lördag 13 april 2019

Någon annan

Vems är ansvaret?
Drömmar om en förstatligad skola som lösning på underpresterande skolor är korkat. Svaret mot betydligt bättre skolresultat handlar som alltid om ledarskap, inte ständiga omorganisationer. Hans Bergström skriver klokt i Di nedan. Det är hög tid för landets politiker i utbildningsnämnder och kommunalråd att tydligt och ensidigt backa upp skolledningarna när de ibland tvingas använda "hårdhanskarna" för att skapa god studie- och arbetsmiljö. Som vanligt ska inte undantagen av inkompetenta yrkesutövare leda till att en hel yrkeskår inte vågar göra det nödvändiga för att klara sina viktiga kompetensuppbyggnadsuppdrag. Och vi politiker måste också hjälpa lärarkåren att inte ständigt utsättas för vissa föräldrars påhopp. Tänk dig själv att vara ansvarig för en klass på säg 27 elever och därutöver ska du regelbundet behöva utsättas för olika påtryckningar från säg sex till tio av barnens föräldrar. Det är en oacceptabel arbetsmiljö. Klassföräldrar, föräldramöten och enskilda utvecklingssamtal ska räcka. Kompetenta lärare och skolledningar kommer att särskilt söka upp föräldrar till barn med olika former av problem för att försöka hitta bättre vägar framåt. 

”I den svenska diskussionen om skolan står sedan länge två huvudsakliga synsätt mot varandra. Det ena förklarar nästan allt med yttre faktorer. Skolor har fel sammansättning av elever. Mer pengar behövs. Lärarlönerna är för låga. Och kommunerna har fått för lite makt när föräldrarna getts möjlighet att välja skola. Det andra fokuserar på vad själva skolan gör och hur den fungerar. Är kunskapsmålen tillräckligt tydliga? Råder det sådan ordning att den dyrbara tiden i klassrummet verkligen kan användas för koncentrerad undervisning? Finns det ett ledarskap som förmår samla alla vuxna i skolan till att gå i samma engagerade riktning? Har de ansvariga i skolan getts legalt utrymme för att kunna väl utföra sitt uppdrag? Med det första synsättet blir skolans egen roll obetydlig i förhållande till ”omständigheterna”. Det är en argumentering för ansvarsfrihet på skolnivå. Linjen tenderar att företrädas av vänstern, i vid mening. Allt är ”sociostrukturellt” betingat. Skolverket har i skrift efter skrift företrätt denna linje, åtminstone fram tills Peter Fredriksson tog över som generaldirektör 2017. Lärarförbunden har glidit in i samma hållning. Huvudfelet med dåliga skolor är att de har fel elever. Det andra synsättet har fått växande forskarstöd. Maria Jarl och hennes medarbetare på Göteborgs universitet har visat att vad skolan gör och hur den organiseras har en kraftfull egen inverkan på skolresultaten. Bo Rothstein har från internationella studier framhållit betydelsen av den engagerade rektorn.”

”Torkel Klingberg har med sin spetsforskning om hjärna och lärande visat att arbetsminnet måste få lugn för att fokusera på uppgiften. Han har också belyst den undervärderade betydelsen av ”grit” – att etablera en vana av hårt arbete. (Lena Andersson benämner det ”tåga” i sin bok ”Sveas son”.) Henrik Jordahl har med nya studier fastslagit ledarskapets väldiga betydelse för en skola. Martin Ingvar, Magnus Henrekson, Inger Enkvist och Ingrid Wållgren har inträngande beskrivit den postmodernistiska kunskapssyn som förstört lärarutbildningen och lärarnas självförtroende i Sverige.”
”Med januariöverenskommelsen kommer nu stora skolbeslut att formas i skärningspunkten mellan dessa båda synsätt. Regeringen, av miljöpartister och socialdemokrater, utgår från det första. Samarbetspartierna Centern och Liberalerna präglas av det andra. Detta är en intressant situation, som i bästa fall kan bädda för positionsförflyttningar. Ty de båda sidorna måste komma överens i förhandlingar om ett stort antal skolfrågor. Frågorna är så många att det får stor betydelse var man förlägger den största energin.”

”Mitt i detta kommer så OECD med sin nya Sverigestudie. Den tolkas genast som att Gud stigit ner och tagit ställning för det första synsättet, grovt uttryckt ”vänsterns”. Segregation är den svenska skolans huvudproblem.”

”Den som läser vad OECD skriver finner att rubriken är föga täckande. OECD framhåller att kursplanerna har varit för vaga till sitt kunskapsinnehåll. Man föreslår tydligare kunskapsmätningar, som rättas externt. Man kritiserar dagens fokus på de låga prestationerna. Man fastslår att lönerna för yngre lärare nu är ”well above the OECD average””

”Lärarlönerna berättigar inte längre den plats de fått i svensk skoldebatt. Den extremt låga attraktionen hos läraryrket i Sverige har väsentligen andra orsaker, som bristen på ordning, som försvårar för lärare att utöva sitt yrke, och fokus på sociala uppgifter på bekostnad av kärnuppgiften att förmedla kunskap.”


Dagens besvikelser
De som vill lägga massor av miljarder på reklamkampanjer som ska få oss att känna oss om bland annat européer. Vi som kommer ifrån Europa och som lever i Europa är européer. Det är ett faktum. Inga andra är européer. Att stärka vår positiva bild av EU handlar om att våra idrottare alltid har både nationell och EU flagga. Att vi får ett andraspråk som är gemensamt och som alla bra ska lära sig. Och vi borde få rösta på vem som ska bli Europeiska rådets ordförande.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-vill-eu-fa-dig-att-kanna-dig-som-en-europe

De som tycker att vi ska ta hem vuxna IS mördare och förtryckare. De är kriminella och ska straffas där de gjort mest skada. Sverige ska självklart ta ansvar för sitt misslyckande
och delfinansiera fängelsekostnader i berörda länder. Barnen har inte valt sina vidriga föräldrar och ska självklart räddas om möjligt. Alla dessa stackars barn bör omgående omhändertas av Socialtjänsten och adopteras bort till kärleksfulla vuxna som kan hela dem, älska dem och göra bästa möjliga insats för att inte barnen i vuxen ålder väljer att följa i sina destruktiva föräldrars spår. Det är vårt ansvar, inga andras ansvar. Arv har stor betydelse men kärleksfull och medmänsklig miljö kan göra underverk. Barnen måste helt enkelt avprogrammeras från den hjärntvättning många verkar ha utsatts för.
https://www.expressen.se/ledare/hamta-de-foraldralosa-men-vanta-med-resten/

Dagens stjärna
Mikael Sjöberg. En kompetent tjänsteman ska verkställa de beslut som ansvariga politiker fattat och som uttrycks i regleringsbrev. Det är ynkligt när ansvariga politiker försöker skylla ifrån sig på tjänstemän för att de vidtar åtgärder som krävs för att matcha av politiker beslutade uppdrag. Som vanligt saknar allt för många förmåga att konsekvenstänka.
https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/full-storm-runt-lugn-generaldirektor-27142

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar