onsdag 7 februari 2024

Diagnosbarnen

Hur mycket får det förebyggande arbetet kosta?

Hur utvecklas ett samhälle där allt fler av invånarna är över 60 år och allt fler av dem som är unga har mer eller mindre beteende diagnoser? Vissa säger att vår framtid är förlorad på grund av detta faktum. Bland dessa finns de som säger att det är i det unga Afrika och arabländerna som framtiden finns. De menar att en ung befolkning är kritisk för framtida segrar. Vi får se. Personligen tror jag inte på Afrika. Afrika är en kontinent förstörd av klantänkande, ständiga konflikter mellan olika grupper och mycket korruption. Arabländerna har mycket svårt att samarbeta på riktigt och de kan inte klassas som demokratier. Oavsett om det är Sverige, Afrika eller Mellanöstern finns människor med diagnoser överallt. Det är fakta. Det är också fakta att många av de unga män som kriminella nätverk låter mörda genom skjutningar och sprängningar är rekryterade för att de har beteenden som idag klassas med till exempel ADHD som diagnos. Våra fängelser är fulla med människor som har bekräftade beteendediagnoser. 

Det är dags för svenska politiker att bli ”vuxnare i rummet”. Det viktigaste för att skolan åter ska bli en framgångsrik arbetsplats för elever och lärare är att:

- Barn med mycket särskilda behov måste redan tidigt matchas mot ett individualiserat stöd.

- Resursskolorna måste kraftigt förstärkas och incitamenten för rektorerna att inte föreslå förflyttningar från en generell skola till en resursskola måste minskas.

- Stärk de praktiska studieprogrammen, bland annat genom bättre lärlingsupplägg. Många av eleverna med diagnoser har stora behov av mindre sammanhang och mycket tydliga rutiner för att fungera väl. Den studiemiljön måste garanteras både i teoretisk och praktisk undervisning.

https://sverigesradio.se/artikel/funktionsnedsattning-vanligt-bland-unga-som-doms-for-sprangdad

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-fyra-sprangdad-under-senaste-veckan-kopplade-till-foxtrotnatverket

Nu är sprängningarna runt om i Sverige igång igen. Korkad migrationspolitik och mesig ordningspolitik har gjort Sverige otryggt för många. Nedan SR-reportage om den kraftigt ökade grova ungdomsbrottsligheten talar för sig själv. Gör om, gör rätt säger jag. 

Antalet minderåriga som dömts för inblandning i sprängdåd har ökat kraftigt de senaste åren. En unik kartläggning som Ekot gjort av de 26 ungdomar som dömts för brott kopplat till sprängdåd de senaste fem åren visar att flertalet har olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det här gör det lättare för gängen att rekrytera dem menar kommunpolisen Nadim Ghazale: ”De erbjuder väldigt tydliga ramar för de här barnen”.”

”Nadim Ghazale, kommunpolis i Borås, tror att det har en stor betydelse. 

– Barn växer upp utan rätt vård och utan hjälp och då är de ett enkelt lockbete för kriminella.

De är till exempel dömda för att ha sprängt hemmabyggda termosbomber, kastat handgranater och hållit i avtryckaren för fjärrstyrda bomber – som skrämt och skadat familjer.”

”Vi har gått igenom en rad myndighetshandlingar för de 26 personer under 18 år som under de senaste fem åren dömts för brott kopplat till genomförda eller planerade sprängdåd. Nästan alla har haft problem i skolan. En majoritet har, eller misstänks ha, någon form av ADHD-diagnos som påverkar deras impulskontroll.”

https://sverigesradio.se/artikel/funktionsnedsattning-vanligt-bland-unga-som-doms-for-sprangdad

”Diagnosbarnen” finns överallt. I de ”fina” bostadsområdena får de ofta ett bra stöd. Det är hög tid att få stopp på idiotin i våra skolor. För alla elevers bästa behöver vi kraftigt förstärka resursskolorna och praktiska skolor.

Den rätta frågan är inte ”hur mycket får det förebyggande arbetet kosta”, den rätta frågan är ”hur undviker vi alla individuella problem och samhällskostnader som varje urspårat barn leder till?” Det är mycket bättre och billigare att förebygga. Identifiera dem med särskilda behov tidigare, stärk resursskolorna och stärk de praktiska utbildningsprogrammen.

Det är hög tid att satsa på resursskolor! Hur kan man inte förstå det? Det är hög tid att öka mängden fysiska aktiviteter kopplat till skolgången. Hur kan man inte förstå det?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar