fredag 23 juni 2023

Pengar inte längre gratis

Tänk att de som bygger vill att det ska byggas

All laglig företagsverksamhet som bedrivs för att skapa värde för sina kunder och aktieägare är bra. Det tycker jag. Allt som den offentliga sektorn ansvarar för ska dock inte upphandlas om inte en bra konkurrens mellan utförare, och rimlig kvalité, kan säkerställas från marknaden för budgeterade pengar. En sak är säker, marknadsekonomin har gång efter gång visat sin överlägsenhet för att skapa ett högt generellt välstånd i ett samhälle.

I nedan debattartikel, UNT, går delar av näringslivet, samt en intresseorganisation för företagsverksamhet, ut och uppskattar att kommunen nu har en svag majoritet för spårvägsprojektet. Inte förvånande är det Handelskammaren, som länge drivit på för att Uppsala gärna ska byggas ut snabbt mellan Uppsala stad mot Stockholm. Det tycks vara den samlande kraften till debattartikeln. Utöver Handelskammaren är det nästan enbart bolag som tjänar mycket på att kommunen slösar bort pengar på ett spårvägsprojekt. Egenintresset är stort och jag har inga problem med att de verkar för egna intressen. Politiken ska verka för allmänintresset. Utvecklingspartiet demokraterna delar inte deras syn och vill att Uppsala ska utvecklas klokare än vad de vill.  Dessa personer kanske tror på det de skriver. UP tror inte på det. UP anser på goda grunder att det finns mycket klokare sätt att utveckla "ett starkare och välmående Uppsala". Och UP företräder, en enligt partiets medlemmar mycket bättre väg framåt mot "att Uppsala fortsätter att vara en lockande stad att bo, arbeta och investera i". Nedan artikeln:

"Näringslivet vill utveckla ett starkare och välmående Uppsala, där människor trivs, företag växer och attraktiviteten för invånare, investeringar och satsningar är hög. Vi brinner för Uppsalas utveckling. Vi äger, driver eller jobbar för företag som är verksamma här. Detta är vår plats på jorden. Vi är själva invånare i denna stad och kommer att göra allt vi kan för att Uppsala går en hållbar framtid till mötes."

https://unt.se/debatt/artikel/uppsalaforetag-bra-att-uppsala-nu-bestamt-sig-for-sparvag/lyov4qvr

Ebba Grön har skrivit en låt som heter "Staten och kapitalet". En skön låt som känns passande i detta spel som pågår om Uppsalas byggutveckling. Och Liberalerna, som tidigare låtsastyckte nej till spårväg har ett kommunalråd, Jennie Claesson, som nyligen både jobbat för Handelskammaren och suttit i styrelsen för SH-bygg. UP var hela tiden i förhandlingarna med den tidigare "Alliansen" övertygade om att spårvägsfrågan redan var politiskt avgjord. Särskilt eftersom M, C, L och KD länge drivit spårvägsprojektet framåt i Region Uppsala, som ansvarar för kollektivtrafiken. 

https://www.youtube.com/watch?v=P5vvrUrBuQQ

Som tur är har kampen mot en oklok utveckling av Uppsala inte tagit slut trots Liberalernas dåliga politiska teater. I UNT lyfts faktumet att både Länsstyrelsen och mark- och miljödomstolar förhoppningsvis kan leda Uppsalas utveckling in på klokare spår än nu. 

"Fortfarande måste områdena kring spårvägen detaljplaneras. Uppsalabor, fastighetsägare, markägare och andra aktörer ska få tycka till. Detaljplanen ska sedan röstas igenom i kommunfullmäktige för att vinna laga kraft. Och så ska planerna prövas av länsstyrelsen samt mark- och miljödomstolen, innan kommunen kan få tillstånd att börja bygga."

"Det största frågetecknet handlar om den bro som planeras över Fyrisån, den så kallade Ultunalänken, som behövs för att spårvägen ska kunna gå mellan den planerade stationen i Bergsbrunna och Ultuna/Gottsunda." 

https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/fragan-som-kan-satta-stopp-for-sparvag-i-uppsala/rxz744yj

"Kommer grundvattenfrågan eller arterna i den känsliga miljön att sätta stopp för den nya bron? Kan broförbindelsen byggas men bara inte för tunga spårvagnar? Frågorna hänger i luften och det är mycket bråttom efter all politisk turbulens om utbyggnaden i sydöstra staden."

"Detaljplanen för hela området kommer att ta tid, då alla sakägare ska få säga sitt. Sedan ska länsstyrelsen göra sin prövning innan ärendet hamnar hos domstolen. Prövningen i Mark- och miljödomstolen lär också ta sin tid, men utslaget kommer att bli rättvist och hållbart över tid. En domstol kan inte lastas för att företag inte gjort grundjobbet i sin ansökan, inte heller för obeslutsamma kommunpolitiker."

https://unt.se/ledare/artikel/stora-naturingrepp-kan-aldrig-ske-lattvindigt/j8dm4xpl

Och Kristdemokraterna fortsätter med sin politiska teater. Det är lätt att påstå att den tillfälliga "Alliansen" skulle ha stängt spårvägsprojektet. Det hade aldrig hänt. På ett eller annat sätt hade Liberalerna sett till så att det hade blivit så. Kristdemokraterna måste tro att en stor del av Uppsalas invånare är korkade. Det är de inte. De har fattat att "Alliansen" aldrig var ett trovärdigt stadsbyggnadsalternativ om man vill att Uppsala ska utvecklas på ett annat sätt än vad Handelskammaren och några med dem vill. UPs alternativ är mycket bättre för oss som bor i Uppsala redan idag. Också för dem som flyttar hit i framtiden. 

https://unt.se/debatt/replik/artikel/alliansen-hade-stoppat-sparvagen/r18dqxxl

Det som beskrivs som ”kaos i politiken” är att UP kom in i valrörelsen och i Uppsalas kommunfullmäktige. Eftersom alla de tidigare partierna, sedan 2017, röstat för den nuvarande okloka vägen framåt "rörde UP till det". Ja, vi har förändrat den politiska spelplanen. Vi kämpar bland annat för en klokare stadsbyggnadspolitik än vad de övriga partierna gjort. Även om bara fyra tusen personer röstade på UP är det väldigt många fler Uppsalabor som håller med oss. Det är inte rörigt, det är demokratin som verkar. Spårvägsprojektet kommer att spåra ur Uppsala kommuns ekonomi. Som vårt demokratiska system fungerar får de som röstat på dessa spårvägsivrare ta ansvar för.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar