måndag 22 april 2019

Ansvarstagande ledarskap

Vad är det som säljs?
I kristna högtidsstunder kan vi gräva lite i föreställningar om godhet. Vad är godhet? Vad är kärlek? Vad är ansvarstagande? Vad är verkligt? En mycket enkel förklaring av vad verklighet är för en enskild människa är hennes egen uppfattning om vad som är verkligt, oavsett om det är en drogpåverkad hallucination. Din upplevda verklighet är din verklighet. Är ansvarstagande lika lätt att exemplifiera? Både ja och nej. För att bedöma graden av ansvarstagande hos en individ behöver vi förstå individens kulturella bakgrund, vi behöver veta om det finns några avgränsningar kopplat till ansvaret eller om det är en altruistisk moralisk inställning. Vissa människor kan helt enkelt inte, eller vill inte, inse att det kan vara mer ansvarsfullt att rädda några få istället för att äventyra en hel grupps möjligheter att överleva. Om detta argumenterar jag i min bok ”En stund på jorden”. Godhet är sällan att vara gränslös i sin syn på ansvarstagande. Gränslöst perspektiv på ansvarstagande är bara naivt. Och vad är kärlek? Är det inte en känsla som berusar och som gör att vi är beredda till mod som annars inte finns? Är inte kärlek en kemisk känsla till några få i ditt liv som ibland finns där utan att du riktigt kan förstå varför? Att kärlekskänslorna är störst råder det inte någon tvekan om. Därför blir också smärtan som störst när någon kär lider eller har avlidit. Vi är blott människor. Om än helt unika homo sapiens sapiens.
Även om vi människor i genomsnitt lever allt längre är vår tid i detta liv begränsat. Gott om människor fruktar döden. Även kristna människor, trots att kristendomen bjuder på hopp om något nytt efter vårt jordliga liv. Något nytt blir det tveklöst eftersom summan av universums energi är konstant.

En sak är helt säkert för mig, jag kommer aldrig undvika att göra det jag kan och vill i detta liv utifrån en förhoppning om att jag får nya chanser i ett kommande liv. En annan sak är också självklar för mig. Det är att vara respektfull mot alla andra människor jag möter. Jag kan inte förstå hur man kan ha en annan ingång i möten med andra människor. Innebär det att jag inte kan vara bestämd i relationer med andra? Nej! Som medmänniska accepterar jag inte andra människors dåliga beteenden mot sin omgivning och om det markerar jag öppet och tydligt. Konspirerande, intrigerande och skitsnack bakom ryggen på människor jag tycker brister i sitt beteende ägnar jag mig inte åt. Det är ett fegt och respektlöst beteende. Som ledare har jag ett ansvar för att nå uppsatta mål. Även i den rollen är jag tydlig med både dem som gör en bra och en dålig insats. Om man är i mitt lag är en dålig insats enbart i förhållande till uppdragets mål och den enskildes förmåga att prestera. Om till exempel en ödmjuk nybörjare missar måluppfyllelsen och ärligt sagt sig vara osäker på sin förmåga ser jag försöken att lyckas som mycket positiva. En välavlönad med kaxig attityd, eller en som frivilligt tagit på sig en statusfylld roll, måste prestera väl. Annars är det en självklarhet att tydligt ge återkoppling om att insatsen är oacceptabelt dålig. Jag tror på ett respektfullt och tydligt ledarskap, gör du? Är inte det ett mer kärleksfullt beteende än andra sätt att utöva makt på? Hur tror du Jesus var som ledare? Jag tror att han var mycket tydlig. Han måste också ha varit mycket skicklig och inspirerande som ledare. Tveklöst var det skickligt att välja Petrus som efterföljande jordlig ledare. Och alla hans lärljungar betalade ett högt pris för sin tro, och gav inte upp.
Jesus visste uppenbarligen vad han ville och satsade sitt liv för att nå uppsatta mål. Om du är en person med drömmar som kan göra positiv skillnad, våga prova! Särskilt om du lever i Sverige så är det sällan ett starkt och positivt engagemang kostar ditt liv.

Dagens besvikelser
Fega mördande terrorister. Omfattningen av dåden bara ökar. Snart runt ett tusen bekräftade döda eller skadade. Fruktansvärt. Rika som fattiga har drabbats. En sak är säker och det är att det är inga troende som förkunnar kärlekens budskap som genomför liknande vidrigheter. Det är uppenbart att det ligger ett budskap kopplat till att detta vidriga äger rum under den för kristendomen viktiga påsken.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/dodstalet-stiger-i-sri-lanka-290-doda
https://www.expressen.se/nyheter/danmarks-rikaste-mans-barn-dod-i-attackerna-i-sri-lanka/

Vänsterpolitiker som hellre ”röst fiskar i grumligt vatten” än tydligt står upp mot hedersförtryck och hedersvåld. Vänsterpolitikerna som tydligt stått upp mot dessa oacceptabla kulturella beteenden är få. Vänsterpolitikerna som varit fega och röstoptimerande är många. De liknar på inget sätt det mod och den kärleksfullhet som Jesus och hans lärljungar enligt berättelserna representerar. Bortsett ifrån Alice Teodorescu är det få som bott i Sverige sedan barnsben som har modet att entydigt stå upp mot detta oacceptabla förtryck. Övriga är kvinnor som flytt från denna kultur för att drabbas av den i Sverige. Det är helt oacceptabelt och visar tydligt vilket hyckleri vänsterns politik representerar. Vi behöver många fler som Alias och Teodorescu i jämlikhetskampen på svenskt territorium. De exemplifierar ett ansvarstagande ledarskap.

”På kort tid har Maria Alias, som själv är syrian från Irak, blivit en omstridd debattör inom integrationsfrågor. Hon har tagit ställning mot hijabslöja på minderåriga flickor, tycker att IS-krigare ska hindras från att återvända till Sverige och är för ett förbud mot tiggeri. Knappast frågor som ligger i socialdemokratins mittfåra i dag. Men framför allt ligger hennes engagemang i kampen mot hederskultur och hedersvåld.”

”– Det absolut viktigaste är att få med mig vänsterkanten på den här frågan. Högern driver nu den största jämställdhetskampen i vår tid och jag blir helt förkrossad över det. Jag säger till mina partikamrater; vi har drivit varenda jämställdhetsfråga genom tiderna, hur fa-an kan vi ha lämnat den här helt och hållet.”
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/BRMMlQ/s-sviker-var-tids-stora-kvinnofraga
https://www.synonymer.se/sv-syn/hyckleri

Dagens stjärna
Susanna Birgersson. Tyvärr har politik blivit en alternativkarriär i Sverige. Jag tycker inte det ska vara så om vi vill att våra politiker ska kunna tjäna oss invånare väl. Om de vill tjäna mycket pengar kan de försöka att klara konkurrensen inom näringslivet. Där krävs kunskap, erfarenhet och prestationsförmåga i hård konkurrensmiljö för att få riklig belöning. Girigheten bland ledande politiker imponerar inte.

”Om lönen inte är till belåtenhet kan man som politiker driva den frågan i riksdagen. Eller så kan man hoppa av uppdraget och ta det där välbetalda jobbet. Att trixa med ersättningsreglerna är världens sämsta idé.”

https://www.expressen.se/ledare/susanna-birgersson/kara-politiker-sluta-mjolka-systemet/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar