torsdag 14 oktober 2021

Delningsekonomin mest positiv

Allt som delas för oss inte mot en bättre framtid

Vi måste röra oss allt fortare mot en bättre delningsekonomi. Dagens konsumtionssamhälle där vi nyttjar allt för många prylar allt för sällan och där många bor allt för stort skar orimliga problem för vår natur samtidigt som det skapar allt större spänningar mellan oss människor på jorden. Delningsekonomin är en viktig del av en framgångsrik miljö- och klimatpolitik. Nedan beskrivning av delningsekonomin tycker jag är läsvärd.

Delningsekonomi är ett ord som ofta dyker upp i sammanhanget hållbar utveckling och cirkulär ekonomi.Två andra ord som ibland används för samma betydelse är gemensam konsumtion och kollaborativ ekonomi. Delningsekonomi är en del av begreppet cirkulär ekonomi – som betyder det ekonomiska kretsloppet och hur man som företag återanvänder t ex material, samt tänker långsiktigt för hållbarhet. Gemensamt för tjänster och produkter inom delningsekonomin är att de förmedlas via internet.”

https://www.risicum.se/blogg/delningsekonomi

Det extrema konsumtionssamhället i kombination med Sociala mediers inverkan på många människor bär på mer eller mindre stora bekymmer. Till exempel Facebook och Instagram innehåller många delningar som bidrar till onödiga konflikter och psykisk ohälsa. Alla väl betalda influensers vittnar om konsumtionssamhällets kraft när annonsörer betalar stora belopp till dem för att driva efterfrågan på annonsörernas produkter. Allt som delas är inte bra. Facebooks visselblåsare och reflektionerna nedan från TV4 nyheter idag är viktigt att ta på allvar. Alla beroenden är av ondo. Många av oss ägnar på tok för mycket tid på sociala medier. Allt för många får en mycket snäv och verklighetsfrämmande uppfattning om sin omvärld genom en kombination av konsumtion av sociala medier, snävt urval av ”nyhetskanaler” och snäv konsumtion på filmkanaler. Det snäva perspektivet stärker inte vår demokrati.

Antalet personer som sökte hjälp för sociala medier-beroende ökade kraftigt i samband med att Facebook, Instagram, Messenger och Whatsapp kraschade i början av månaden. I sex timmar låg de nere.

”Organisationen Internetakuten som behandlar den typen av beroenden vittnar om att samtalen blev 300 procent fler efter de sex timmarna utan sociala medier-appar.

– Det är människor som upplever panik, ångest och får vissa depressiva känslor. Just för att de upplever en brist på kontroll, säger Patrik Wincent, skärmberoendeexpert.”

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/ökat-tryck-hos-terapeuten-när-facebook-kraschade/13545001

Den numera världskända visselblåsaren Haugen går så långt att hon klassar Facebook som samhällsfarligt. Helt klart är att det är demokratiskt ohälsosamt att så mycket makt samlas hos ett företag och till och med hos en enskild person. Det är osunt. Sociala medier som inte snabbt kan stävja etniska konflikter, som går över styr, måste självklart straffas hårt. I Facebooks fall har de själva valt att blocka mig ifrån att länka till min blogg. Bifogat SVT reportage om den modiga visselblåsaren.

Innan hon slutade kopierade hon i hemlighet tiotusentals sidor med internt material för att kunna bevisa det hon menar är Facebooks lögner. Frances Haugen säger att företaget känner till att man påverkar samhället negativt – ändå gör man inget.

– Idag förstör Facebook vårt samhälle och ligger bakom etniskt våld i hela världen, säger hon i en uppmärksammad intervju med CBS.”

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/utrikes/facebook-en-samhallsfara-enligt-visselblasare

Ann-Charlotte Marteus, Expressen, skriver läsvärt om den negativa stress sociala medier utsätter särskilt många yngre kvinnor för. Att hoppas på att Lööf ska ta något socialt ansvar på sociala närverk är att hoppas på för mycket. Cs väljare är i huvudsak nu storstadskvinnor som hänger på Instagram… Många Lööfmiljoner används för att lyfta fram henne både i sociala medier och i gammelmedier. Trots att både L och MP går väldigt dåligt lyckas alla dessa miljoner och Cs profilfrågor inte locka så många fler procent av väljarkåren än när Maud Olofssons tid var på opinionstopp. Fåfängans marknad är brutal och seriösa politiker ska inte underblåsa den marknaden eller en destruktiv konsumtionspolitik.

Detta måste för guds skull få ett slut. Instagrams ägare, Facebook, vet att plattformen skadar unga kvinnors självkänsla, kroppsuppfattning och allmänna mående, enligt läckta dokument. Men vem tror att de vill självsanera effektivt? Kvinnor måste ta kontroll själva och överge det toxiska kvinnorum som de har varit med och inrett. Äldre, tongivande kvinnor borde ta täten. Makthavare som Annie Lööf kan inte kalla sig feminister – och än mindre lova köfri psykiatrivård för unga – samtidigt som de är en del av problemet i sociala medier.”

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/annie-loof-led-kvinnors-revolt-mot-instagram/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar