Inkluderingsprogram
Sedan
flera år har jag efterfrågat en målgruppsanpassad integrationspolitik. Det
driver också C i Uppsala sedan många år. Håll med om att det är dumt att tro
att ett inkluderingsprogram kan passa alla eftersom många
"nysvenskar" kommer från mycket olika kulturer. Självklart är det
nödvändigt med skräddarsydda inkluderingsprogram. Ett generiskt program blir
för lamt och uddlöst. Det minsta vi behöver är ett generiskt
inkluderingsprogram per kultur som många kommer ifrån och där vi tydligt jämför
generella perspektiv från deras tidigare hemländer med våra svenska perspektiv
kopplade till viktiga värderingsfrågor. Hur kommer det sig att detta självklara
inte är självklart i Sverige?
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/vaga-beraetta-om-svenska-normer-26962
http://www.gp.se/ledare/vem-styr-i-biskopsg%C3%A5rden-1.3721272
http://www.gp.se/ledare/vem-styr-i-biskopsg%C3%A5rden-1.3721272
Skolan ett stort misslyckande!
För att klara av att vända Sveriges
svåra situation med bättre inkludering och behov av kompetent arbetskraft måste
våra skolor prestera mycket bättre än nu! Det är både skandalöst och tragiskt
att ta del av den svenska skolans förfall. Att vi tappar så mycket i global
konkurrenskraft är allvarligt och besvärande. I skolan och hemma läggs grunden
för hur väl just vårt samhälle kan försvara och utveckla sitt välstånd
framöver. Var det inte den erfarne Fridolin som skulle "fixa" skolan
på 100 dagar....
Tyvärr är det ett kollektivt politiskt
misslyckande att skolan blivit så dålig på att stötta elever mot omfattande och
god kunskap. En skola där varje elev ges möjlighet att nå sin fulla potential. Det är bedrövligt att inte våra barn får bästa möjliga start i livet och en rimlig chans att nå sin fulla potential.
För att lyckas vända den negativa
inkluderingspolitiken till något bra är skolan central. Känns det hoppfullt?...
Läs gärna bifogad artikel där en
professor på ett bra sätt beskriver hur han tyvärr själv bidrog till skolans
flumförfall. Hur kan vi vända den negativa skolutvecklingen utan nya reformer?
Inom skolan har reformsjukan en stor skuld till varför vi tappat så mycket i
konkurrenskraft.
Det finns lösningar som är rättvisa och
rimliga
För att inkludera många fler som idag
lever i utanförskap i samhällsbyggandet, och snabbare, krävs främst tre
åtgärder;
1) många fler lärlingsutbildningar
Alla kan inte, eller vill inte, gå långa
teoretiska utbildningar. Tjat om utbildningars stora värde hjälper inte för
denna grupp människor. De är inte mottagliga för det budskapet. De vill börja
jobba så snart som möjligt.
2) stärk Vuxenskolan
När människor kommer på vad de vill göra
eller vill vidareutbilda sig utan att ha fullständiga eller tillräckligt bra
betyg ska chansen att göra omstart i livet finnas.
3) Inkluderingsjobb
Nysvenskar med asylkoppling, eller
svenskar som länge varit arbetslösa, och fullt beroende av försörjningsstöd
måste inkluderas mycket fortare eller överhuvudtaget mot självförsörjning.
De "enkla" jobben blir sannolikt färre och färre. Dagligvaruhandeln automatiseras mer och mer, fordon blir självstyrande etc. Därför behövs ett alternativ från
100% meningslöst bidragsberoende till 50% uppdrag kopplat till offentliga
åtaganden. De "låglönejobben", ersättning motsvarande försörjningsstödet, kallar
vi Inkluderingsjobb.
Vad väntar vi på?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar