Bittra moderater
Man kan tycka mycket om vilka alternativa styren Uppsala skulle kunna ha. Propagandamaskinerier kan också försöka påstå vad som hade hänt om det som inte hände hade hänt. Man kan också tycka mycket om hur dåligt den icke existerande ”Alliansen” förhandlade efter kommunvalet 2022. Kanske inte så konstigt när de hade så många låsningar med sig in i förhandlingarna med UP och SD. Det är dock lite komiskt att Moderaterna lokalt fastnat i sin besvikelse över att de inte fick ihop ett trovärdigt alternativ för att styra Uppsala kommun. Men de styr Region Uppsala några veckor till efter att Centerpartiet spräckt deras samarbete. Nu bildar Centerpartiet ett nytt styre tillsammans med Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna. Moderaterna och Centerpartiet har haft över fem år i styret för Region Uppsala. De har haft möjligheten att stänga ner spårvägsprojektet. Det har de inte gjort. Och tror du Centerpartiet villkorade att de gav över makten till Socialdemokraterna med en folkomröstning om spårvägsfrågan? Nej, inte ens det. Trovärdigheten är 0. Det förstår alla som inte är religiöst troende på till exempel C, KD, M, L eller SD. Nedan ondgör sig två moderata kommunalråd, i UNT, om att Uppsalaborna ska få tycka till om vägval för hur Uppsala ska byggas ut.
”Hur ska människor rösta om de vill bygga både i stan och längs järnvägen eller om de är motståndare till båda delarna? Varför är det en motsättning att utveckla Uppsala stad och samtidigt säkerställa fler attraktiva bostäder och samhällsservice i andra tätorter? Det finns ingenting, förutom UP:s tomma löften, som säger att ett ”ja” i folkomröstningen skulle leda till nej till spårväg.”
”Frågeställningen som S, V, MP och UP har beslutat om är: "Ska Uppsala kommun i översiktsplanen lätta på bebyggelseutvecklingen i Uppsala stad genom att planera för fler bostäder i tätorterna längs tågspåren Ostkustbanan (Storvreta, Vattholma och Skyttorp) och Dalabanan (Vänge och Järlåsa)?"”
”Det är tyvärr inte ett skämt. Hur ska människor rösta om de vill bygga både i stan och längs järnvägen eller om de är motståndare till båda delarna? Varför är det en motsättning att utveckla Uppsala stad och samtidigt säkerställa fler attraktiva bostäder och samhällsservice i andra tätorter? Det finns ingenting, förutom UP:s tomma löften, som säger att ett ”ja” i folkomröstningen skulle leda till nej till spårväg. Det är faktiskt inte heller tydligt om sydöstra Uppsala i det här fallet skulle räknas som ”Uppsala stad”, som man i sådana fall skulle vilja se en lättare bebyggelse i, så som det är formulerat i frågeställningen. Om mindre än fem månader är det val, oklarheterna är uppenbara.”
”Om demokratin går åt rätt håll i Uppsala 2024 (UNT 11/1), är det inte UP:s förtjänst. Det är de som släpper fram ett styre som står bakom planerna i Södra staden och stödjer en budget för spårvägen i stället för att stoppa den, trots deras tidigare vallöften.”
https://unt.se/debatt/replik/artikel/folkomrostningen-ar-en-cirkus-borde-inte-genomforas/lw49xp1r
Låt oss bryta lite i folkomröstningsfrågan. För dig som inte förstått det är Region Uppsala, som har ett eget fullmäktige och egna förtroendevalda ansvariga för kollektivtrafiken i Uppsala. Uppsala kommun är ensamt ansvariga för planer som styr hur Uppsala byggs ut och byggs om. Genom Fyrspårsavtalet gick bland annat Moderaterna, Socialdemokraterna, Liberalerna, Sverigedemokraterna med på att Uppsala kommun ska bygga 33000 nya bostäder enbart i Uppsalas stads södra stadsdelar. Korkat, jag vet. Men fakta. Folkomröstningsfrågan kan både påverka försöken till omförhandlingar av Fyrspårsavtalet samt hur den nya Översiktsplanen blir. En ny Översiktsplan, som styr hur Uppsala byggs ut ska fastställas i kommunfullmäktige år 2028, efter valen 2026. Jag upprepar, frågan lyder:
"Ska Uppsala kommun i översiktsplanen lätta på bebyggelseutvecklingen i Uppsala stad genom att planera för fler bostäder i tätorterna längs tågspåren Ostkustbanan (Storvreta, Vattholma och Skyttorp) och Dalabanan (Vänge och Järlåsa)?"
"Lätta på bebyggelseutvecklingen i Uppsala stad" = Minska på stadens bebyggelsetryck i förhållande till den nuvarande Översiktsplanen uppdaterad med bl a + 33.000 bostäder i Södra stadsdelarna fram till år 2050 som nu är ambitionsdatumet.
"Genom att planera för fler bostäder i tätorterna längs tågspåren Ostkustbanan och Dalabanan" = Flytta stora mängder av avtalade bostäder (33.000) från främst södra stadsdelarna till tätorter längs perfekta pendlingsstråk som redan finns. En åtgärd som också stärker mycket större delar, av en geografiskt stor kommun, med basservice i närområdet som barnomsorg, grundskola, vårdcentral etc.
Röstar man JA vill man bidra till att kunna påverka staten att gå med på att ändra i Fyrspårsavtalet och att kommunen i den nya Översiktsplanen 2028 ska flytta utvecklingskraft från södra stadsdelarna till tätorterna enligt ovan.
Röstar man NEJ eller AVSTÅR som Moderaterna och Sverigedemokraterna tycker innebär det att "lagt kort ligger". Det vill säga att folkomröstningen inte kan bidra till en ändring. I praktiken innebär det att Moderaterna och Sverigedemokraterna hycklar om att de vill bygga mycket mindre i södra stadsdelarna. Det är de södra stadsdelarna som är "staden" i folkomröstningsfrågan.
För Utvecklingspartiet demokraterna är en central del av vår politik att invånarinflytandet ska stärkas. Vi anser att folkomröstningar ska användas regelbundet och tvinga politiken att utveckla våra samhällen mycket bättre i samarbete med berörda invånare. Att andra partier inte tycker så, det struntar vi i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar