiska att vi kan se flera miljarder år bakåt i tiden. Nedan BBC program är mycket intressant i sammanhanget.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar