torsdag 27 februari 2020

Big fish in a small pond

Göra skillnad
Allt är relativt. Allt kan jämföras med något annat. Även en extremt rik person kan känna sig fattig jämfört med de allra rikaste. Även den som kan läsa snabbt kan träffa människor som läser ännu snabbare och så vidare. De allra flesta människorna på vår jord vill känna mening med sina liv. De som känner mening med det de gör mår också mycket bättre än de som inte gör det, oavsett socioekonomisk status.

Den som vill göra skillnad i ett större perspektiv än i sitt eget liv väljer att engagera sig i till exempel föreningsliv, företag eller politik. Länge har jag varit intresserad av FNs arbete. Det är viktigt men jag har också konstaterat att det är ett väldigt svårt sammanhang att göra riktigt stora insatser om vi bortser från allt viktigt humanitärt arbete FN engagerar sig i. Personligen engagerar jag mig mycket hellre i verksamheter där jag påtagligt kan påverka verksamhetens utveckling. Jag delar det engelska, eller amerikanska, uttrycket "I rather be a big fish in a small pond than a small fish in a big pond."

Dagens besvikelse
En ansvarslös migrationspolitik och en misslyckad integrationspolitik som bland annat drabbar framtida pensioner.

”Det är bra att se över PPM-systemet - det har inte varit helt lättförståeligt för många. Men det kommer inte att trygga framtidens pensioner. I alla fall inte för de dem som precis tagit steget ut på arbetsmarknaden. Många pensionärer vittnar redan i dag om hur svårt det är att få ekonomin gå ihop. Värre kommer det bli för framtida generationer. Det finns flera orsaker till detta.”

”Förutom att utforma ett så optimalt pensionssystem som möjligt måste politiken underlätta sparande. Dessvärre har staten gjort tvärtom. Lån underlättas genom ränteavdrag och riksbankens penningpolitik. Samtidigt slopades avdragsrätten för pensionssparande 2016. Det är inte hållbart, vilket framtidens äldre kommer märka av.”
https://www.gp.se/ledare/pensionsspara-ungdomar-annars-är-er-framtid-mörk-1.24514749

Dagens stjärnor
De som inser att digitaliseringen har fantastiskt stor positiv betydelse för att bidra till alla våra barns utveckling, oavsett var i landet de bor. Självklart ska all teknik användas klokt och inom skolan är det viktigt att läraren fortsätter att ha huvudrollen i det pedagogiska arbetet. Precis som läkare kan möta patienter för viss kontakt och visst utbyte över nätet kan självklart även lärare göra det samma med sina elever. Bra Anna Ekström, Socialdemokraterna.

"För att ge fler elever, framför allt i glesbygden, möjlighet att få undervisning av behöriga lärare beslutar regeringen i dag att fler ämnen som NO, SO, matte och teknik ska kunna erbjudas på distans via en dator."


– Vi vet att det allra viktigaste för att barn och elever ska kunna lära sig mycket i skolan är att man får undervisning av en utbildad och erfaren lärare. Nu ökar vi möjligheten för att fler barn ska få det, säger utbildningsminister Anna Ekström.
– Vid lärarbrist ska det finnas möjlighet att den behöriga läraren undervisar uppkopplad, säger hon.
I dag kan man få fjärrundervisning i språk. Regeringens beslut innebär att även ämnen som matte, NO, SO och teknik ska kunna erbjudas som fjärrundervisning. Fler ämnen alltså och i fler årskurser, både i grundskolan och gymnasiet.
Rent praktiskt funkar det så att en lärare sitter och sköter undervisningen via en dator som är uppkopplad till ett eller flera klassrum som finns på ett annat ställe, i skolbyggnader.
– Eleverna ska ha stöd i varje klassrum av en handledare. I gymnasieskolan ska handledaren vara tillgänglig, i grundskolan ska handledaren finnas i själva klassrummet, förklarar Anna Ekström.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7416389


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar