tisdag 17 maj 2016

Konstnärlig ledare

Strålande insats
Kulturens betydelse för oss människor kan inte överskattas. På väldigt många sätt påverkar kulturen i alla dess former oss människor. Den är både en stor tillgång och ibland också ett stort hinder som kräver att vi bygger fredliga "broar" mellan olika kulturer som möts och som har svårt att förstå och acceptera varandra. "Finkulturen" och "folkkulturen" har vuxit fram under tusentals år. Teaterkulturen har många år på sin nacke. Teaterkulturen är inte bara en kultur i sig själv utan är också en arena för att förmedla och tolka många varianter av kulturella uttryck. Igår avtackades Uppsala stadsteaters teater direktör för sina mycket framgångsrika år i den rollen. Det blev tydligen en storslagen tillställning som jag tyvärr inte hade möjlighet att prioritera.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kultur


Linus Tunström
Linus Tunström är värd mycket respekt. På ett föredömligt sätt har han kombinerat rollen som konstnärlig ledare med att vara operativ chef för kreativa människor. Att dessutom kunna hantera politiker gör komplexiteten än större. Det är sannerligen inte en lätt uppgift. Med ett klart Med Väl Godkänt, MVG, lämnar han uppdraget. De allra flesta teateruppsättningar har blivit stora framgångar som fått fantastiskt gensavar långt utanför Uppsala kommuns gränser. Han har också själv varit drivande att frigöra resurser för mer konstnärligt arbete genom att göra om fasta kostnader till rörliga. Ja, han är en stjärna som jag är glad att jag fått möjligheten att lära känna lite. 2015 höll han premiärtalet till Uppsala på Uppsalafesten - Kick-off Uppsala, arrangerat av U! Club Uppsala. Talet var magiskt och blev enormt uppskattat. Jag kommer att sakna Linus. Han har sannerligen gjort en fantastisk plats, Uppsala, mer fantastik. Hans engagemang och konstnärliga förmåga har starkt bidragit till att Uppsala blivit allt attraktivare att leva i och besöka. Pressen på hans efterträdare är stor...


Vad är det finaste jag hört om Linus Tunström? Jag har hört väldigt mycket positivt om honom men när människor som tycker att vi satsar allt för mycket skattepengar på "finkultur" säger "när man levererar så bra som han har gjort är jag beredd att acceptera så höga kostnader", det är stort. Tack Linus för allt du gjort för oss Uppsalabor!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Linus_Tunstr%C3%B6m
http://www.svd.se/linus-tunstrom-jag-vill-utvecklas-som-konstnar
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/brakfest-for-teaterchefen
http://uclubuppsala.se/om-uclub/







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar