När huvudet är dumt får kroppen lida
Det har varit en drömvärld under många år nu för människor som är spendersamma och riskbenägna. Vissa har spenderat mer än andra. Vissa har tagit större risker än andra. Att satsa på investeringar som har hög sannolikhet att ge en god avkastning över tid är aldrig fel. Även det kan dock vara väldigt riskfyllt om man är högt belånad. Med hög belåning kan även en bra långsiktig investering bli katastrofal om man inte har förmågan att vara uthållig. Uthållig kan bara den vara som har tillräckliga inflöden av nödvändiga pengar för att finansiera sitt risktagande. Eller som har egna pengar att aktivera när inte andra finansiärer längre vill vara med. Vissa politiska partier tycker att tillgången på nödvändiga pengar är enkel genom att bara höja skatter och avgifter, det tycker jag är en dålig idé i ett högskattesamhälle.
Om man nu är beredd att ta höga risker genom att till exempel investera i dyr infrastruktur för kollektivtrafik, som kanske behövs om 25 år, utsätter man skattekollektivet för stora risker. I synnerhet om inte resandeunderlaget är i närheten av drömkalkyler, det inte går att få ut önskade högre markpriser och projektet som sådant blir extremt mycket dyrare än de kalkyler som använts av ett politiskt styre för att driva fram det önskade förslaget. Särskilt i rådande konjunktur och när både nativiteten kraftigt sjunker samt den ansvarslösa invandringen kraftigt minskar är förutsättningarna kraftigt förändrade.
I tidningen Näringsliv uttalar sig flera ledande personer från Rikshem om konjunkturläget på byggmarknaden. Det är inga positiva tongångar men verklighetsförankrade.
”Ökade byggkostnader och högre räntor har gjort det omöjligt för oss att bygga bostäder som människor har råd att bo i”,”
https://www.tn.se/naringsliv/33421/byggkrisen-vi-gar-mot-en-total-krasch/
I Uppsala anpassas inte kommunens organisation tillräckligt fort till det nya byggläget. I Uppsala fortsätter vansinnet med spårvägsbygge trots att de uppdrömda resandevolymerna kommer att ligga långt fram i tiden. Uppsalas spårvägsprojekt saknar också antagna detaljplaner vilket innebär att kraftiga förändringar av nuvarande planer kan bli aktuella. Enorma pengar slösas bort som ska bäras av Uppsalaborna. Hela hanteringen av detta projekt är en stor skandal där de lokala medierna bär en stor skuld. De har inte objektivt granskat projektet och dess behovsbild. Region Uppsalas ledning har försatt Uppsala i en mycket dålig situation. Hur ställs de till svars för det? Inte alls. Regionens Uppsalabor får ta smällarna.
Region Uppsala är ansvariga för kollektivtrafiken. Uppsala kommun är ansvarig för byggplaneringen och det offentliga rummet. Det är vansinnigt att fortsätta med spårvägsprojektet i nuläget. Släpp prestigen och tänk om! Om Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Liberalerna bryr sig om de snart 250.000 personer som redan bor i Uppsala tänker de om. Varför inte luta omtaget mot riskerna för dricksvattenförsörjningen och rödlistade arters välbefinnande?
Mats Åkerblom skriver en läsvärd insändare i UNT som jag bifogar nedan.
"Regionens ansvar är att endast godta kollektivtrafik som tillgodoser kommuninvånarnas nytta. Spårvagn förser inte Storsävjas befolkning med lämplig kollektivtrafik, och regionen ska därför inte godkänna sådan i detta område."
https://unt.se/insandare/artikel/storsavjaborna-blir-inlasta-/jo22kxgl
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar