söndag 10 juli 2016

Kvinnligt ledarskap

Almedalen
Årets Almedalsvecka är slut. Jag har lärt mig massor som Uppsalaborna kommer att få nytta av. Jag har också stärkt tidigare relationer och byggt nya, som Uppsalaborna sannolikt också får glädje av. Avslutningen igår med generation ordning, min sons generation, var väldigt trevlig och givande. Inte minst då jag ännu bättre fick lära känna min son under samtal med vänner och bekanta till honom om bland annat honom. Inga överraskningar utan bara positiva förstärkningar av min egen bild av den unge man som snart börjar sitt andra "utlandsuppdrag". Efter studier i USA bär det i höst till Köpenhamn, Danmark, för studier på Copenhagen business school.

Moderaterna
"Rädsla har inget i Sverige att göra!" "Vårt samhälle ska inte behöva stå ut med sexuella ofredanden!" "Polisens egen rapport beskriver att risken är hög att grövre brott kommer att bli vanligare om inte samhället reagerar kraftfullt mot den negativa utvecklingen!" "Kampanjer med armband går inte före straff!" "Ökad otrygghet leder mot mer begränsad frihet." Vi vill inte få en begränsad frihet. Fler Poliser ska enligt M rädda vår frihet. "Nej måste betyda nej!" Grovt sexuellt ofredande föreslås nu leda till fängelsestraff! Också utvisning om det är en icke svensk medborgare som begår brott som kan ge sex månaders fängelse. Med M vid rodret ska vårt rättssystem stärkas och mer trygghet erbjudas.

EU har misslyckats att lösa de stora frågorna och att uppskattas av invånarna. Därför anser M att Sverige måste driva på och säkra att EU blir något uppskattat. "Migrationsutmaningarna fortsätter, tro inget annat". EUs asylprövningsregler ska gälla, första landprincipen ska gälla och den som ska utvisas ska också utvisas!
EU ska inte bli mer överstatligt! EUs grund skakar och den måste stärkas. EU måste också stoppa Rysslands framfart, inte minst genom försök till gasledningar genom Slite, Gotland.

Varför är inte Sverige med i NATO? Den vägen går Sverige under M ledarskap! Svensk demokrati och vår värdegrund tycker M och Anna Kinberg Batra, AKB, är fantastisk och måste kunna försvaras.

"Förtroende kräver en plan!!!" Enligt regeringens egna prognoser väntar en miljon människor i utanförskap runt hörnet!! Då krävs en handlingsplan och många reformer för att det inte ska bli verklighet.

"Idag lånar Sverige 85 miljoner kronor per dag!" I så kallad högkonjunktur... Det är väldigt mycket ökade skulder efter ett år. Våra Offentliga finanser är under press. Vad händer när lågkonjunkturen slår in?.. Du tror väl inte att det farliga sedelpressandet år efter år leder mot en ny tid utan lågkonjunkturer? Var tar alla billiga pengar som trycks vägen?

"Jag vill leda Sverige! Med Alliansen." Jag gillade att AKB tydligt markerade att hon vill leda landet. Jag tror inte hon som Sveriges första kvinnliga statsminister skulle göra ett sämre jobb än Löfvén.
http://www.dn.se/nyheter/almedalen/man-ska-inte-kunna-skolka-sig-in-i-sverige/
http://www.dn.se/nyheter/almedalen/ewa-stenberg-kinberg-batra-kravde-mer-an-akesson/
http://artikel.di.se/artiklar/2016/7/9/moderatledaren-vill-infora-ny-brottsrubricering/
http://artikel.di.se/artiklar/2016/7/9/m-nyanlanda-maste-anstranga-sig-mer/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article23145604.ab
http://www.gp.se/ledare/nygamla-moderaterna-på-rätt-spår-igen-1.3466252

"Som tjuren Ferdinand sitter Löfvén under sin ek och luktar på" BNP statistik och övergripande arbetslöshetsstatistik. Men har ser inte de stora hoten som ligger bland siffrorna och i verkligheten. BNP utvecklingen och sysselsättningsgraden är kraftigt dopad av väldigt billiga pengar och den kraftiga asylinvandringen.

Diagnos av vår samtid
Avslutningsvis på Almedalsveckan avslutar jag dagens blogg med de senaste ledarnedslagen från mina tre favoriter bland Sveriges ledarskribenter. Tillsammans fångar de tre nutidspaningar som är viktiga att ta på största allvar.
http://www.gp.se/ledare/teodorescu-låt-dem-äta-bakelser-1.3465921
http://www.svd.se/sverige-bor-lara-av-andra
http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/hoten-leder-oss-mot-ett-maffia-sverige/

Det är glädjande att min dotter inte bara kommer att ha chansen till starka kvinnliga förebilder i sin mamma, mormor och farmor. AKB, Alice T, Anna D och Tove L visar att kvinnor tar ett allt större ledaransvar runt om i vårt samhälle. Det samhälle som kallas svenskt i olika lokala former.

Nu inleder jag en dryg månad där mina blogginlägg blir mycket mer kortfattade och aldrig mer än en reflektion. I slutet av denna period kommer jag att be om din återkoppling om du anser att det är bättre än att skriva om flera reflektioner som jag brukar.

Jag önskar dig en fortsatt underbar sommar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar