Minns du hur mycket vi bombarderades i svensk media med reportage under
presidentvalskampanjen i USA? Sjukligt mycket skulle jag säga. USA, dess folk
och dess kontrollerade organisationer är väldigt mäktiga. Rättfärdigar det de proportioner av "nyhets"bevakning vi fick uppleva i Sverige? Ställ det i relation till bevakningen av
presidentvalet i Frankrike. Ett presidentval som pågår i sin slutfas just nu. Mediabevakningarna är inte ens i närheten av varandra. Samtidigt
har presidentvalet i Frankrike direkt mycket större betydelse för oss svenskar än vad det amerikanska presidentvalet har. Vad lär vi
oss av det? Ytterligare ett medialt exempel på den kris medierna är inne i?
Ytterligare ett exempel på Europas politiska kris och oförmågan att ta i
den samma? Ett exempel på att media i huvudsak har blivit mer av sensations- och skandalfokuserade istället för analytiskt beskrivande? Är medierna tvungna att gå den vägen för att försöka hitta den nya affärsmodell de så desperat söker efter? Eller är det så enkelt att engelska kan svenskarna medan väldigt många färre kan franska, vilket självklart påverkar enkelheten att följa vad som händer. Hur mycket mediabevakning har vi av Asien med över hälften av jordens befolkning? Men, men det är klart de talar ju inte svenska eller engelska...
Lära av porren
Sedan "Adam och Eva" har de flesta människor varit intresserade av sex. Idag är inget undantag. Förutom spel- och militärindustrin har porrindustrin en central betydelse för teknisk utveckling i den digitala världen. Kan det vara sant eller är det "fake news"? Det är sant. Porrindustrin är enormt stor i alla dess delar. I den digitala världen har också kvinnor blivit en mycket större del av kundunderlaget än tidigare. Det finns digitala undersökningar som tyder på att fler kvinnor än män idag konsumerar porr på Internet. Eftersom både män och kvinnor konsumerar porr och de flesta är intresserade av sex har självklart denna bransch mycket att lära andra branscher vad avser konsumentbeteenden. Porrbranschen har också visat sig vara väldigt snabb på att utnyttja ny teknologi. En sanning som kanske inte får vara en sanning trots att väldigt många känner till det. Kan det vara så? Jag såg UNTs VD med en filmkamera tidigare idag, så de kanske är något på spåret.
http://nyheter24.se/nyheter/forskning/805148-har-ar-porren-som-kvinnor-helst-tittar-pa
Många medier har problem med att hitta affärsmodeller som fungerar. Nytänkandet är inte på topp. Samtidigt vill många människor konsumera högkvalitativa reportage som ger oss en chans att bättre förstå vad som händer och för att lära oss nytt. Bifogat finns en artikel om porrindustrins innovationskraft och att den kan bära på räddningsvägar för "seriösa" medier. Kan det vara så? Varför inte? Sexualdriften har funnits sedan "Adam och Eva" och dess uttryck och beteenden kan säkerligen bära på svar om hur vi människor bäst kan lockas. Onekligen har reklambranschen länge använt sig av sexuella anspelningar för att sälja prylar inom de mest olika områden. Sannolikheten är stor att många andra branscher kan lära av porrbranschen, om de vågar ta in det i sitt utvecklingsarbete. Dramaturgin i det amerikanska valet inkluderade väldigt mycket "snaskigheter". Det bidrog sannolikt till att det var så mediabevakat. Lösnummer sålde och Trumputspel och berättelser upptog mer medialt utrymme än allt annat i svensk media. Personligen vill jag ha mer kvalitativa och gärna grävande journalistiska reportage. För att få råd med det kanske till exempel UNT kan lära sig något av porrindustrins sätt att förpacka sina produkter? Den mycket välsedda tidningen Economist tycks tro det. Vad tror du? Under alla år som jag läst den rätt konservativa tidningen Economist har jag aldrig varit med om ett liknande reportage. Är det i sig ett tecken på "fin"medias behov av förnyelse? Onekligen påverkas vi alla av starka känslor. Dt vet tillexempel de bästa retorikerna.
Många medier har problem med att hitta affärsmodeller som fungerar. Nytänkandet är inte på topp. Samtidigt vill många människor konsumera högkvalitativa reportage som ger oss en chans att bättre förstå vad som händer och för att lära oss nytt. Bifogat finns en artikel om porrindustrins innovationskraft och att den kan bära på räddningsvägar för "seriösa" medier. Kan det vara så? Varför inte? Sexualdriften har funnits sedan "Adam och Eva" och dess uttryck och beteenden kan säkerligen bära på svar om hur vi människor bäst kan lockas. Onekligen har reklambranschen länge använt sig av sexuella anspelningar för att sälja prylar inom de mest olika områden. Sannolikheten är stor att många andra branscher kan lära av porrbranschen, om de vågar ta in det i sitt utvecklingsarbete. Dramaturgin i det amerikanska valet inkluderade väldigt mycket "snaskigheter". Det bidrog sannolikt till att det var så mediabevakat. Lösnummer sålde och Trumputspel och berättelser upptog mer medialt utrymme än allt annat i svensk media. Personligen vill jag ha mer kvalitativa och gärna grävande journalistiska reportage. För att få råd med det kanske till exempel UNT kan lära sig något av porrindustrins sätt att förpacka sina produkter? Den mycket välsedda tidningen Economist tycks tro det. Vad tror du? Under alla år som jag läst den rätt konservativa tidningen Economist har jag aldrig varit med om ett liknande reportage. Är det i sig ett tecken på "fin"medias behov av förnyelse? Onekligen påverkas vi alla av starka känslor. Dt vet tillexempel de bästa retorikerna.
"A fast-growing cottage industry makes sex toys that work with Oculus Rift and other VR headsets. There is also much excitement about “teledildonics”: remote-control technologies that allow people thousands of miles apart to control each other’s gadgets. VirtualRealityPorn, which offers such a VR experience enhanced with sex toys, claims to have signed up in the “high thousands” of subscribers at $7 a month. The revenues of porn producers may never return to their former heights. But whether or not such innovations bear fruit, the industry is once again offering other media and online businesses a glimpse of the future."
http://www.economist.com/news/international/21666114-internet-blew-porn-industrys-business-model-apart-its-response-holds-lessons
http://www.economist.com/news/international/21666114-internet-blew-porn-industrys-business-model-apart-its-response-holds-lessons
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar