onsdag 31 januari 2024

Tillitsstyrning på allvar

Enbart de viktigaste nyckeltalen

En mycket negativ effekt av sjukt många myndigheter och allt mer EU-styrning är att alla dessa myndigheter och övervakningsorgan driver mycket administrativt arbete. På toppen av all administration som drivs fram av ovan hittar politiker och tjänstemän på ytterligare en massa aktiviteter som driver ännu mer administration. Vi måste på allvar börja kräva ett stopp för denna administrativa börda som äter upp massor av tid som behövs till kärnverksamheterna inom offentlig sektor. Allt prat om tillitsstyrning blir bara tomt prat när extrema mängder mål och indikatorer ska följas upp. Det är hög tid att driva kampen för mer tillitsbaserad styrning på allvar och våga att hårt prioritera vad som är viktigast att följa upp per verksamhet. GPs ledare, Håkan Bodström, nedan är läsvärd i sammanhanget. Medarbetarna inom varje verksamhet, som ska kunna sina uppdrag bäst, måste få mer frihet att själva komma fram till hur måluppfyllelse ska uppnås utan en massa toppstyrda direktiv.

Den offentliga sektorn i Sverige karaktäriseras av både minskande tillit till personalen och i relationen till klienterna. Det är förödande för vad man kan åstadkomma och speglar en bred samhällstrend.”

Professor Magnus Henreksson sammanfattar kärnfullt mekanismerna bakom problemen i Axess (2023 nr 8) under rubriken ”Börja lita på varandra”. Det handlar i grunden om att lärare, poliser, omsorgspersonal, arbetsförmedlare, läkare med flera åstadkommer resultat genom att samverka med sina klienter. Med andra ord: de arbetar med människor, men styrs alltmer som om de arbetade i industrin.”

Det blir en ond spiral av bristande tillit i flera led. Klienter slussas runt, det som belönas är att beta av och dokumentera insatser för att nå de internt mätbara målen. Det som bestraffas är att ta risker och tänka själv, det vill säga alla former av kreativitet och professionellt omdöme.”

Det här problemet kan beskrivas som att den rationella byråkratin dragits till sin irrationella spets. Det är en kombination av jämlikhets- och rättighetssträvanden med teoretiska marknadslösningar som dominerar svensk förvaltning. I regel har avsikterna varit goda i varje enskilt fall, men det sammantagna resultatet har inte blivit gott.”

Mycket tyder på att både byråkratiseringen och den tekniska utvecklingen främjar medelmåttighet och försiktighet. Ambitionen är helat tiden att lyfta över omdömet från individerna till systemen. Det ligger i sakens natur att det är svårt att bryta sig loss från den logiken. De som protesterar kan – rätt eller fel – dömas ut som reaktionära, populistiska eller systemhotande. Men det fria tänkandet är nödvändigt för att inte samhället ska gå över styr. Bland tio dårar kan det finnas en röst värd att lyssna på. Utan den probleminsikten lär vi i stället köra på till det kraschar.”


Företaget Sandvik varslade nyligen 1.200 medarbetare. VDn kommunicerade bland annat ”Vi tar bort chefsled”. Varför har vi ingen ordförande för kommunstyrelsen i större kommuner som gör samma sak? I Uppsala driver man kostnaderna genom att fler ska vara chefer! I en tillitsbaserad kultur behövs färre chefer, inte fler. Det vi behöver är fler skickliga personer i våra skolor, inom omsorgen och vården. Med tydliga övergripande krav och få relevanta uppföljningsmål klarar de sig bra själva i mycket större grad än vad överheten förstår. Vi måste få stopp på all toppstyrning som försvagar kärnverksamheternas möjligheter att uppnå måluppfyllelse inom huvuduppdragen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar