fredag 29 januari 2021

Ett nytt fattigt Sverige

Misslyckad integration och en dålig Socialtjänstlag

Är svenska skattebetalare sedelautomater för människor som inte är självförsörjande men arbetsföra? Ja, så kan man se det eftersom vi år efter år betalar massor av miljarder till arbetsföra människor som helt eller till stora delar lever på andra människors bekostnad. Det är ur många perspektiv en ohållbar ordning. Delvis en konsekvens av missanpassad socialliberal politik som skapade en socialtjänstlag som nästan bara bygger på rättigheter. Det är en idiotisk uppbyggnad av ett försäkringssystem. Rättigheter ska alltid tydligt kopplas till skyldigheter. Till exempel att om man får verktygen inom rimlig tid lära sig fungerande svenska.

Du som följer mig på min blogg, och i andra sammanhang, vet att jag länge och tydligt argumenterat för en bättre politik som leder till fler som är självförsörjande. En politik som är rättvis och som tydligt beskriver att det svenska samhällskontraktet bygger på rättigheter och skyldigheter. Utan en bra balans mellan rättigheter och skyldigheter faller allt högre kostnader på skattebetalarna genom påtvingade försäkringssystem. Alla generösa svenska rättigheter ska aldrig heller vara lätt tillgängliga för människor som gärna får del av systemet. I Bulletin skriver Johan Eklund en mycket läsvärd artikel om bland annat att Sverige behöver ett tydligt självförsörjningsmål. Att en mycket stor andel av Sveriges invånare är självförsörjande har ett stort egenvärde. Idag är det mycket trixande och fixande med statistiken över hur många människor som mer eller mindre lever på skattebetalarna. För att göra det tydligt för alla som finansierar systemet är självförsörjning det viktiga måttet! Om självförsörjningssiffrorna blir allmänt kända kan jag till exempel garantera att vi snabbt skulle se att rikspolitikerna tvingas införa ansvarsfull migrationspolitik, en integrationspolitik värd namnet och en uppdaterad Socialtjänstlag som tydligt viktar rättigheter mot skyldigheter. I den verkliga världen är Sverige återigen påväg att få en stor andel fattiga invånare. Främst bland våra äldre ”fattigpensionärer” och bland väldigt många lågutbildade invandrare med stora kunskapsbrister i svenska. Ett stort misslyckande av dem som styrt Sverige de senaste mandatperioderna. Vi måste kunna mycket bättre. 

"Många delar antagligen uppfattningen att Sverige har ett betydande ekonomiskt utanförskap och en bristande ekonomisk integration av utrikes födda. Men hur omfattande är det ekonomiska utanförskapet och hur många saknar självförsörjning? Vad som menas med självförsörjning är inte så entydigt som det kan låta. Många har förmodligen felaktigt bilden att när någon är sysselsatt så är det liktydigt med heltidsarbete och tillräckliga inkomster för att försörja sig. Men faktum är att den officiella sysselsättningsstatistiken inte säger något om en individs inkomstnivåer och försörjningsförmåga. Det räcker nämligen med att ha arbetat en timme under november månad för att klassas som sysselsatt i den officiella sysselsättningsstatistiken. Sysselsättningsstatistiken ger därför en missvisade bild av hur ekonomiskt aktiv en individ är."

"Ett annat sätt att ta sig an frågan är att se till hur många som försörjer sig på bidrag. Enligt senast tillgängliga statistik försörjer sig 741 979 så kallade ”helårsekvivalenter” i arbetsför ålder (20-64 år) på ”bidrag och sociala ersättningar”. Tyvärr är det svårt att spåra hur länge en individ lever på bidrag, vilket försvårar närmare analyser."

"Det är i synnerhet utrikesfödda som uppvisar en låg självförsörjningsgrad. En majoritet av utrikes födda i arbetsför ålder har under perioden 1990 till 2016 inte uppnått självförsörjning. I slutet av denna period saknade drygt 600 000 utrikes födda i arbetsför ålder – det vill säga 20 till 64 år – självförsörjning. Räknar vi på alla individer i Sverige – inrikes och utrikes födda – visar det sig att nästan två miljoner människor i arbetsför ålder inte når upp till denna självförsörjningsgräns. Sämst ser situationen ut för människor med ursprung i Afrika och Mellanöstern, bland dessa grupper var 38 respektive 36 procent självförsörjande. Bland inrikes födda och människor från våra nordiska grannländer ligger motsvarande siffra på 73 procent." 

"Den låga självförsörjningsgraden är stort problem. De samhällsekonomiska kostnaderna för invandringen är givet detta ansenliga och prognostiseras växa under kommande årtionden, bland annat med stor inverkan på kostnaderna för pensionssystemet."

https://bulletin.nu/ledare/all/sverige-behover-ett-sjalvforsorjningsmal

Eva Forslund, UNT, skriver en läsvärd ledare om den misslyckade integrationen i Sverige. Till skillnad från Eklunds artikel ovan är hon inte bara saklig. Hon väljer att ta in några studier som ska underbygga åsikten att diskriminering är huvudskälen till att massor av invandrare är långtidsarbetslösa i Sverige, och inte är självförsörjande. Det är verkligen att göra det lätt för sig. Att till exempel 6 procent med svensk klingande namn har lättare än personer med arabiskklingande namn att få återkoppling vid en jobbansökan är nästan en försumbar skillnad. Och att 80 procent med svensk klingande namn hade 80 procents högre chans att kallas till en jobbintervju än en med arabisk- eller nordafrikanskt klingande namn kanske inte ens är kopplat till namnet utan till meriturvalet, eller hur? Ett meriturval som kanske kräver att man har goda kunskaper i svenska. Det finns tyvärr diskriminering även i Uppsala och övriga Sverige. Det är dock korkat att negligera grundproblemet och det är att väldigt många invandrare inte matchar de behov som finns och den kompetens som efterfrågas på arbetsmarknaden. För att kraftfullare ändra på det måste skyldigheterna kraftigt förstärkas för att människor långt ifrån anställningsbarhet ska bli anställningsbara. Och de vetenskapliga stöden för att tydliga incitamentssystem fungerar är massiva. Om det egna ansvaret förstärks kommer svensk integrationspolitik kraftigt förbättras. Att till exempel starta företag kan vem som helst, när som helst, prova. Det innebär dock inte förmåga till självförsörjning. 

"År 2016 – under högkonjunktur – var drygt 600 000 utrikes födda i arbetsför ålder inte självförsörjande. Bland individer med härkomst från Afrika var 38 procent självförsörjande, bland dem från Mellanöstern var siffran 36 procent. Motsvarande siffra för inrikes födda och de födda i nordiska grannländer var 73 procent. Eklund menar att de “samhällsekonomiska kostnaderna för invandringen är givet detta ansenliga och prognostiseras växa”.  Den låga självförsörjningsgraden bland utrikes födda är ett samhälleligt resursslöseri – men är det verkligen invandringen som kostar?" 

"Människor från Mellanöstern råkar även vara en grupp mot vilken diskriminering på arbetsmarknaden är väl kartlagd. I en studie från 2007 fann forskaren att de med svensk bakgrund hade 6 procent högre sannolikhet att få återkoppling vid jobbsökande jämfört med människor med bakgrund i Mellanöstern. 2014 fann en annan forskare att de med svenskklingande namn hade 80 procent högre chans att bli kallade till intervju jämfört med jobbsökande med arabisk- eller nordafrikansk-klingande namn. En studie från i höstas visade att de med arabiskklingande namn hade avsevärt lägre chans att få positiva svar från jobbsök jämfört med dem med svenskklingande namn. I samtliga studier hade de olika grupperna likvärdiga kvalifikationer."  

"Omfattningen av diskriminering på arbetsmarknaden är stor, trots att den bryter mot svensk lag. De flesta arbetsgivare menar nog inte själva att de diskriminerar i rekryteringsprocessen, ändå finns belägg för att det sker. Samtidigt anmäls få fall av diskriminering till Diskrimineringsombudsmannen (DO), och av dem som anmäls är det inte så många som utreds. Ett reellt hot om att den svenska lagstiftningen faktiskt kommer att verkställas skulle kunna leda till att arbetsgivare blir bättre på att identifiera och motverka diskriminering. Mer resurser till DO skulle därför kunna bidra till att minska diskrimineringen."

"Sysselsättningsgapet och den låga självförsörjningsgraden bland utrikes födda är ett resursslöseri och en ansenlig samhällsekonomisk kostnad. Det kommer den fortsätta att vara så länge diskrimineringen på arbetsmarknaden är omfattande."

https://unt.se/nyheter/artikel/rm6x7d

Karin Pihl beskriver i nedan ledarartikel hur illa det fortfarande är i Sverige när Miljöpartiet får påverka till exempel migrationspolitiken. I synnerhet att de får påverka migrationspolitiken. På Aktuellt igår talade två av partiledarkandidaterna i MP om vikten av att den gröna ideologin ska få påverka Sveriges politik mer. Jag försöker i nuläget skriva en bok som bland annat inkluderar politiska ideologier. Ett samhälle som styrs av gröna ideologier kommer garanterat vara fattigt och extremt konfliktfyllt. Det är en naivistisk och beteendevetenskapligt befängd ideologi. Den är fullständigt galen och ett av huvudskälen till att Sverige kraftigt misslyckats med integrationspolitiken. Precis som vissa liberaler förespråkar de öppna gränser. Det kan man självklart politiskt göra men då ska man inte hyckla om att det sociala försäkringssystem vi har är ohållbart. Har du hört MP förklara det för invånarna i Sverige? Aldrig lastar jag några av våra invandrare som lagligt befinner sig i Sverige för att de är här. De har uppenbarligen, av olika skäl, gjort valet att komma till Sverige. Det hade sannolikt du och jag också gjort om vi hade kommit ifrån där de kommer ifrån och om vi vetat att här får man rätt till massor utan hårda motkrav. Skulden för den vansinniga migrationspolitiken och den misslyckade integrationspolitiken ligger helt på de partier som innehaft regeringsmakten de senaste mandatperioderna. Särskilt på dem som 2011 gjorde den vansinniga migrationsöverenskommelsen med MP. Då var det M som kraftigt körde ner oss i diket. Nu vill S, också av maktskäl, köra ner oss ännu djupare i diket tillsammans med V, C och MP. Trots att sossarna fattar att detta är vansinnigt! Det kommer till exempel inte finnas några pengar för att stärka kvaliteten inom äldreomsorgen. Varför är det så lite skriverier och reportage om detta? Corona har vi under kontroll inom ett år. Effekterna av denna vansinniga politik får vi leva med i generationer. 

 Det regeringen vill är att ”särskilt ömmande omständigheter” ska utgöra skäl för vuxna asylsökande att få uppehållstillstånd. Ett sådant skäl är att personen bedöms ha en anknytning till Sverige. En person som tidigare vistats i landet med ett tillfälligt uppehållstillstånd ska alltså ges möjlighet att stanna även efter att asylskäl eller arbetstillstånd upphört att gälla.”

”Migrationsverket gör bedömningen att det kan innebära att tid då personen vistats illegalt i landet kan komma att räknas in när man avgör om personen har skaffat sig anknytning. Myndigheten bedömer också i sitt remissvar att regeringens förslag, efter hand, kan komma att betraktas som norm i stället för en undantagsbestämmelse. Förslaget är problematiskt och bör inte bli verklighet. Om illegal vistelsetid i landet ska räknas med finns mycket starka skäl för den sökande att inte respektera avslag på asylansökan, utan i stället ”gå under jorden” för att ansöka om nytt uppehållstillstånd vid ett senare tillfälle. Regeringens förslag skickar signalen att det är möjligt att med tiden få uppehållstillstånd i Sverige även för den som saknar asylskäl.”

Blir regeringens politik verklighet kommer skuggsamhället att växa. Människor i hopp om att deras asylansökningar godkänns efter några år som gömd riskerar att utnyttjas på den svarta arbetsmarknaden och genom den illegala handeln med svartkontrakt på bostadsmarknaden.”

”Trångboddheten i utanförskapsområdena riskerar att öka. Ett parti som Liberalerna, som försöker profilera sig som ett integrationsparti och som bland annat har uttryckt målsättningen att Sverige inte ska ha några utsatta områden om tio år, kan inte på ett trovärdigt vis ställa sig bakom en politik som aktivt motarbetar den ambitionen.”

https://www.gp.se/ledare/när-mp-bestämmer-migrationspolitiken-växer-skuggsamhället-1.40448831

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar