torsdag 24 mars 2016

Personlig integritet

Livet är viktigast
Den personliga integriteten är väldigt viktig. Jag har varit och är mycket engagerad i att samhället hjälper till att skydda vår enskilda integritet bättre. Bland annat är det olustigt hur mycket till exempel Google och Facebook vet om väldigt många människor. Kunskap som de säljer för dyra pengar till bland annat annonsörer. Vet du vilken profil till exempel Facebook har på dig? Du kanske är registrerad som världens naivaste tomte som älskar gummistövlar. Hur rätt skulle det vara? Ändå kan det vara så. När Trump kommer till makten kanske han kräver av NSA att de ska ta fram en lista på alla som älskar gummistövlar så att de kan sättas upp på terroristlistan... Jag förstår det kommersiella värdet i bland annat dessa bolags profilering av dig, mig och alla andra användare. Jag tycker dock att det borde regleras hårdare. Vad avser underrättelseverksamhet tycker jag att det är en självklarhet att de med tillgängliga medel ska få försöka hitta människor som begår grova brott eller som hotar vår säkerhet. Det går inte att försvara att vi som försöker vara goda medmänniskor ska riskera livet för att radikaliserades och grova brottslingar ska skyddas. Jag förväntar mig att MUST och SÄPO aktivt letar efter hot och jag förväntar mig att de direkt ingriper om de blir varnade för olika personer av andra underrättelseorganisationer. Det är inte imponerande att ta del av information som gör gällande att Turkiets underrättelsetjänst varnat Belgiens för en av terroristbröderna i Bryssel utan att de vidtog åtgärder. Det är inte ok! Det minsta jag kan begära för alla skattepengar är att jag och andra medborgare ska försvaras mot brottslingar och terrorister. Människors liv är viktigare än att demokratiskt styrda organisationer inte får använda möjliga metoder för att göra vår tillvaro mer trygg och säker.
http://www.nytimes.com/2016/03/24/world/europe/brussels-attack.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&clickSource=story-heading&module=first-column-region&region=top-news&WT.nav=top-news&_r=0
http://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/hogkvarteret/militara-underrattelse-och-sakerhetstjansten/
http://www.sakerhetspolisen.se/


Generalisera inte
Det är lätt att generalisera. När man talar om människor är det dock alltid viktigt att ha klart för sig att en grupp av människor alltid består av flera helt unika individer. Skulle du vilja förknippas med alla i din ålder, ditt kön och din utbildningsbakgrund? Tycker du att om du ingår i en generell bild av till exempel vita medelålders män så kan du känna igen dig bland kriminella, rasistiska och lata sådana män? Det tror jag inte. Samtidigt måste vi när vi ändå grupper olika människor på olika sätt våga kalla spadar för spadar. Hur ska vi annars kunna stärka möjligheter och lösa problem? Det är väl ändå klokt att försöka ha en så god verklighetsuppfattning som möjligt, eller? Jag trodde inte mina ögon när jag läste en vänstermänniskas text i gårdagens Aftonbladet. Läs nedan artikel! Helt plötsligt börjar en vänstermänniska att på riktigt vilja se verkligheten och har börjat förstå vilka utmaningar vi står inför. Sent ska syndarna vakna. Det som behövs omgående är Inkluderingsjobb, inkluderingsjobb och inkluderingsjobb! Varför är det så svårt att fatta?
http://www.aftonbladet.se/kultur/article22491190.ab


Medborgarkontraktet
Debattören Jonas Andersson representerar allt fler svenskars åsikter. Så är det. Bland gruppen "svenskar" räknar jag in alla invandrade som bor och varav många jobbar i Sverige sedan länge. Politikernas uppdrag är att se till sina medborgares bästa! De har inget annat uppdrag. Det är just det förtroendeuppdrag en politiker har att bära. I tuffa tider är det särskilt svårt att bära det politiska ansvaret då jobbiga prioriteringar med begränsade resurser måste göras. Men det är det som är uppdraget från folket! Mandatperioderna ändras också i Sverige från tre till fyra år med bland annat motiveringen att majoriteter av politiska församlingar då har bättre tid på sig att ta det ansvaret. Du som vill tro att du har bra koll på hur många svenskar tänker, läs Anderssons artikel nedan.
http://www.expressen.se/debatt/statens-skyldighet-ar-mot-oss-som-bor-har/











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar