lördag 3 november 2018

Vad är sant

PR och smink
I allt större utsträckning har PR-människor och smink stort inflytande över hur vi upplever vår omvärld, och oss själva. Antalet människor som jobbar med PR har stadigt ökat de senaste tjugo åren och allt fler män börjar också att sminka sig. Verkligheten ska förpackas så som man själv vill att den ska beskrivas, det är PR-människornas roll att hjälpa till att förpacka och sprida informationen. Och sminket ska göra oss attraktivare. Att vi tolkar det vi ser olika är naturligt. Att politiska rörelser ser vad de vill se är också en del av det politiska spelet. Är det kanske så att den objektiva verkligheten inte har någon plats i en värld full av tyckare och ”spin-doctors”? Medierna klarar ofta inte av att vara de objektiva verklighetsbeskrivarna. SVTs reportage om mig de senaste dagarna är lysande exempel. En ensidig bild av konflikterna beskrivs. Jag är övertygad om att en stor del av invånarna genomskådar den bristande objektiviteten. Finns en objektiv verklighet? Sannolikt inte. Bara forskare kan genom historiska data och experiment i efterhand ge vetenskapligt validerade svar på ”verkligheten”. Och sminket gör oss till någon vi inte är, men om det får oss att trivas bättre med oss själva, vad är problemet? Inget. Och vi är den vi är oavsett om vi har smink eller inte. När medier filmar nära önskar jag ibland att jag hade blivit sminkad... När man deltar i riks-TV blir man alltid sminkad. I lokal-TV aldrig. Hittills i mitt liv har jag aldrig sminkat mig själv. Det kanske börjar bli dags... Igår sminkade min dotter mig inför en halloweenfest. Jag klarar mig bra utan smink. Om man kommer ihåg att dricka mycket vatten varje dag ska det skjuta upp tiden när vi blir rynkiga utan skönhetsoperationer. Drick mer vatten! De flesta av oss dricker för lite vatten per dygn.
Anna Dahlberg tillhör landets ledarskribenter som skulle kunna vara grävande journalist istället. Hon använder tveklöst mycket av sin hjärna när hon skriver. Jag kommer alltid vilja förstå en så objektiv verklighet som möjligt. Bara så kan man som folkrepresentant göra bästa möjliga insats för att framtiden ska bli bättre. Att försköna verkligheten med hjälp av PR-människor och smink löser inte de problem som måste lösas. Och underliggande problem som är stora i så kallad högkonjunktur blir väldigt mycket större i en lågkonjunktur. Nedan ledarartikel är läsvärd.

”Hittills i år har 43,7 procent fått ett jobb eller börjat studera 90 dagar efter att de har avslutat det tvååriga programmet hos Arbetsförmedlingen. Det kan jämföras med 37,5 procent i augusti 2017.Men bakom den uppskruvade framgångsretoriken från Arbetsförmedlingen döljer sig samma gamla kärva verklighet som tidigare. Andelen nyanlända som har fått ett vanligt jobb utan stöd efter två år hos AF ligger kvar på dystra sju procent. Mitt i en brinnande högkonjunktur.”


”Än mer bekymrande är att andelen som har gått vidare till studier ligger kvar på fyra procent. Det har ju varit den rödgröna regeringens stora nummer att nyanlända med stora utbildningsluckor ska erbjudas studier i stället för låglönejobb. För att skynda på den processen har regeringen infört både studiestartstöd (från den 2 juli 2017) och utbildningsplikt (från den 1 januari 2018). Ändå händer nästan inget.”
https://www.expressen.se/ledare/tjocka-lager-av-smink-lurar-ingen-arbetsformedlingen/

Dagens kalkon
Människor som använder förtal och våld för att försöka få ”rätt”. Inatt var det en hovrande polishelikopter över centrala Uppsala.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/larm-om-skottlossning-i-uppsala/

Dagens stjärna
Joakim Broman. Jag håller med, det är viktigt att miljörörelsen är klok och inte bjuder dem som tvivlar på människans stora negativa påverkan på miljön en ”livlina” att inte bidra till förbättringar. Det finns tillräckligt med vetenskapliga bevis på effekterna av vår rovdrift av naturen. Det finns också många ekonomiskt rationella skäl till att bli miljösmartare.
http://www.gp.se/ledare/broman-till-strid-mot-den-gröna-pseudovetenskapen-1.10297741

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar