lördag 9 maj 2015

Rätten att få dö

Svaga argument emot
Igår bjöd jag en kär nyligen fyllda 75 år på födelsemiddag. Det kändes som att middagen blev mycket uppskattad. Snart 20 års engagemang i Gourmet club och några år inom Munskänkarna har kanske inte varit helt bortkastad tid... Under festfirandet pratade vi om högt och lågt. Och bl a om rätten att själv få bestämma över om man vill leva eller dö när man är vid sina sinnens rimligt fulla bruk. Känsligt samtalsämne och det blev känsligt. Tydliga skillnader i förhållningssätt märktes mellan kvinnor och män. Vi blev inte kvar i samtalsämnet så länge eftersom det inte direkt är en partyhöjare att prata om döden...
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dödshjälp

I takt med att vi har förmånen att bli äldre kommer vi också säkert närmare slutpunkten av våra korta liv. Men glöm inte att t ex trollsländor har väldigt mycket kortare liv. Oavsett ålder så kan vi ha mer eller mindre bra gener och mer eller mindre tur genom livet. Vi kan alla drabbas av någon obotlig och hemsk sjukdom. Ibland blir vi så sjuka att vi ständigt lider av hemsk smärta. Några av oss drabbas av enorma funktionshinder som gör oss till "vårdpaket". Om smärtan och en för mig hopplös "vårdpaketstillvaro" gör att jag under mycket ordnade former kan få välja att ta ett så värdigt farväl av mina nära och kära och sedan få hjälp att dö, varför får jag inte den rätten? Varför måste jag istället t ex slänga mig framför ett tåg om jag har den förmågan? Du vet väl att de gamla männen är den grupp med flest som begår självmord? Så är det.

Dödsskräck är inte ovanlig bland oss människor. Det var och är fortfarande runt om i världen därför som många arméer är uppbyggda på att ordervägran kan leda till dödsstraff. T ex ställdes många unga män under första världskriget, vallgravskriget, inför valet att ställa sig upp och gå några meter framåt för att säkert möta döden eller att istället möta döden några timmar senare under en arkebusering. Suck... Dödsskräcken hos många "förblindar" debatten om rätten till dödshjälp. Och särskilt förblindade tycks våra riksdagsledamöter vara i jämförelse med det svenska folkets positiva inställning till dödshjälp. Jag vill ha rätten att under ordnade former få bestämma över om jag vill leva vidare eller inte! Det vill väldigt många andra svenskar också! Redan idag har man den rätten i Schweiz men bara förmögna svenskar kan få den hjälpen. Det är orättvist! Och varför engagerar sig inte nyliberalerna i denna viktiga fråga istället för att bränna en massa energi på önskemål om fri narkotika, rätt till månggifte och fri invandring? Dom kan väl i vart fall vara konsekventa! Men dom är väl också överrepresenterade bland de extremt dödsrädda.... Det är hög tid att låta människor få dö värdigt om de har möjligheten att välja. Jag vill ha den rätten! Vad tycker du?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19627759.ab

3 kommentarer:

  1. http://www.theguardian.com/world/2013/jan/22/elderly-hurry-up-die-japanese

    SvaraRadera
  2. Alla "nyliberaler" som jag känner är för dödshjälp inklusive mig själv. Kanske ni andra som ska lyssna mer ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bott i Japan. De har en helt annan kultur än här i Sverige. Och deras kollektivism skulle sannolikt få många att lyda om dom får uppmaningen att avsluta sina egna liv av olika anledningar.

      Jag ser fram mot att ta del av nyliberalernas stöd för dödshjälp på höstens C stämma!

      Radera