tisdag 20 juni 2023

Ur funktion

Resan mot urspårning fortsätter

Kollektivtrafiken i Uppsala är ett skämt. Den som finns fungerar dåligt och den som planeras är redan från start urspårad. En del av ”skämtet” är lokala mediers oförmåga att objektivt beskriva vilka partier som röstat vad och att tydligt bena ut vem som ansvarar för vad kopplat till kollektivtrafik mellan Uppsala kommun och Region Uppsala. Det är Region Uppsala som styr kollektivtrafiken. De som styr Region Uppsala är Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna med stöd av Sverigedemokraterna. Det är fakta. Fakta är också att utöver dessa partier har även Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet röstat för både Fyrspårsavtal och Stadsmiljöavtal. Om Moderaterna i Uppsala kommun inte hade stöttat Fyrspårsavtalet i sin nuvarande form, och inte stöttat spårvägsbeslut, innan de vände i frågan under inledningen av valåret 2022, då kanske vi hade sluppit slöseriet på spårvägsprojektet. Nu fortsätter Regionen driva spårvägsprojektet framåt under ledning av Moderaterna. Det är fakta. Nedan debattartikel i UNT ekar tyvärr tomt.

https://unt.se/debatt/artikel/vi-staller-inte-upp-pa-pellings-skrytprojekt-i-sodra-uppsala/jn910q8r

Det vi också vet är att redan dagens kollektivtrafik är misskött. Både inom buss- och tågtrafiken är det regelbundna stora förseningar och inställda avgångar. Bara i morse skyllde Mälartåg på semestertider för inställda tåg. Busslinjer på en växande landsbygd läggs ner. Personalomsättningen på busschaufförer är extrem. Priset per enkelbiljett är höjt till 39 kr. 

https://unt.se/nyheter/uppsala-lan/artikel/flera-busslinjer-dras-in-i-lanet/jn91e6nr

https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/da-kan-avstangda-hallplatserna-anvandas-igen-efter-busshaveriet/rez7oexr

Den politiska hållbarhetsbalansen handlar om social-, ekologisk- och ekonomisk hållbarhet. Ett ekonomiskt framtungt spårvägsprojekt, som bara behövs om det byggs 33.000 bostäder fram till 2050 i södra stadsdelarna, är både ett socialt- och ekonomiskt vansinne. I nedan debattartikel fortsätter S, V och MP, med stöd av Liberalerna, argumentera för spårväg. Tillsammans med Liberalerna har de enbart 44 av kommunfullmäktiges 81 mandat bakom sig för ett så stort beslut som att stötta en onödig, omodern och svindyr spårvägslösning. Det är inte seriöst och en stor tragedi för oss Uppsalabor som ska hantera det haveri detta kommer att innebära både ekonomiskt och för kollektivtrafikens förmåga i sin helhet. 

Förhoppningsvis stoppas detta vansinne av Länsstyrelsen eller mark- och miljödomstolar. Helt klart är att S, MP och V inte tycks förstå sambanden mellan svindyra räntekostnader och avskrivningskrav och dess effekter på välfärden. De verkar i nedan artikel inte heller ha förstått att kommunpolitiker inte kan beskatta "de rikaste" mer än alla invånare. Kommunens och regionens skattenivåer drabbar alla invånare lika mycket. Och i dagens verklighet där inflation och räntehöjningar slår stenhårt mot många invånare är en ökad skatt garanterat det som kan få det fullständiga haveriet i den personliga ekonomin att inträffa. Som tur är i Uppsala tillåter inte Hållbarhetsavtalet skattehöjningar. 

"För om det är något vi i det rödgröna styret kan lova är det att vi aldrig kommer prioritera bort välfärden, vare sig för spårvägen eller för skattesänkningar för de rikaste." 

https://unt.se/debatt/artikel/fullmaktige-i-dag-snart-gar-startskottet-for-sparvag/jn91zz2r

Och nedan citat från debattartikeln bygger på helt fel antaganden, eller deras subjektiva antaganden. I min värld är alla skattepengar skattepengar. Och när långa bussystem jämförs med spårvägen görs en mycket felaktig jämförelse då inte en anpassning av vägarna för längre bussystem kräver omflyttning av allt som ligger under gatan. Och UP vill inte bygga så tätt i södra stadsdelarna som övriga partier vill. UP vill istället bygga mer i befintliga tätorter med järnvägsstationer. Eller där nya järnvägsstationer kan byggas. Som i Vänge och Järlåsa.

"Oppositionens förslag om långa bussar i stället för spårväg möter inte behovet. Det kostar dessutom mer för kommunen än att bygga spårväg." 

Som jag påtalat många gånger är det Region Uppsala som ansvarar för kollektivtrafiken i Uppsala. Där har bland andra Moderaterna och Centerpartiet nu länge styrt. De kanske kan lansera en regional folkomröstning om spårvägen! Det borde de göra om de ska vara trovärdiga. I Uppsala ska vi rösta om något som kommunen styr över.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar