tisdag 7 november 2023

Sårbara bassystem

Hållbarhet
Det är hög tid för ansvarsfulla partier i Uppsala att stoppa spårvägsprojektet och att planera för en klokare bebyggelseutveckling. Nyligen slogs fjärrvärmesystemet i Uppsala ut. Det räcker med dumhet nu kopplat till Uppsalas byggutveckling. Istället för spårväg och en extremt hög byggtakt är det viktigare att stärka försörjningen av dricksvatten, avfallshatering, el och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken. Som läget i Uppsalas politik nu är får vi hoppas att domstolar öppnar upp för bättre lösningar för kapacitetsstark kollektivtrafik.

Nya extremt dyra satsningar, som inte behövs, är inte bra när behovet av att förbättra det som redan finns är stort. Nedan artikel i UNT om en kraftig driftsstörning av Uppsalas fjärrvärmesystem är ett exempel på förbättringar som är viktigare. Särskilt i ljuset av att de nu kraftigt höjer fjärrvärmeavgifterna. Inte ett kommunalt ansvar men som påverkar Uppsalabornas plånböcker i en redan ekonomiskt tuff tid. 


Idag skriver Johan Rudström, UNT, att Uppsala kan hamna i samma situation som Knivsta om splittring om hur Uppsala ska byggas ut. Det stämmer inte. Förutom UP och Centerpartiet i Uppsala kommun var inte övriga partier emot det nuvarande innehållet i Fyrspårsavtalet. Det finns med andra ord en bred politisk enighet om en kraftig, tät, hög och snabb utbyggnad av Uppsala stad. Det som hänt är att, tack vare Utvecklingspartiet demokraterna, UP,  det skickats in ett önskemål till regeringen om omförhandlingar av Fyrspårsavtalet. En omförhandling som i bästa fall innebär att Uppsala får vikta om säg 8000 bostäder från södra stadsdelarna till orter längs Ostkustbanan och Dalabanan och därigenom stärka stora delar av kommunens omfattande geografi. 

Om Uppsalaborna röstar JA i den kommande rådgivande folkomröstningen ökar chansen för att vi sedan får en mycket bred enighet om hur Uppsala bäst byggs ut. UP har en tydlig vision om framtidens Uppsala. Där byggs staden varsamt ut och hela kommunen stärks genom att vi stärker tätorter mer längs befintliga pendelspår, Ostkustbanan och Dalabanan.

Det går att föreställa sig byggläget i Uppsala om 10-15 år, om ytterligare ett par konjunktursvängningar, några maktskiften och en större kris. ”Det var ju så här ni ville ha det”, ni 51 procent av de 50 procent av Uppsalaborna som röstade 2024. Mitt i allt står ett kommunalråd och konstaterar att ”bostadsbyggandet har inte blivit bra i Uppsala de senaste åren”. Det finns ingen vision, varken i Uppsala eller Knivsta, varken då eller nu.”



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar