torsdag 6 juni 2013

Stolt svensk & maktmöte

Sverige är ett toppenland att leva i
Jag har mycket att jämföra med tack vare alla mina resor runt om i världen och under mina tider då jag bott i USA, Malaysia och Japan. Sverige är ett mycket välmående, välfungerande och jämställt land. Det är viktigt att jämföra med andra för att förbättra sig själv och för att som i Sveriges fall få bekräftelse på att vi gör mycket rätt. Jag är mycket tacksam över att ha fötts i Sverige. Jag gillar det Sverige representerar för mig bl a ansvarstagande, arbetsvillighet, uppfinningsrikt, vackert, generöst och välorganiserat. Den svenska flaggan är en värdefull symbol som är folkets. Inte minst vårt misslyckade integrationsarbete skulle må bra om alla nya invånare snabbt känner starka positiva vibbar när man ser flaggan. Flaggan är vår och den demokrati den står för ska vi vara stolta över. Tycker du att vi ska fira vår nationaldag mer? Tycker du vår flagga och nationalsång ska användas oftare?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/etnolog-folk-bryr-sig-inte-sa-mycket/
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/nationaldag-med-potential/

Maktmöte utan positiv påverkan?
Bilderbergmötet är startat. Västvärldens mäktiga träffas i slutna rum och försöker bestämma på riktigt. Låt oss anta att de har mycket stor makt i förhållande till oss andra. Om deras agenda är att försvara och utveckla västvärldens maktställning kan jag inte konstatera annat än att de kraftigt misslyckats. Demokratier visar sig vara svåra att styra om det inte finns tillväxt och möjlighet för politiker att ständigt erbjuda mer av allt. Väljarna belönar helt enkelt kortsiktighet. Europa är kraftigt försvagat och framförallt Kina börjar dominera. Även amerikanerna har insett detta och satsar allt mer på Asien och vänder Europa allt mer ryggen. Var det här vad medlemmarna i Bilderbergklubben ville? Varför ville de i så fall det? Vem vinner på Europas förfall?
http://www.di.se/artiklar/2013/6/5/sveriges-regering-toppar-hemligt-maktmote/

Bedrövligt
Våld och mord är oacceptabla sätt att använda för att lösa konflikter. Jag tycker Aftonbladets serie om våld och mord på kvinnor är bra då det tydligt beskriver ett oacceptabelt samhällsproblem. Det är dock oklart om de vill skärpa straffen eller vad de vill åstadkomma förutom att konstatera att det är fruktansvärt och oacceptabelt. Det finns uppenbart män som är så små och svaga att de är beredda att mörda kvinnor som inte gör som de blir tillsagda att göra. Tycker du att straffen för dessa ska skärpas? Något förslag på något ytterligare straff de kan få förutom några år i fängelse?
http://dodadekvinnor.aftonbladet.se/fall/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar