fredag 19 maj 2017

När det som inte får hända ändå händer

Njut
Livet är till låns. Även om vi har förmånen att leva länge är det kort. Desto mer vi fyller det med upplevelser och aktiviteter desto fortare upplever vi att det går. Att fylla livet med mycket upplevelser och aktiviteter kan vara just det som vissa av oss upplever som meningsfullt. Det är viktigt att ställa sig frågan vad man anser vara meningsfullt. Därefter är man i ett läge där man kan göra livsavgörande vägval. Varje dag i våra korta liv är fulla av små och ibland stora beslut. Beslut som styr den egna framtiden åt olika håll, och ofta även andras framtid. Personligen tror jag att det är väldigt viktigt att regelbundet finna "vattenhål" för att njuta under livets vandring. Desto hårdare man kämpar med det som känns meningsfullt desto viktigare med stunder fulla av glädjerus. Håller du med? 

Sorg och saknad
Mikael och Petra Oscarsson dök upp i mitt liv först 2010. Det var i samband med en modeuppvisning som Allianskvinnor arrangerade och där ledande lokala Uppsalapolitiker var modeller. Både Mikael och Petra brukar "spruta" av livsglädje. Helt plötsligt och allvarligt insjuknar Petra i relativt ung ålder. Några månader senare avlider hon. Fyra barn, mellan 4 och 18 år förlorade sin mamma. Mikael förlorade sin livskamrat. I min ungdom hade jag en kärleksrelation med en tjej som förlorat sin mamma i en bilolycka där hon, två systrar och pappan fick gå vidare i livet utan moderns delaktighet. Jag har själv varit i en situation nära att bli ensamstående småbarnspappa. Livet går vidare men självklart är sorgen och saknaden stor när nära och kära tas ifrån en, oavsett när. All min kärlek till Mikael och Petras barn och inte minst till Mikael. Livet går vidare och de underbara minnena får en ännu mer särskild plats i våra hjärtan. Om du vill bli lite särskilt rörd idag föreslår jag att du läser bifogad artikel om Petras sista kamp och om familjen här och nu. Vila i frid Petra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar