söndag 6 mars 2022

Fattiga fokuserar på basbehov

Miljö- och klimatarbete blir överkurs

Det är inte okänt att det finns en hel del personer som lever med föreställningen att jorden håller på att kollapsa och att miljö- och klimatförstörelsen är den i särklass viktigaste frågan för människan. Det kan man tycka. Inte minst i fattiga länder vittnar många fattiga om hur deras chanser att få fram goda grödor bara försämrats och försämrats de senaste åren. När människor inte får tillgång till dricksvatten och mat tvingas de folkvandra, och det skapar ofta konflikter. Och när människor tappar mycket köpkraft blir inte miljö och klimatansvar prioriterat.

Karin Pihl, GP, skriver läsvärt om hur dåligt det blir när allt fler vanliga människor blir allt fattigare i Sverige. En sak är säker, de kommer inte att vara motiverade att göra klimatsmarta val när de blir allt fattigare. När Pihl prognosticerar att vi alla kommer att ha billigare elfordon i framtiden har hon missat en faktor som många missar. Idag tjänar staten massor på drivmedelsskatter. Det finns långt gångna planer på att fordon i framtiden ska beskattas på antalet kilometer de körs. Då ser kostnadskalkylen med elbilar ut på ett helt annat sätt än nu....

"Det är bra att regeringen sänker skatten för bönderna. Men den borde gå längre och även sänka drivmedelsskatten för vanliga konsumenter. Både bensin- och dieselpriset är på rekordnivå. På måndagen kostade en liter 95-oktanig bensin 19,44 kronor och en liter diesel 21,72 kronor. Svensk diesel är därmed dyrast i hela världen (TT 14/2). Dieselpriset är så högt att skåningar åker över till Danmark för att tanka (SR 14/2). Där kostar dieseln 4,50 svenska kronor mindre per liter."

"Anledningen till att Sverige har världens dyraste dieselpriser är höga skatter och den så kallade reduktionsplikten, som innebär att drivmedelsleverantörerna är skyldiga att blanda in förnybara bränslen i drivmedlen. Syftet är att minska de svenska klimatutsläppen. Men det är inte ekonomiskt hållbart. Inte för jordbruket och inte för privatpersoner, och då inte minst för människor på landsbygden som är beroende av bilen för att ta sig till arbete, skola och sjukhus. Prishöjningarna står inte alls i proportion till den ringa miljöeffekten."

"Det finns dock något som är ännu värre än att uppvisa bristande ”mod” för en politiker: att inte lyssna till väljarna och att ignorera folks vardagsproblem. Facebookgruppen Bränsleupproret som kräver sänka drivmedelspriser har över en halv miljon medlemmar. Det är inte så att de som bor på landsbygden och åker bil till och från jobbet, sjukhuset och skolan saknar brist på visioner eller mod, eller att de är klimatförnekare. De har helt enkelt inget alternativ. Det är svårt att cykla om man har 10 mil till arbetsplatsen och det är svårt att åka kollektivt om bussen går två gånger om dagen, om det nu finns någon buss att tillgå."

"I stället för att ha en praktisk helhetssyn på utsläppen reducerar man frågan till att handla om livsstil och värderingar, där politikerna måste sätta hårt mot hårt mot människor på landsbygden som inte "förstår bättre". Men det är inte bra att klimat- och energifrågan blir en del av ett medialt kulturkrig. Ett allt för snävt nationellt perspektiv där allt kretsar kring metadiskussioner om klimatskam skymmer de större perspektiven. Som att merparten av de konsumtionsbaserade koldioxidutsläppen sker genom konsumtion av importerade varor. Utsläppen från inrikes transporter har minskat de senaste 30 åren enligt SCB. Det är de utsläpp som sker utomlands genom import och resor som ökar."

"Inom en snar framtid kommer elbilar att vara billigare än bensin- och dieselbilar och det kommer finnas laddstolpar i hela landet. Men vi är tyvärr inte där ännu. Det enda som sker i dagsläget när drivmedelspriserna rusar är att folk blir fattigare, och att svenskarna börjar handla importerad mat när närodlat blir dyrare."

https://www.gp.se/ledare/fattiga-svenskar-r%C3%A4ddar-inte-klimatet-1.65931543

En sak är säker, väldigt många invånare kommer att bli allt mer förbannade över skyhöga bensin och dieselpriset. Särskilt människor som lever på våra landsbygder. 

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/ny-chockhojning-av-drivmedelspriserna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar