lördag 16 december 2017

Rik, rikare och rikast

Lyckligast vid döden
Du hör väl inte till en av dem som mäter andra människor utifrån vilken yta de har och efter hur mycket tillgångar de äger? Det är inget mått som har betydelse för mig när jag värderar mina medmänniskor. Humor, idérikedom, handlingskraft, lojalitet, lagarbetsförmåga, uthållighet, kunskap, erfarenheter, företagsamhet och respektfullt beteende är mina huvudparametrar när jag värderar min omgivning. Att vi värderar varandra är 100% ett faktum. De som påstår annat ljuger. Samtidigt lockar rikedom och rika människor vår nyfikenhet och en och annan blir missunnsam och avundssjuk. Den som dör lyckligast, och som hinner tänka efter, tror jag har lyckats omge sig med människor som matchar de egenskaper du gillar. Och att du lyckats uppnå några av dina stora mål med just ditt liv. Vissa av mina vänner som har de egenskaper jag uppskattar är väldigt förmögna. De flesta av dem har skapat sina förmögenheter genom år av framgångsrikt företagande eller genom aktieaffärer. Självklart finns det fantastiska människor bland de få väldigt rika. Men rikedom är inte synonymt med en väg där många dagar fylls med stunder av lycka.
http://stefanhanna.blogspot.se/2016/01/vanskap.html
http://www.lyckobloggen.se/?cat=40&paged=2

Dom har fallit runt HQ-bank skandalen. Finansmannen Mats Qviberg vann och de som processat mot honom förlorade inte bara miljarder när banken gick i konkurs, nu får de också betala flera hundra miljoner i advokatkostnader utöver sina egna motsvarande kostnader. Det är inte olagligt i Sverige att göra dåliga affärer. Det är däremot viktigt att vara försiktig när man väljer vilka personer man litar på att förvalta ens pengar. Det är sannolikt minst lika viktigt som att ordentligt värdera vilka politiska företrädare man ska kryssa.
https://www.va.se/nyheter/2017/12/14/just-nu-har-ar-domen-mot-qviberg-och-hq/?utm_campaign=VA%20fm%20flash%20qviberg&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqTrackId=208cda5b2f3f4ed2a230454a38344c8e&elq=39c7e0222dd94da08851510b1e526a47&elqaid=12870&elqat=1&elqCampaignId=8997

När du väljer personer att förvalta dina pengar, eller kryssar en politiker, är det bra att syna deras värdegrund. Om den är uppbyggd runt medmänskligt goda pelare, inklusive den gyllene regeln, då kan du sannolikt undvika att bli blåst! Bra ledarartikel bifogas om rikspolitikernas oförmåga att förhålla sig klokt till det viktiga värdegrundsarbetet.
https://www.expressen.se/ledare/sanna-rayman/jaha-nu-passar-det-med-svenska-varderingar/
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/gyllene-regeln
Tänk vad glad jag skulle vara om jag tjänat så mycket pengar att jag fick en skatt på 1,8 miljarder kronor. Tänk vad mycket pengar jag ändå skulle ha kvar. Tänk vad mycket jag skulle kunna följa i Gates fotspår och använda det mesta till världsförbättrande projekt. En sak är dock helt säker och det är att vi betalar för hög skatt i Sverige. Mer av det vi tjänar för våra arbetsinsatser borde vi få bestämma över själva. Samtidigt är skatt på till exempel aktieutdelningar och värdepappersförsäljning mycket lägre än skatt på arbete. Personligen tycker jag det är en märklig ordning. Jag och nästan alla andra får betala full skatt när vi säljer aktier och får aktieutdelningar. Det ska alla göra jämlikt och rättvist. Varför ska de som är rikast slippa den jämlikheten och rättvisan? Och varför ska de som tjänar mest på sitt arbete slippa undan den höga skatten på arbete genom att istället ta ut billigare aktieutdelningar? En småföretagare stoppas ifrån det genom 3/12-reglerna, de som tjänar extrema pengar inom finansmarknaden har självklart utnyttjat möjliga ”kryphål”.För mig ska alla system som berör oss människor vara rättvisa. Den gyllene regeln är tillämplig som vägledning i många sammanhang. Och du, glöm inte att stor rikedom inte är synonymt med ett lyckligare liv än en person som äger sitt boende, som har en bra månadsinkomst och som trivs med sitt arbete. Men de är oftast mäktigare.
https://www.di.se/nyheter/brutal-skattesmall-for-riskkapitalisten-bjorn-saven/
Även om jag inte tycker ett dugg synd om rika som förlorar pengar på riskkapitalmarknaden, eller tycker synd om enormt rika som får betala hög skatt på sina vinster, som alla andra, är det viktigt att komma ihåg att dessa extremt rika är väldigt få personer! De allra flesta företagare (även idrottare, konstnärer, musiker, forskare och så vidare använder också företag för att hantera sin ekonomi) är hårt slitande och tjänar inte mer än en sjuksköterska, med betydligt sämre trygghetssystem. Det är viktigt att förstå när vänstern öser på med sin kalkonpolitik om att vinster är ett problem! Vinster är bara ett problem om det är på bekostnad av upphandlad kvalitet! Hur svårt kan det vara att förstå det? Tyvärr svårt för många.
https://www.svensktnaringsliv.se/regioner/uppsala/sjalvklart-att-varda-vara-foretagare-omt_690722.html


Dagens kalkon
Naivister. Naivister ska aldrig vara nära makten. Som mest kan de göra nytta i opposition. Tveklöst ökar terrorhotet i Sverige när den sociala hållbarheten kraftigt försvagas med olika värdegrunder och växande antal människor som lever i utanförskap.
https://www.expressen.se/ledare/naomi-abramowicz/rakna-med-att-hotet-fran-jihadismen-blir-storre/

Naomi Klein vill många klassa som naiv, jag delar inte den synen. Hennes kaoshypoteser är intressanta. Glöm inte att Trumps superrådgivare var, är det sannolikt fortfarande inofficiellt, den enligt mig mycket farliga Steve Bannon som öppet förespråkar ”disruption” för att driva fram fundamentala förändringar. Och Trump och hans gäng tycks tro att varianter av diktaturers växande styrka bäst kan motverkas genom att försvaga västvärldens moderna demokrati och göra de rikaste ännu mer mäktiga än vad de redan är. Det är naivt!
http://www.naomiklein.org/main

Dagens stjärna
Illustrerad vetenskap. De har publicerat en väldigt viktig och bra artikel om att dans vetenskapligt bevisat gör stor positiv betydelse för att bland annat få äldre hjärncentra att blomstra! Du dansar väl? Tar du hellre en tusenlapp än att gå på en väldigt rolig fest med dans? Jag väljer dansen!
http://illvet.se/manniskan/kroppen/dans-haller-demens-borta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar