måndag 25 oktober 2021

Investeringsproblem

Hur hanteras våra skattepengar?

All offentlig verksamhet ägs och ska klokt förvaltas av invånarna i de samhällen som finns inom en kommun, en region eller i landet Sverige. I Uppsala kan jag rada upp exempel på exempel på hur illa våra skattepengar har hanterats och fortsätter att hanteras. Varje dumt hanterad skattekrona innebär en av följande konsekvenser. Ett, skattebetalarna berövas frihet över egna intjänade pengar på grund av för höga skatter. Två, skattebetalarna och övriga invånare berövas bättre kvalité i välfärdens kärnverksamheter när skattepengar slösas på dumheter. Ett av de senaste exemplen på dålig ekonomisk hushållning i Uppsala är renoverings- och utbyggnadsprojektet av en sim/bad-anläggning. Nästan en halv miljard felräknat… En halv miljard för ett projekt som inte är i närheten så komplext och riskfyllt som en ny spårvägslösning. Bifogar en artikel i UNT om ännu ett exempel på bristande styre. 

När kommunen beslutade att bygga om Fyrishov utgick man från gravt felaktiga kalkyler där flera våningsplan glömdes bort. När felen nu korrigerats väntas projektet kosta en halv miljard mer. En lösning kan bli att ta bort tävlingsbassänger och hopptorn – en annan att lägga ner äventyrsbadet.”

https://unt.se/nyheter/artikel/r4y525or

I Uppsala fortsätter kommunens styre (S, MP, L och V) att driva på för en mycket oklok spårvägsdröm med region Uppsalas styres (M, C, L, KD och MP) aktiva stöd. Spårvägsdrömmarna representerar Uppsalas största offentliga, och mest riskfyllda, investeringsprojekt någonsin. Minst 10 miljarder kommer det att landa på om detta okloka projekt får ”rulla” framåt. Utvecklingspartiet demokraterna vill stoppa denna okloka investering och istället stärka hela kommunen och regionens kollektivtrafik med moderna elektrifierade bussystem. Nedan bifogar jag en kort video om denna dumhet som måste stoppas. Den politiska verksamhet som ansvarar för Uppsalas kollektivtrafik är Kollektivtrafiknämnden inom Region Uppsala. Den nämnden leds av en centerpartist. En halv miljard kronor felräknade kopplat till en simanläggning är ingenting jämfört med hur dyrt ett spårvägsprojekt kommer att bli jämfört med nuvarande ”glädjekalkyler”. Och visst är det intressant att styrena i kommun och region inte uppdaterat behovsbilden i ljuset av mer av självstyrande fordon och att Covid-19 skapat mycket lägre kapacitetsbehov under tider vi historiskt kallat rusningstider. Gör om! Gör rätt!

https://m.youtube.com/watch?v=8Cd6wQXFMN4&feature=youtu.be

Hela projektet ”Uppsalapaketet” är kantat med stadsbyggnadsdrömmar som inte utvecklar Uppsala klokt. Flera av turerna runt avtalet kopplat till Uppsalapaketet stärker mig i min uppfattning att Regionerna måste avvecklas och att kommunförbund och staten betydligt bättre kan säkra både klokare övergripande samhällsbeslut och bättre ekonomisk hushållning av begränsade resurser. I detta fall tycks regionens politiska ledning hålla med om att de borde avvecklas eftersom de låtsas som att spårvägsfrågan är ett kommunalt beslut. Uppsalapaketet behöver omförhandlas. Om det skriver Utvecklingspartiet demokraterna i dagens UNT. Artikeln bifogas nedan. Gör om! Gör rätt!

Uppsala ska växa men växa klokt. För Utvecklingspartiet demokraterna, UP, innebär det att tillväxten ska ske klokt runt om i hela kommunen och att utnyttja redan befintlig infrastruktur i stället för att investera i extremt dyr ny infrastruktur. Vi vill inte att Uppsala stad ska bli en sovstad till Stockholm, därför måste Uppsalapaketet omförhandlas.”

Det är helt fel att koncentrera så mycket bebyggelse till Uppsala södra stad de närmaste 30 åren. Uppsala kommun måste säga upp avtalet för omförhandling och göra klart för staten och regionen att vi avser att bygga ut Uppsala attraktivare längs med befintliga kollektivtrafikstråk och under planperioden nyttja moderna elektrifierade bussystem för kapacitetsstark kollektivtrafik. Investeringa för bättre spårkapacitet mellan Uppsala – Stockholm är fortfarande väldigt viktigt, men det kan redan rättfärdigas av behovet av mer spårkapacitet för större delar av Sverige än enbart Uppsalas. I UNT den 11/4 2020 skriver Carl-Johan Westholm en debattartikel om att det i dag finns modern teknologi som innebär smartare nyttjande av befintliga spår. Automatic Identification System, AIS, är i sig ett skäl för att omförhandla avtalet och istället seriöst pröva om 3-spår är en smartare lösning. I kombination med kortare stickspår längs sträckan Uppsala – Stockholm och längs Dalabanan kan spårkapaciteten stärkas till mycket lägre kostnader.”

Omförhandla avtalet i stället med inriktningen att Uppsala ska växa i olika delar av Uppsala stad, Vänge, Björklinge, Bälinge, Storvreta, Vattholma, Skyttorp, Gunsta, Marielund och Almunge. Då stärks hela Uppsala kommun. Utbudet av bostäder för kompetensbehovet inom näringslivet, universiteten och annan offentlig sektor kräver attraktivare boendemiljöer än dem som planeras i Uppsala södra stad.”

I stället för en dyr spårvägsinvestering anser vi att ett omförhandlat avtal med staten måste kompletteras med krav på att de stöttar nödvändiga projekt för att förstärka Uppsalas dricksvattenförsörjning samt försörjning av nödvändig el i den massiva elektrifiering av vårt samhälle som pågår. Det är helt avgörande för att vårt näringsliv ska kunna expandera och vara globalt konkurrenskraftigt. Gör om! Gör rätt!”

https://unt.se/asikt/debatt/artikel/omforhandla-uppsalapaketet-nu/reny16wr







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar