söndag 20 mars 2022

Jaga rätt saker

Fusk ska jagas

De som fuskar förstör rättvisan. Inom beteendevetenskapen anser de flesta människor på vår jord att rättvisa är viktigt. Vad rättvisa innebär varierar runt om i världen beroende av vilken kulturell kontext vi växer upp i men grunderna är de samma, oavsett var på jorden vi växer upp och lever. Ett faktum som bekräftar detta är att ”den gyllene regeln” finns runt om på vår jord och inom de flesta kulturer. Den bygger på att du ska behandla andra som du själv vill bli behandlad. De som fuskar kan inte tycka att rättvisa är viktigt, självnyttan är viktigare. Fusk utförs av både enskilda personer och i vissa fall organiserat. 

https://www.kyrkanstidning.se/debatt/den-gyllene-regeln-finns-i-alla-religioner

Att vänstern, som älskar flum och mjukismetodik, tycker illa om Engelska skolan är lätt att förstå. De tycker att allt ska drivas av det offentliga och alla ska formas på samma sätt. Grundkonceptet som Engelska skolan representerar är enligt mig utmärkt för en skola. De försöker bland annat att upprätthålla ordning och reda. De balanserar eget bildningsansvar med att kräva mycket läxläsning och föräldraansvar. Det är utmärkt och borde vara självklart i alla skolor. Precis som inom kommunala skolor finns även bland privata skolor både bra och mindre bra rektorer. Vissa till och med fuskar på olika sätt. De som är mindre bra måste arbetsgivaren ta tag i och förbättra eller byta ut.

I Dagens Samhälle kan man i artikel efter artikel läsa om hetsjakt på Engelska skolan. Vänstern har bestämt sig för att attackera alternativa skolformer och Engelska skolan har blivit huvudmålet att dra i smutsen. Det är beklagligt att bete sig på det sättet. Det enda som är intressant är om kvalitén i undervisningen är tillräckligt god för alla skattepengar och om alla skolor tar ett rättvist ansvar för socioekonomiska skillnader bland elever. Socioekonomiska skillnader som vi vet påverkar hur studiemotiverade elevunderlaget är. Att politiskt attackera driftsformer är en sak, att smutskasta en skolverksamhet som med fördel kan användas som en förebild är något annat.

"Skolverket eller Internationella Engelska Skolan – vem bär ansvar för att felaktiga elevuppgifter kunnat ge IES Södertälje cirka 12 miljoner för högt statsbidrag? Det ska Skolverket nu utreda."

https://www.dagenssamhalle.se/offentlig-ekonomi/kommunal-ekonomi/skolverket-om-engelska-skolan-vi-behover-reda-ut-ansvaret/

Fusk ska jagas och motverkas oavsett vem som använder sig av metoden för att sätta rättvis konkurrens ur spel. Det är därför som till exempel idrotten allt bättre jagar idrottare som fuskar genom att använda olika dopingsmedel. Samtidigt är inte allt fusk medvetet fusk. Igår talade jag med riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson. Tidigare både rikspolischef och landshövding. Han lyfte på ett klokt sätt upp momsproblemen för alla ideella idrottsföreningar och som skapar stora ekonomiska problem för många föreningar. Skolor, idrottsföreningar, företag och andra verksamheter plågas idag av på tok för mycket regler, byråkrati och administration. Det är både uttryck för misshushållning av begränsade resurser och fällor för människor som inte vill göra fel men som går vilse i en vansinnig djungel av regler och krav. Det är inte bara fusk som behöver jagas. Sjukt mycket byråkrati och administration måste jagas och avvecklas. Inte minst på våra skolor.

Allt fler lärare ägnar allt mer av sin arbetstid åt administration, det visar docent Anders Ivarsson Westerberg i sitt forskningsprojekt ”Begravd i papper”.

– Forskningen visar att lärarna ungefär lägger 50 procent av sin arbetstid på administrativa uppgifter, säger han.”

https://skolvarlden.se/artiklar/forskning-visar-larare-lagger-50-procent-pa-administration



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar