fredag 28 december 2018

Respekt för skillnader

Generationstänk
Det pågår en ständig kamp mellan kortsiktighet och långsiktighet. En ständig kamp mellan gott och ont. En ständig kamp mellan kulturer. Böcker och filmer är fulla av dessa konflikter och perspektiv. Inte minst min bok ”En stund på jorden”. Som alltid kan dessa motsättningar bäst mötas om vi låter bli att som vuxna vara naiva. Naivister kan enligt mig definieras som oerfarna människor som trots sin oerfarenhet låter bli att vara mycket ödmjuka inför det okända. Eller människor som ”förblindas” av sin tolkning av en ideologi som de försöker leva upp till. Jag har sagt det förr, och säger det igen, den typen av människor är olämpliga att företräda andra människors bästa.

Den som tänker långsiktigt har sannolikt förmågan att även verka för en framtid som kan bli attraktiv för eventuella egna och andras barn och barnbarn. De som tänker både kort- och långsiktigt inser att samhällen som fungerar bra för alla upprätthålls genom ett tydligt och rättvist värdegrundsarbete. I en  konflikträdd miljö undviks tyvärr det viktiga värdegrundsarbetet. Det är ett stort misstag, särskilt om ett samhälle i allt större utsträckning befolkas av människor som kommer från en mycket annorlunda kultur.
https://www.iffs.se/world-values-survey/

Mustafa Panshiri kommer ursprungligen från Afghanistan och är viktig för många svenskar att lyssna på. Han upplevs sannolikt som ”störande” bland vissa som inte vill se ”verkligheten” som den är.

”I mina möten med mina landsmän har det inte sällan uppstått friktion när vi kommit in på ämnen som yttrandefrihet, jämställdhet, homosexualitet och synen på det sekulära samhället. När jag tar upp yttrandefrihet är alla för begreppet. Men när jag förklarar att yttrandefriheten i Sverige också innebär att vi får kritisera och skämta och religioner blir det hetsigt på mina föreläsningar. ”Vadå, vad menar du? Har man rätt i Sverige, enligt lag, att kritisera min religion? Mina idéer? ”Ja, det är också en del av yttrandefriheten", brukar jag förklara.”

”Det budskap jag försökt förmedla de senast åren har överlag mötts av positiva reaktioner. Med det sagt är missförstånd och fultolkningar av mitt arbete inte ovanliga. Å ena sidan kan jag ibland möta nyanlända med konservativa muslimska värderingar som anklagar mig för att ha blivit ”försvenskad" när jag informerar om flickor och pojkars rätt till att älska vem de vill, homosexuellas rättigheter i samhället och vikten av yttrandefrihet.”

”Å andra sidan kan jag berömmas av svenskar som också vill se mig som ”försvenskad”. Fast i deras fall istället för att jag utrycker vikten av att svensk lag ska gå före religiösa lagar. De lever med en föreställning att jag lämnat både min religion och min kultur bakom mig för att jag påpekar vikten av att lära sig den svenska kulturen och för att jag försvarar Vilks rätt till att teckna.”

”Kommer du ifrån ett land där homosexuella stenas till döds till ett land där normen är lika rättigheter oavsett sexuell läggning kommer processen att förstå svensk lagstiftning och svenska normer att ta tid. Processen kommer också att se olika ut för olika individer. Jag har själv genomgått den sedan jag som 11-åring försökte förstå detta nya, ultraliberala, stockkonservativa, traditionstyngda, paradoxala och ofta mycket förvirrande land.”

”Eftersom Zafar själv är ett utmärkt exempel på att två identiteter, den muslimska och den svenska, kan samexistera utan vara ett hot Sverige, blir det svårt att argumentera för att man enbart måste ha en identitet för att kunna bli en del av det svenska samhället. Och kanske är jag det själv? En slags kulturell hybrid? En sekulär, ibland religiös, modern, traditionsmedveten medborgare där den blågula helheten delvis är summan av de olika kulturella delarna.”

Det är nästan aldrig de invandrades fel att integrationen inte fungerar tillräckligt bra. Det är ”majoritetssamhällets” oförmåga att vara tydliga med vilken värdegrund vi kräver av alla och våra systemfel i försörjningsstödssystemen som i huvudsak skapar problemen.

http://www.gp.se/ledare/två-identiteter-ett-land-1.11841881
Dagens besvikelser
Facebook. De tycker tycker plötsligt, efter åtta år, att mina blogginlägg ska stoppas. Nu kan jag inte länka till dem på FB längre. Är det klagomål från odemokratiska människor eller kan det vara för att jag dagen innan Twittrade om hur bra det var att en domstol äntligen dömt Facebook för integritetsöverträdelser? Precis som med Centerpartiets partistyrelse får man ingen rimlig förklaring. Som sagt, dagens demokratiska miljö behöver stärkas. Det stora värdet med en demokrati är att politiker ska företräda alla invånare ansvarsfullt och att vi fredligt kan bryta åsikter för att förhoppningsvis landa i rimligt bra kompromissvägar framåt. Det finns brottsliga åsikter och de ska straffas. Övriga åsikter utgör grunder för samhällsdebatter som förhoppningsvis leder oss mer rätt än fel. Underkänt!

Centerpartiets partistyrelse som inte löser ut regeringsfrågan och tydligt tar ställning för borgerlig reformpolitik. Det brådskar att komma igång med nödvändiga reformer både lokalt och nationellt. Det är hög tid att inse vilka folkvalda företräder och att inte bara tjäna egna barn. Alla våra barn som i framtiden lever i nordliga Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/knapptyst-fran-partierna-om-julforhandlingar
http://www.gp.se/ledare/hur-långt-är-löfven-beredd-att-gå-för-makten-1.12015788

Dagens stjärna
Min son. Igår bjöd han på min födelsedagspresent. En mycket trevlig och god kväll. Middag med efterföljande barrunda i Stockholmsnatten.
https://m.youtube.com/watch?v=A22oy8dFjqc

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar