fredag 31 maj 2019

Korkad kollektivtrafikpolitik

Uppmuntran
Transporterna utgör en stor negativ påverkan på vår miljö- och vårt klimat. Oavsett vilket drivmedel som används. Värst är tveklöst det fossila bränslet. Hur ställer man då om detta på ett för invånarna attraktivt sätt? Det offentliga bör självklart leda vägen och snabbare investera i mobilitetslösningar som främjar delningsekonomin, laddningsinfrastrukturen stärkas, infrastrukturen för elkapacitet stärkas och kollektivtrafiken bli betydligt mer prisvärd. Jag delar Patrik Kronqvists kritik av kollektivtrafikens prissättning. Nästan dagligen får jag till exempel höra av personer som bor utanför Uppsala stad att det blir på tok för dyrt när en hel familj ska åka på "utflykt". Om det både upplevs som för dyrt och inte tillräckligt bra erbjuder en resa från A till B kommer färre än möjligt välja det miljösmarta kollektiva resandet. Kronqvist har rätt, stora delar av vår befolkning borde sätta på sig "gula västar" och marschera till politiker som ansvarar för kollektivtrafiken och uttrycka sitt missnöje!

"I takt med att bensinpriset har ökat har också bilarna blivit mer bränslesnåla. Det gör att den faktiska milkostnaden i praktiken inte har ökat på 20 år, enligt en tidigare genomgång av miljöexperten Magnus Nilsson."

"Den senaste tidens prisökningar beror på att kronan har tappat i värde gentemot dollarn och att världshandelspriset på råolja har stigit. I debatten om bensinpriset brukar dock de mest ilskna inläggen handla om drivmedelsskatterna. Det är sant att skatter utgör omkring två tredjedelar av priset. Men Sverige ligger - tvärtemot vad många tror - långtifrån i topp i skatteligan i EU.
Det som trendmässigt trycker upp drivmedelspriserna är numera inte heller skatterna, utan att svenskarna kör på mer miljövänliga bränslen. Det så kallade bränslebytet tvingar producenterna att successivt öka inblandningen av förnybara drivmedel i bensin och diesel - och de kostar mer."

"Bussen blir snabbt dyrare än bilen. Biljettpriserna i kollektivtrafiken har faktiskt ökat i betydligt snabbare takt än bensinpriset de senaste åren. ”Det har relativt sett blivit billigare att ta bilen några extra mil än att ta bussen”, konstaterade Transportstyrelsen för ett par år sedan. Samtidigt som klimatexperterna förordar mindre bilkörning har bilen alltså stärkt sin konkurrenskraft gentemot kollektivtrafiken. Turtätheten har visserligen också ökat, men det är en klen tröst för dem med små ekonomiska marginaler."

"Det får den gryende debatten om klimatpolitikens fördelningseffekter att framstå som aningen märklig. Resenärer i kollektivtrafiken - som i regel har lägre inkomster än bilägare - har fått se sina transportkostnader öka mycket snabbare än bilisterna. Ändå ligger fokus i debatten på bensinpriset snarare än på bussbiljetten.
När intar Gula Västarna kollektivtrafiken?"
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/det-ar-bussen-som-har-blivit-dyrare-inte-bilen/
Dagens besvikelse
Alla Uppsalapolitiker som enfaldigt stöttar att spårväg är självklart utan att seriöst överväga andra alternativ. Många Uppsalapolitiker driver behovet av kapacitetsstark kollektivtrafik enfaldigt ansvarslösa. Det är ett mycket oprofessionellt beteende och jag kan rada upp exempel på exempel av offentliga stora projekt som kostat skattebetalarna helt orimligt mycket pengar.
https://bygg.uppsala.se/planerade-omraden/sparvag/har-planerar-vi-for-sparvag/?hide-cookie-alert=Stäng

Dagens stjärna
Janne Josefsson. Visst har han gjort ett och annat övertramp som grävande journalist genom åren MEN jag vill att mina skattepengar finansierar grävande journalistik mot makten. Fega, korrupta och odugliga maktpersoner ska känna flåset från drivna grävande journalister! Det är en viktig kvalitetssäkrande funktion i ett demokratiskt samhälle.
https://www.svtplay.se/josefsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar