Hållbarhet och konkurrens
Så länge som det finns en fungerande marknad där olika aktörer konkurrerar om att leverera tjänster till offentligt upphandlad verksamhet är det positivt att upphandla. För att upphandlingarna ska bli bra för berörda invånare måste det också gå att säkerställa att den kvalité som upphandlats också levereras inom givna ekonomiska ramar. Om inte den typen av kvalitativa upphandlingar kan säkerställas är det inte klokt att aktivera skattepengar på att få tjänsterna utförda av andra verksamheter än offentligt styrda. I väldigt många fall kan rimlig konkurrens säkerställas och till exempel en kommun kan självklart upphandla på ett sätt som kan säkerställa att vi får tjänster med överenskommen kvalitet. Med fördel ska kvalitetsmåtten vara få samtidigt som skadestånden ska vara höga om de inte efterlevs. För oss som tror på konkurrensens fördelar vad avser att driva på positiv utveckling är det också viktigt att som offentlig köpare sträva efter att ha flera tillräckligt konkurrenskraftiga leverantörer och inte hamna i en situation där de tillgängliga leverantörerna är för få. Den som inte förstår hur värdefullt det är för ett samhälles utveckling att bejaka marknadsekonomins fördelar kan med fördel ta del av kvalitén som invånare i kommunistiska länder fick innan flera av dessa länder, i mer eller mindre omfattning, tagit till sig marknadsekonomins positiva krafter. Särskilt värdefullt är det om vi som i till exempel Tyskland kan få många fler medelstora företag som verkar både på den lokala och globala marknaden.
Håkan Boström, GP, skriver läsvärda ord om hur viktigt det är med småskalighet. Ett problem i den digitala världen är idag att vissa leverantörer har ett världsherravälde som är osunt. Mycket osunt. Ett mycket bra sätt för att stimulera konkurrens är att eftersträva viss standardisering av tjänste- och produktplattformar. Inom till exempel telecomindustrin finns gott om standardisering som bidrar till en viktig och sund konkurrens som gynnar oss konsumenter. Kopplat till offentliga tjänster borde Sveriges kommuner och regioner, SKR, kunna göra ett mycket bättre standardiseringsarbete. Även EU borde kunna bidra bättre till detta viktiga arbete. Klok standardisering gynnar marknadsekonomin och oss konsumenter oavsett om vi är privata eller offentliga konsumenter av produkter och tjänster. Klok standardisering bidrar också till att motverka att privata företag kan få monopolliknande situationer. Monopol är alltid av ondo men de är särskilt av ondo om de är privata.
"Frågan är med andra ord vilken sorts kapitalism man vill ha. En som domineras av några få storföretag eller en där även mindre aktörer har rimliga förutsättningar att verka självständigt och slå sig in på marknaden. Det är en vanlig missuppfattning att en marknadsekonomi bara kan se ut på ett sätt – liksom det är en felaktig föreställning att det någonsin funnits en helt oreglerad marknad. Modern kapitalism bygger på olika regelverk, som kan vara väl så invecklade, där myndigheter och företag påverkar varandra."
"Samma motsättning som finns mellan små och stora aktörer på produktutvecklingssidan finns även i reparationsledet. En elapparat som inte går att ta isär går inte heller att reparera. Om du bara kan laga din mobiltelefon, TV-apparat eller personbil hos tillverkaren så blir konkurrensen betydligt lägre än om det finns en mängd små aktörer på marknaden. Dyra reparationer gör det dessutom ofta lönsammare att köpa nytt än att reparera, och tillverkarna kan ofta vara mer intresserade av just nyförsäljning."
"Om man med kapitalism föreställer sig ett myller av handlare, verkstäder och entreprenörer är det här en olycklig utveckling. Den utarmar dessutom stadslivet. Storskaligheten och oligopoltendenserna är förvisso inbyggda i varje marknad, men de hotar att undergräva densamma. Det finns goda skäl att motverka just dessa drag om man är en anhängare av en marknadsekonomi som skapar ett fritt, levande samhälle och har sin bas i en ansvarstagande medelklass. Särskilt i vår tid när digitaliseringen förstärkt dessa koncentrationstendenser."
"Standardisering kan skapa likriktning, om den införs på fel sätt. Men standarder kan faktiskt öka mångfalden om de öppnar upp för fler aktörer på samma sätt som legobitar kan formas till en mängd figurer – medan en färdigtillverkad leksak bara har en form."
"Av miljöskäl är det rimligt att vi går ifrån en slit- och slängekonomi där vi köper nytt istället för att reparera det som är trasigt. Men det är också rimligt av sociala och kulturella skäl. Ett samhälle som domineras av några få produkttillverkande storföretag, näthandlare och kedjor samt en stor massa konsumenter har snarast mer gemensamt med socialistisk planekonomi än ett samhälle där kunskapen, innovationen och handeln är spridd, yrkeskunnandet värderas och handel och tillverkning är utspridd på en stor del av befolkningen. Småskaligt företagande gynnar ansvarstagande, engagemang, flit och förkovran. Storskalighetens effekter är ofta de motsatta."
"Lite förenklat handlar standardisering om att olika parter tar fram gemensamma lösningar på återkommande problem. Dessa parter kan vara enskilda företag, bransch-, intresse- och konsumentorganisationer, myndigheter eller universitet och högskolor. Standarder underlättar hanteringen och skapar kostnadseffektiva lösningar."
https://www.boverket.se/sv/byggande/vagledning-om-standarder/vad-ar-standarder/
"Monopol föreligger då det bara finns en säljare av en viss vara eller tjänst. Det står i rak motsats till konkurrens. Monopol kan vara privata eller statliga. Statliga monopol skyddas av lag. Privata monopol står i regel under statlig bevakning, Konkurrenslagstiftningen är avsedd att motverka uppkomsten av monopol."
https://www.ekonomifakta.se/Ordlista/Monopol/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar