fredag 2 september 2016

Att åldras


Det är fantastiskt att just du och jag fått chansen att leva ett liv. I mitt fall är det också fantastiskt att jag hade turen att födas i ett land där generationer kämpat för och uppnått  jämlika möjligheter att utvecklas utifrån sin fulla kapacitet. Och allt mer även jämlikt mellan könen. I ett land där den lägsta levnadsstandarden varit tillräckligt hög för att inte våldsamma konflikter och brottslighet tidigare skulle breda ut sig. Få platser på jorden har erbjudit en liknande hemmabas och den är möjlig att upprätthålla om vi skärper till oss. I mitt politiska arbete är försvaret och utvecklingen av det hemmasamhället centralt. Det är bland annat försvaret och utvecklingen av det välståndssamhället som ger mig mening. Om jag hinner tänka efter innan jag dör vill jag känna att jag gjorde vad jag kunde för att vi lämnar över ett bättre samhälle till kommande generationer. Bättre i min värld mäts främst genom HDI!

 

Mentalt vill jag gärna tycka att jag är ung. När jag tittar in i min morfars fantastiskt klara, vackra och nyfikna ögon fylls jag inte bara av kärlek utan också med övertygelsen att det går att leva ett liv mot +90 där man fortfarande känner livsglädje och kan göra positiv samhällsnytta. Mitt ego är helt enkelt beroende av att känna att jag gör nytta för många fler än mina närmaste, annars hade jag valt andra vägar i mitt nu +50 år långa liv. Men även om jag är glad för varje dag jag får leva rimligt frisk vet jag också att de allra vackraste och nyfikna ögon kan ha det allt svårare att se klart. Den delen av åldrandet gillar jag inte. För mig är min egen känsla av frihet mycket viktig. När min upplevda frihet begränsas mår jag inte bra. Med en liten frustration tvingas jag inse att jag närmar mig +55 där på tok för många betraktas som förbrukade på arbetsmarknaden. Så kanske det är även för mig, vem vet. Bara tanken gör att min frihet känns mer begränsad än tidigare. Hur har det blivit så i Sverige? I dagens värld är inom många yrken inte hårt fysiskt arbete lika nödvändigt som förr. I dagens värld är förmåga till perspektiv och eftertanke, som förbättras genom erfarenhet, värdefullare än någonsin tidigare. I dagens värld där asiater kliver upp på toppen i "världshierarkin" är ålder och erfarenhet något som högaktas. Ja, ja.. vissa tycker säkert att jag bara talar i egen sak. Även om jag ser vissa begränsningar ser jag också massor av möjligheter. De har aldrig varit större än idag. Inte minst tack vare att just jag hade turen att födas i Sverige och har min hemmabas i Uppsala.

 

Elvis, Marilyn, John F Kennedy, Michael Jackson, Amy W, Edith P, Griffit Joyner, Heath Ledger, Kurt Cobain, Aalihya, Bob Marley, Tupak S och Karl X Gustav (som tog Skåne och Bohuslän från Danskarna) är bara några av alla som aldrig fick inte uppleva 50 års dagen. Jag har aldrig riktigt förstått alla som klagar på att de blir äldre. Om man inte är väldigt sjukt så är väl alternativen till att bli äldre värdelöst. Det tycker i vart fall jag. Vad tycker du? Jag önskar alla mina medmänniskor långa, intressanta och friska liv. Det om något är bevis på vår mänskliga positiva evolution.

 

Livet handlar för mig främst om att känna att jag varje dag, i det lilla och stora, försöker bidra till en bättre morgondag för många fler än mig själv och mina närmaste. Det ger mig mening i mitt liv. Relationerna med mina nära och kära är också meningen med mitt liv. Materialism är ingen mening med mitt liv men jag uppskattar kvalitet i det jag tycker är tillräckligt. Vill jag bli som min morfar, snart 95 år? Varför inte? Om jag får vara rimligt frisk, inte har ständig verk i kroppen och känner att mina kunskaper och erfarenheter fortfarande kan få bidra i samhällsutvecklingen, då blir jag gärna +95. Även om orkan och förtroendet knappas finns där då för att vårda små barn kanske jag också har turen att få bekanta mig lite med eventuella barnbarn om jag får bli några tiotal år äldre än nu. Livet är fantastiskt och fullt av möjligheter. Ständig utveckling, meningsfulla engagemang och mänskliga relationer fyller mina år, ofta med glädje. Tack till er alla som bidrar till att just mitt liv är så rikt! Förlåt mig om jag inte ger just dig tillräcklig uppskattning för allt vår relation ger. Livet är fantastiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar