Vägen mot självförsörjning går genom skolan
Det är bra om man har ett bra självförtroende utan att det innebär att man ser ner på andra människor. Personligen är jag övertygad om att de som på allvar kan uppskatta och gilla andra människor är de som har ett bra självförtroende. Ett sätt att bygga självförtroende är att sätta upp egna mål där man "tävlar" med sig själv. Så är det till exempel för dem som spelar golf eftersom det är en sport med ett intelligent spelsystem som gör det möjligt. Samtidigt lever vi alla i en konkurrensutsatt värld, oavsett allt fluff fluff om att vi inte ska jämföra oss med andra.
Alla människor kommer i en eller annan form alltid jämföra sig med andra. Idag, på grund av Sociala medier, mer än någonsin tidigare. Att jämföra sig med andra är naturligt ur ett beteendevetenskapligt perspektiv men också nödvändigt för dem som vill vara duktig och klara av att konkurrera. De som vill konkurrera med de bästa inom sin idrottsgren eller inom näringslivet måste jämföra sig med övriga på marknaden. De som klarar konkurrensen har koll på konkurrenterna men är kloka nog att alltid hitta sina egna unika "upplägg". Bara den som hittar det unika kan bli bland de bästa. Därför gillar jag även jämförelser mellan kommuner och regioner. Att Uppsala kommun rankas av Lärarförbundet som 261 av 290 kommuner, när bästa skolkommun utses, säger något. I Uppsalas fall är det en allvarlig varningsklocka.
En av skolans absolut viktigaste roll är att vägleda våra barn att vilja lära sig så mycket som möjligt. Många vill inte lära sig om mycket men kan bli väldigt bra på något. Skolans roll är att även se och uppmuntra dessa elever att brinna för något och stötta dem i att kunna bli väldigt bra på det som motiverar dem att bli allt bättre. För väldigt många elever handlar det om praktiska färdigheter som kan ge dem ett gott självförsörjande liv.
Anna-Karin Wyndhamn, GP, skriver en läsvärd krönika som jag bifogar.
"Det är en besynnerlig sak att läsa läraren Filippa Mannerheims bok ”Konsten att undervisa” (Gothia, 2021). Det märkliga är alls inte innehållet: Här beskrivs och förklaras det pedagogiska hantverket på ett metodiskt vis. Utrustad med solida argument och lång erfarenhet försvarar Mannerheim den föreläsande läraren. Nej, besynnerligt är hur allt detta – stommen i undervisningen – under lång tid avfärdades som både föråldrad och fel. Så till den grad att läraryrket nära nog ändrades i grunden. Så hade utan tvivel skett, om det inte vore för lärare som Mannerheim, som hållit emot och pekat på motsägelser och absurditeter i stödmaterial, pålagor och direktiv."
"Det kan visserligen kosta en konflikt med en rektor eller en skolchef, som tror sig ha skådat ljuset i en ny metodik som varken kräver inköp av nya läroböcker eller förberedelsetid. För elevernas skull är det värt att sätta emot, för allt vad den gamla katedern håller. Hade det funnits mer av sådan kritisk självständighet, sprungen ur tillförlitlig lärarprofessionalitet, hade skolan sannolikt sluppit en del av de värsta dikeskörningarna."
https://www.gp.se/ledare/en-skola-som-struntar-i-faktakunskaper-sviker-barnen-1.65463850
Du har väl läst några av alla skolartiklar som Utvecklingspartiet demokraterna fått publicerade? Inte? De kan du hitta på partiets hemsida.
Alla som lyckas fokusera tillräckligt mycket på något, och som gör de uppoffringar som krävs för att bli väldigt bra, kan lyckas. Det finns massor av kunskapsområden inom vilka man kan bli mycket framgångsrik. Den imponerande skridskoåkaren Van der Poel är ett lysande exempel. Personligen tyckte jag det var mycket rörande att höra honom nu konstatera att ha redan vunnit allt som går att vinna och därför vill söka nya utmaningar. Med den förmågan att fokusera, koncentrera sig och träna är jag övertygad om att han kommer att bli väldigt bra på nästa kunskapssatsning har ger sig in i. Det finns bara en väg till framgångar och det går genom ambition, fokus och enorma mängder träning. En av skolans viktigaste uppgift är att stötta varje elev att hitta någon särskilt kunskap som kan inspirera varje unik elev att känna engagemanget för att bli riktigt duktig inom en viss kunskap. Det går ofta att klara sig riktigt bra om man lyckas hitta den kunskapstörsten.
https://www.svt.se/sport/skridsko/pichler-om-van-der-poel-tror-han-slutar-efter-os
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar