tisdag 8 mars 2022

Fantastiska kvinnor

Jämställdhet

Idag är en särskild dag att hedra alla världens fantastiska kvinnor. Det gör jag gärna. Det är den internationella kvinnodagen. Genom livet har jag i många sammanhang haft förmånen att träffa många fantastiska kvinnor. I familjesammanhang, i skolan, inom föreningslivet, inom näringslivet, inom politiken och inom nöjeslivet. Jag vet att det finns massor av imponerande kvinnor i våra samhällen, runt om på vår jord. Jag vet att kvinnor och män kan komplettera varandra fantastiskt bra, inte minst om ambitionen att föra livet vidare finns med i en individs livspussel. på min mormor och morfars släktsida finns flera starka kvinnliga förebilder som banade vägen för att kvinnor i dagens Sverige har det allt mer jämställt med männen. Fortfarande är det dock framförallt kvinnor som drar ett mycket tyngre lass i familjerelationer, inte minst när barn finns med i bilden. Även familjeansvaret blir dock allt mer jämlikt i takt med att kvinnorna helt enkelt inte accepterar något annat. 

För mig skulle ett liv utan att få lyssna på, lära av, arbeta tillsammans med och träffa många kvinnor vara mycket fattigt. Tack för att ni kvinnor finns! Precis som bland män finns självklart några fåtal kvinnor jag inte tål, men de utgör undantagen. 

Tänk att det inte alltid varit självklart att kvinnor är jämställda med männen. Tänka att det fortfarande finns många kulturer och samhällen som har en könsmaktsordning där kvinnor är underställda män. För mig är det obegripligt att man kan tänka så. För mig är vi jämställda oavsett vilken könsdefinition vi vill förknippas med. För mig handlar inte urvalet av människor till olika uppdrag om något annat än lämplighet och prestationsförmåga. Det är därför som idrottens värld är så fostrande. Den visar att män och kvinnor inte alltid ska tävla på samma villkor, vara jämställd, utan att det finns goda skäl för att ta hänsyn till fysiska skillnader. I många grenar skulle annars kvinnor aldrig ha en chans. Därför är det inom idrottens värld positivt att kvinnor och män får tävla inom sina könsgrupper. Annars skulle väldigt sällan kvinnor få stå på toppen av pallen. Idrott handlar ofta till stor del om fysisk styrka. Jämställdhet innebär att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter kopplat till allt under livets gång. Visst är det obegripligt att det finns människor som tycker något annat! 

Det är bra att vi i nutid lyfter de fasansfulla häxprocesser som varit verklighet i vår del av världen. Det är viktigt att påminnas om historiska dumheter för att vi som människor ska utvecklas klokare framåt och minska riskerna för att dumheter i nya förpackningar återkommer. Jag är helt övertygad om att det stora flertalet av de kvinnor som mördades på bål, anklagade för att vara häxor, var starka driftiga personligheter som utmanade den rådande ordningen. Personligheter som särskilt mycket driver på människans utveckling. Häxjakten är en stor historisk skam i vår del av världen. Samtidigt pågår liknande mänskliga övergrepp i andra delar av vår värld i nutid. All dumhet ska bekämpas. Jämställdhet är inte "bara" en rättvisefråga, det leder också till en värld som jag är säker på utvecklas mycket positivare för oss alla.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xprocesser_i_Sverige

Trots att Duplantis är en man vill jag idag uttrycka min beundran över att han återigen slagit världsrekord i stavhopp. Viktigt att komma ihåg i sammanhanget är att hans mamma inte bara är hans mamma, hon är också en del av hans coachingteam! Stort grattis till 2020 års marknadsförare av Uppsala, Armand Duplantis!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar