söndag 2 juni 2013

Livet - lev det!

Här och nu
Livet är här och nu. Livet är varje dag du och jag har förmånen att leva. Om vi lyckas fylla våra liv med mer positivt än negativt är också till stor del upp till oss själva. Om man bestämmer vad man själv tycker är viktigt i det egna livet kan man bl a undvika att må dåligt av att jämföra sig med andra inom områden som man själv konstaterat har en underordnad betydelse. Om man försöker hitta vad man själv tycker är viktigast i livet, är en bra medmänniska och gör sitt bästa så tror jag att chanserna är stora att man får ett mycket positivt liv under den korta tid vi lever. Nästan oavsett hur mycket pengar du har. Kommer någon på din begravning? Kommer någon att sakna dig när du dör? Spelar det någon roll om du får en liten minnessten eller en enorm för att visa din framgång för eftervärlden?

UNT har precis avslutat en mycket bra artikelserie om cancersjuka Kajsa och hennes tankar och omgivning. Artikelserien är nu slut. Kajsa har avlidit endast 37 år gammal. Reportagen tycker jag har varit varma och viktiga. Döden har alltid haft en naturlig del av människans liv. Inför döden är vi alla jämlika. De senaste åren har den institutionaliserats bort. Döden undviks och görs till något hemskt istället för att vara det den är dvs det oundvikliga oavsett hur intelligent, rik, vältränad, snäll etc du är. Genom att inkludera döden mer i vår vardag, som något naturligt, tror jag att fler människor kan leva sina liv bättre. Njuta mer av den korta tid vi lever här på jorden. Vad tror du?
http://www.unt.se/leva/farval-kajsa-2448044.aspx


Musik, sång och dans förgyller livet
För de allra flesta fyller musiken, sång och dans en positiv roll i livsupplevelsen. För mig är den central. Att lyssna på bra musik och värdefulla texter som sjungs av fantastiska sångare bjuder på en guldkant i tillvaron. Att dessutom få dansa till dessa toner och röster lite då och då frigör endorfiner i min kropp som gör att jag mår ännu bättre. Livet är underbart! Lever du livet? Är du en bra medmänniska? Låter du bli att ständigt jämföra dig med andra? Jag tycker att det är väldigt roligt att det finns en körfestival i närheten av Uppsala som tydligen växer och växer! Ytterligare en mötesplats som ger många människor positiva och hälsosamma upplevelser och nya bekanta.
http://www.unt.se/kultur/forsommarsang-pa-vaxande-korfest-2449286.aspx

2 kommentarer:

  1. Fint formulerat och sant, tycker jag! Tack!

    SvaraRadera
  2. Tack själv Ingela för dina positiva ord.

    SvaraRadera