tisdag 8 februari 2022

En annan byggutveckling

Vilket Uppsala vill du leva i?

När du som Uppsalabo röstar i höst är en av de viktigaste lokala frågorna vilket Uppsala du vill att kommunen och regionen ska vara om tio och trettio år. Det avgörs nu. Så stora frågor ligger på politikernas bord just nu. I nuläget finns ett politiskt alternativ till det som kallas Uppsalapaketet. Uppsalapaketet innebär, under en kort period, en kraftig bebyggelse av Uppsalas södra stadsdelar samt svindyr spårväg i samma delar av kommunen. Det trovärdiga alternativet till Uppsalapaketet erbjuder Utvecklingspartiet demokraterna. Det alternativet är konkret och fullt möjligt att förverkliga.

Det är obegripligt att inte medierna i Uppsala hjälper Uppsalaborna att förstå att om man inte vill att Uppsalapaketet ska drivas framåt i nuvarande plan ska man framförallt inte lokalt rösta på Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna, Moderaterna, Kristdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet eller Sverigedemokraterna. Centerpartiet har trovärdighet i kommunen men inte i regionen där man röstat för Uppsalapaketet och leder arbetet med att det vansinniga spårvägsprojektet rullar framåt. Sverigedemokraterna har både i kommunen och regionen röstat för Uppsalapaketet. 

Det är bekymmersamt att många uppsalabor inte förstår att det är skarpt läge kopplat till Uppsalapaketet. Och att det bland annat inkluderar massiv bebyggelse i Uppsala stads södra stadsdelar, svindyr och onödig spårväg och att en redan mycket skuldtyngd kommun blir extremt mycket mer skuldtyngd. I ett sammanhang där kommunrevisionen kritiserar kommunen för att inte tillräckligt säkra energi- och dricksvattentillgången. Under socialdemokratiskt och moderat ledarskap befinner vi oss här. Om du tittar på nedan film, från Uppsalakommun, får du en snabb uppfattning om vad Uppsalapaketet innebär. Uppsalapaketet har tecknats mellan Uppsala kommun, Region Uppsala och staten. jag upprepar, samtliga partier representerade i Uppsala kommun och region Uppsala har ställt sig bakom avtalet kallat Uppsalapaketet. Centerpartiet i Uppsala kommun var tidigare kloka nog att rösta ja till fyrspår men nej till Uppsalapaketet. Centerpartiet i Regionen röstade dock ja till Uppsalapaketet och har länge haft rollen som ordförande i regionens nämnd ansvarig för kollektivtrafiken. Det är regionen, och särskilt nämnden ansvarig för kollektivtrafik, som är ansvarig för att spårvägsfrågan inte lagts ner.

https://www.youtube.com/watch?v=4yI4DGyF8Q8

Nedan en debattartikel där Moderaterna och Socialdemokraterna tydligt talar om att de står bakom Uppsalapaketet och att det som enligt avtalet mellan Uppsala kommun, region Uppsala och staten ska genomföras. Den Uppsalabo som inte vill stötta denna utveckling måste fatta att det här är sakläget. Uppsala och stora delar av Sveriges norra delar behöver förstärkta spårförbindelser mellan Uppsala och Stockholm. Samhällsekonomiskt är det motiverat redan idag. Det är helt fel att tillåta att förstärkt spårkapacitet ska villkoras med en kraftig och snabb exploatering av tät, hög och dyr bebyggelse i Uppsala stads södra stadsdelar. 

"Det är positivt att Trafikverket har framhållit fyrspårsutbyggnaden inklusive Uppsala Central i sitt förslag till regeringen. Det som oroar oss är den bristande finansieringen och den försenade byggstarten."

"Det avtal som har skrivits mellan staten, berörda regioner och kommuner, innebär att fyrspårsutbyggnaden ska vara klar 2034. Som motprestation ska Uppsala och Knivsta kommuner investera i 48 500 nya bostäder till 2050. Den planerade byggstarten angavs tidigare till 2026, men har i Trafikverkets planering skjutits till 2028. På finansieringssidan avsätts endast 2,2 miljarder kronor av 12,9 miljarder kronor fram till 2033. Det är inte ens 20 procent av finansieringen."

"En försening av fyrspårsutbyggnaden innebär en samhällsekonomisk kostnad i uteblivna klimatvinster, restidsvinster och orealiserade fastighetsvärden. Totalt handlar det om miljardbelopp enligt en ny rapport från Mälardalsrådet. Nu har regeringen en unik möjlighet att välja väg för framtiden och satsa där nyttan är som störst för transporterna i hela landet. Kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen måste kunna lita på att statens beslut också blir verklighet. Löftena om fyrspåret måste realiseras och järnvägen bli klar i tid." 

https://unt.se/asikt/debatt/artikel/lat-inte-pendlarna-vanta-pa-fyrsparet/lw5n637l

Vad gäller skolverksamhet och dess fastigheter har Utvecklingspartiet demokraterna en mycket tydlig politik. Den inkluderar att UP inte stöttar religiösa huvudmän och att skolor drivs som aktiebolag. Att alternativt driva dem i stiftelseform, som i resten av världen, det tycker UP är bra och viktigt. När nu utförsäljningsivrare bland politiker vill sälja ut skolor är det mycket viktigt att hålla tungan rätt i munnen. Vilket långsiktigt värde har det för berörda invånare? 

Veronica Palm hör inte till mina favoriter men nedan krönika i Dagens arena är läsvärd. Ansvarsfulla politiker ska både kortsiktigt och långsiktigt vårda verksamheternas ekonomi. Ansvarsfulla politiker står på invånarnas sida, ingen annans sida. Tyvärr är inte alla som kallas politiker ansvarsfulla. Och särskilt borgerliga politikers billiga utförsäljningar av invånarnas gemensamma tillgångar förskräcker. Kan det vara ideologiska skygglappar och inkompetens som leder till dålig förvaltning av våra gemensamma tillgångar. 

Imorgon kommer Stockholms stad på sitt fullmäktigesammanträde ha ett ärende om försäljning av skolfastigheter och idrottshallar till just Engelska skolan. Efter nästan ett år av hemlighetsmakeri offentliggjordes förslaget till avtal mellan kommunen och Engelska skolan i samband med att beslut skulle tas i kommunstyrelsen. Och det var häpnadsväckande.”

https://www.dagensarena.se/opinion/strategiskt-wviktigt-att-ga-mot-folkviljan/

Finns några andra skäl än ideologiska för att sälja ut invånarnas tillgångar? Det kan det göra. Ett är att en kommun befolkningsmässigt växer för fort och därför tvingas bygga ut dyr kapacitet för skolor, äldreomsorg, sjukvård, dricksvattenförsörjning etc. När en kommun redan är högt skuldsatt, som Uppsala kommun, är det lätt att lockas att låta privat kapital bygga lokalerna som det offentliga under lång tid måste säkerställa. Få privata bygger om det inte är ekonomiskt motiverat.

Och i gårdagens partiledardebatt, dit jag inte var inbjuden, vurmades det helt plötsligt om landsbygden från alla partier. Det är tröttsamt att inte våra traditionella partier kan vara långsiktigt klokare. Att säkerställa klok utveckling av hela samhällen handlar inte bara om rättvisetänk, det handlar om klok ekonomisk hushållning. Nödvändiga naturresurser och jordbruken finns i huvudsak på landsbygder. Gruvor och ny möjlig gruvdrift finns på landsbygder. Skogen och skogsbruket finns på landsbygden. Allt större turistmöjligheter finns kopplade till landsbygderna. När jag vill att hela Uppsala kommun och Region Uppsala ska utvecklas klokare än nuvarande planer är det för att jag är övertygad om att det både skapar goda levnadsvillkor för oss invånare och bättre förutsättningar för lokal ekonomisk tillväxt. Glöm aldrig att det är ekonomisk tillväxt som tog många svenskar från fattigdom till betydligt mer välmående liv. Expressens ledare ger nedan lite perspektiv på att landsbygden nu blivit verbalt poppis hos de flesta partier.....

"SD:s framgångar bland tidigare röda väljare har definitivt påverkat. S och V vill locka tillbaka arbetar- och landsbygdsväljare från SD. Centerpartiet behöver numera också slåss för sina traditionella väljargrupper. Nyligen visade en väljarundersökning i Land Landsbygd att 28 procent av lantbrukarna skulle rösta på SD och bara 26 procent på Centern om det var val i dag. Annie Lööfs nemesis är alltså mer poppis än det gamla Bondeförbundet." 

https://www.expressen.se/ledare/plotsligt-langtar-alla-partier-till-hjartlandet/


#Uppsala #uppsalapaketet #hållbarhet #folkvilja #invånarinflytande #byggande #spårväg #sydöstrastaden






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar