onsdag 22 november 2023

Förädlingsvärde

Kvalitetsmått

Vem är en duktig lärare? Vilka skolor jobbar systematiskt på sätt som hjälper eleverna att nå sin fulla potential? Och hur många rektorer tillämpar en nödvändig nolltolerans mot brott? En viktig nolltolerans mot allt som klassas som kriminellt när vi är vuxna. En nolltolerans som tidigt kan aktivera socialtjänsten att rädda barn från att livslångt spåra ur. Långt ifrån alla lyckas ta sig fram som Jan-Emanuel…. För Utvecklingspartiet demokraterna är det av stor betydelse att resurserna till resursskolorna kraftigt stärks. Effekten av det kommer att bli fantastisk. Nedan en debattreplik från UP om det i UNT. 

"Fahlén, Åhstrand med flera skriver att vi måste få ordning på skolan (UNT 27/10). Det är viktigt att satsa på barn och ungdomar. De är vår framtid. Vi vuxna har ett gemensamt ansvar för deras välbefinnande även om det är deras föräldrar som har huvudansvaret. Det främjande och förebyggande arbete som krävs kopplat till våra barn och unga måste fyllas av fysiska aktiviteter, mer inkludering i föreningsliv, kraftigt stärkta resursskolor, och nolltolerans mot brott."

"Betydligt mer fysiska aktiviteter kopplat till skolan bidrar till att elevernas inlärningsförmåga vetenskapligt bevisats kan öka med i genomsnitt 30 procent. Bättre förutsättningar för elever som växer upp i ekonomiskt svaga familjer att delta i föreningsliv bidrar starkt till deras inkludering och välbefinnande. Kraftigt stärkta resursskolor leder till att elever med särskilda behov bättre får dem bemötta och övriga elever bättre möjlighet att få ta del av lärarnas tid."


Nedan även en debattartikel från VDn för Engelska skolan. Den är mycket bra. Det viktigaste måttet för kvalitén i våra skolor är hur en enskild elev och en grupp elever förbättrar sina skolresultat. Det vill säga förädlingsvärdet av en enskild elevs och en klass utveckling. 

"Redan 2016 gav vi i uppdrag åt Henrik Jordahl, professor i nationalekonomi vid Örebro Universitet och knuten till Institutet för Näringslivsforskning och skolforskaren Gabriel Heller Sahlgren vid London School of Economics att utvärdera våra skolor utifrån det mått som de kallar förädlingsvärde." 


Håkan Bodström, GP, skriver klokt om att skolan ska stå på brottsoffrens sida, aldrig på dens sida som återkommande plågar andra. 

”Regeringen vill att stökiga elever lättare ska kunna omplaceras för allas trygghet. Men även de vuxna som ska hjälpa lärarna skapa ordning måste ha ett ”brottsofferperspektiv” och vara till för alla elever.”

Ett lands generella värdegrund och Skolan är viktigast för hur framtidens unika samhällen blir. Den svenska skolan har en generell värdegrund. Är det bara barnen och ungdomarna som ska fostras in i denna? Är det inte även vuxna som blir en del av vårt samhälle? Skolverket styrs av staten. Staten styrs av riksdag och regering. Försvaret har en värdegrund. Den svenska statsförvaltningen har en värdegrund. Den svenska statsförvaltningen, skolan och det svenska försvaret har uttryckta värdegrunder som måste betraktas som Sveriges uttryckta förenklade värdegrunder. Alla lagar är det få av oss som känner till. Hur många vet det? Av dem som vet det, hur många bryr sig?

Försvarets värdegrund uttrycks enligt nedan. Om man enbart lever upp till nedan är jag säker på att förädlingsvärdet av det som ska göras blir bra:

ÖPPENHET 

Försvarsmaktens medarbetare löser sina uppgifter tillsammans. Det ställer stora krav på delaktighet, förtroende och trygghet. Ett uppträdande som bygger på öppenhet, ärlighet och uppriktighet stärker organisationen, minskar osäkerheten och ökar kvaliteten.

Verksamheten kräver att medarbetarna är flexibla för att kunna möta nya situationer. De är därför tränade i att vara kreativa och ta egna initiativ.

Alla delar av organisationen har förmågan att verka i olika kulturella och sociala miljöer och respekterar kulturella och religiösa skillnader. I militära operationer är det en avgörande förutsättning för att de ska vara trovärdiga.

Alla som bidrar till Försvarsmaktens verksamhet – oavsett anställningsform, kön, ålder, etnisk ursprung, religiös övertygelse, sexuell läggning, politisk åskådning eller funktionshinder – känner sig välkomnade och respekterade.

RESULTAT 

Inom Försvarsmakten drivs alla uppdrag med ett tydligt mål att leverera resultat i rätt tid och till förväntad kvalitet.

Medarbetarnas omdömesförmåga grundar sig på Försvarsmaktens värdegrund och relevant yrkesexpertis. Var och en är uppriktig och tydlig i sättet att kommunicera..

Att lösa uppgifter betyder inte att det får ske till vilket pris som helst. Risker i verksamheten beaktas alltid. Organisationen hushåller med resurser och medarbetarna behandlar varandra med respekt.

ANSVAR

Alla medarbetare tar ansvar genom att vara lojala, både mot varandra och mot uppdraget. Var och en som är en del i att lösa en uppgift tar ansvar för resultatet. Att beslut, order och regler respekteras och följs är en förutsättning för att nå resultat.

Ansvar handlar också om att Försvarsmaktens medarbetare bryr sig om varandra och sig själva. De värnar om den fysiska och mentala hälsan och därmed säkerheten i uppdragen. Samtliga Försvarsmaktsanställda tar aktivt avstånd från missbruk och olaglig hantering av droger.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar