Miljözoner
Det är positivt med miljözoner. För dem av oss som vill ta ett ansvar för kommande generationers välbefinnande är det klokt att ta miljö- och klimatutmaningarna på största allvar. Det är dock helt oacceptabelt att med kort ledtid förbjuda dieselbilar i större städer. För inte så länge sedan klassades nya dieselbilar som miljövänliga fordon. Till att börja med måste de som har en dieselbil få använda den tills de säljer bilen. Den som köper en ny bil skulle eventuellt med 5-10 års framförhållning endast kunna sälja till köpare utanför storstäderna. Sannolikt är andrahandsvärdet ändå värdelöst eftersom de allra flesta som inte bor i en storstad ändå besöker en sådan stad med bil med jämna mellanrum. Smartare, bland annat planerade, miljöomställningar av våra samhällen tack!
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/miljozoner-slar-mot-dem-med-minst-resurser-19971
https://www.aftonbladet.se/bil/a/1QmkX/miljozoner--det-har-vet-vi
https://www.di.se/bil/sa-vet-du-om-din-bil-klarar-dieselforbudet/
Jag tillhör dem som ser fram mot en fossilfri och i huvudsak eldriven fordonsflotta. För att det fortare ska bli verklighet ska självklart inte nyförsäljning av miljödåliga fordon uppmuntras. Det är också viktigt att mer än hittills bygga ut ladd infrastrukturen för att snabba på övergången till en fordonsflotta i huvudsak driven av el. Varför går den infrastrukturutvecklingen så sakta? Tveklöst är det viktigt att fordonsflottan i världen behöver bli fossilfri så snabbt som möjligt. Inte minst den snabba utvecklingen inom solenergi- och batteribranschen talar för att det kommer att bli en verklighet inom 30 år. Det är dags att öppna upp för mer externa finansiärer för att de nödvändiga infrastrukturinvesteringarna ska bli verklighet. Det gäller även 4-spår och kapacitetsstark kollektivtrafik i Uppsala.
https://www.vattenfall.se/ladda-elbilen/fakta-elbilar/
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20160927/elbilsskolan-sa-fungerar-laddaren-i-elbilar
Dagens kalkoner
Statens långa arm. Om kommunerna tvingas till åtgärder av staten får också staten ta sitt ansvar för att åtgärderna är möjliga att uppfylla. Konsekvensanalys!
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/vi-tog-ansvar-flyktingarna-nu-straffas-vi-19984
Bitcoin. Ska du köpa Bitcoins? Varför inte, den har gått upp tio gånger i värde sedan i somras. Kanske tappar den lika fort i värde snabbt eller så ökar värdet i takt med att allt fler efterfrågar cybervalutan. Den som lever får se. Helt klart är att det går åt väldigt mycket energi vid tillverkning av Bitcoin, är det mycket miljövänligare med andra valutor?
https://www.etc.se/ekonomi/bitcoin-ar-lonsam-galenskap
Dagens stjärna
Tove Lifvendahl. Tänk att det ska vara så svårt att förstå att man måste hantera konsekvenserna av sina ställningstaganden.
https://www.svd.se/asylratten-blev-forhandlingsbar
onsdag 20 december 2017
Steg för steg mot miljösmart
Etiketter:
bilar,
BITcoin,
diesel,
energi,
generationer,
kalkoner,
miljözoner
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar