Staten har möjlighet att skapa förutsättningarna
Bygg, bygg, bygg och bygg är enligt vissa lösningen på alla problem… Så är det självklart inte. I ett land där invånarna har mest kvadratmeter boyta per capita är det viktigare att använda redan befintliga bostads-och verksamhetsytor bättre än att bygga nytt. Det är dessutom mycket miljö- och klimatsmartare än att bara bygga nytt, nytt och nytt. Inhemsk byggindustri har mycket att göra ”bara” med att fixa allt eftersatt underhåll! Min morfar såg alla lokaler som till stora delar av åren står tomma som vårt största resursslöseri.
Uppsalas nya Landshövding Stefan Attefall uttrycker oro över att byggprojekten tvärstannat i Uppsala samtidigt som drömmarna om extremt och snabbt byggande lever kvar bland många.
”Bostadsbyggandet störtdyker. Situationen saknar motstycke sedan 1990-talskrisen. Bristen på bostäder är ett stort problem i Uppsala län som har Sveriges snabbaste befolkningsökning. Länsstyrelsen uppmanar alla aktörer att göra sitt yttersta för att bromsa nedgången i bostadsbyggandet, värna om de grupper som har det svårast att komma in på bostadsmarknaden och vidta alla lämpliga åtgärder för att bostadsbyggandet så snabbt som möjligt ska komma i gång igen.”
”Sanningen är att bostadsbyggandet just nu störtdyker.”
”Enligt SCB innebär nedgången en halvering sedan 2022 i hela landet och över 70 procent i Uppsala län. Många menar att detta är en alltför optimistisk bild av läget. Flera av de projekt som fått startbesked kommer inte att påbörjas eller skjutas på framtiden. Banken SBAB förutspår att bostadsbyggandet kan hamna på nivån 15 000-20 000 bostäder under 2023.”
”Skälet till den dramatiska utvecklingen är att fundamentala faktorer har ändrats i grunden. Kriget i Ukraina och den stigande inflationen har ökat byggkostnaderna kraftigt. Kraftiga räntehöjningar i kombination med inflationen har gröpt ur hushållens köpkraft och skapat oro för framtiden. Ökande räntekostnader har dessutom urholkat möjligheterna för privata fastighetsbolag att attrahera kapital. När byggkostnaderna stiger, hushållens köpkraft sjunker och finansiellt kapital flyr fastighets- och bostadssektorn ändras förutsättningarna radikalt. Det kommer att ta tid innan efterfrågan och utbud finner varandra igen. Lägg därtill alla de bostäder som blir klara i år som människor inte har möjlighet att köpa.”
https://unt.se/debatt/artikel/landshovdingen-lagt-bostadsbyggande-hart-slag-mot-uppsala-lan/j8dm4yml
I det ekonomiska läge som är nu stoppar allt fler kommuner och Regioner stora investeringsbeslut. Tyvärr inte än i Uppsala där kommunen och Regionen kör på med ett onödigt och svindyrt spårvägsprojekt. Det är i nuläget huvudlöst. Eftersom inte marknaden nu vill bygga kommer det kapacitetsbehov som lyfts fram som argument för spårvägen inte finnas innan tidigast år 2050, men kostnaderna för spårvägen på många dyra miljarder är nu. När busslösningar liknande Malmö-Expressen under lång tid är tillräckliga är det rätt beslut idag. Därför är det oklokt att inte Uppsala i omförhandlingarna om Fyrspårsavtalet samt Stadsmiljöavtalen öppnar upp för att byta spårvagn mot ”Malmö-Expressen”.
Om man vill få igång byggandet under de kommande 3-5 åren är det staten som behöver fatta nedan beslut:
- Gör om Boverkets regler kring byggande så att det kan byggas prisvärda bostadslösningar som bygger på delningsprinciper liknande dem i korridorlösningar för studenter.
- I de kommuner med störst efterfrågetryck på prisvärda bostäder måste staten ge riktade statsbidrag till Allmännyttan för att bygga delningsbostäder.
- Öppna upp för att statens delfinansiering nu kopplat till spårväg kan ersättas med andra kapacitetsstarka alternativ.
Det finns en missuppfattning om att bygg- och fastighetsmarknaderna är dragloken i våra lokala samhällen. Det är feltänkt. De marknaderna ska i rimlig tid möta behovet av bostäder och verksamhetslokaler kopplat till nettot mellan de i behov av en första bostad och dem som dör ifrån sitt boende samt det bostadsbehov som uppstår när arbetsgivare behöver mer personal. Det är främst den lokala arbetsmarknadens behov som är centralt för hur mycket prisvärda bostäder som behövs. Och ekonomiskt svaga har inte råd med de bostäder som idag byggs. Distansarbete har redan kraftigt förändrat behovet av kontorsytor. Självstyrande fordon inom kollektivtrafiken, som är anropsstyrda, används redan runt om i Sverige och övriga världen.
Ur ett resursoptimeringsperspektiv är det obegripligt för mig att en majoritet gått på budskapet från lobbyister och vissa tjänstemän om att vi nu måste bygga onödig, omodern och extremt dyr spårväg som också hotar dricksvattenförsörjningen, naturaområden och kommunernas kärnverksamheter. Särskilt illa är att dricksvattenförsörjningen är hotad. Och redan nu är det ont om vatten i Fyrisån.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar