tisdag 17 februari 2015

Fram med kniven

Ekonomi i balans
Ingen har väl missat att Uppsala är en test på hur bra ett matriarkat i Sverige fungerar. Det är intressant och jag är helt säker på att nytänkande är nödvändigt för att vi ska klara att försvara och utveckla vår generella välfärd. Många av oss män tycks ha väldigt svårt att ur ett ledarperspektiv tänka och agera utifrån modern teknologi och utifrån en tid där nätverkande är viktigare än någonsin för framgång. Putin är ett utmärkt exempel på gammelmakttänk. Och en mycket kompetent ledare som gör come-back är Kerstin Westholm, tidigare Landstingsdirektör och nu tillfällig Landstingsdirektör (även om jag blir förbannad över slöseriet med skattepengar när avgångsvederlag travas på hög). Hon är dessutom väldigt trevlig.
http://www.unt.se/uppland/uppsala/hon-blir-bas-for-landstinget-3601450.aspx


Att leda är att ta ansvar. I vart fall om det man leder ska utvecklas hållbart. Att ta ansvar innebär också att då och då fatta svåra och jobbiga beslut. Jag är lite imponerad av Caroline Andersson (S kommunalråd och ordförande för stora delar av kommunens budget), som direkt vid makten driver fram besparingskrav som är nödvändiga inom gymnasieskolan. När antalet elever minskar måste självklart kostnadskostymen krympas. För de flesta politiker tycks det bara vara tidigt på en "säker" mandatperiod som tuffa beslut fattas. Neddragningar riskerar ju att leda mot förlorade röster och impopularitet... Caroline visar tydligt att hon kan och vågar att leda. Hon är nog centerpartis om man skrapar på hennes S yta!
http://www.unt.se/uppland/uppsala/nytt-stalbad-for-gymnasiet-3595356.aspx


I Uppsala har vi två väldigt kompetenta, ambitiösa och drivna kommunalråd som tidigare satt i ledningen för Äldrenämnden. Båda är unga och båda har tränat mycket på retorik m.m mot varandra de senaste åren. Och båda kommer sannolikt att i olika ledande roller göra stor politisk nytta under många år framöver. De heter Ebba Busch-Thor och Caroline Andersson. För att försöka närma mig deras klass är jag nu aktiv i Äldrenämnden då den tycks fostrande. Eftersom Caroline både lärt sig och bidragit inom äldreomsorgsområdet och nu leder hela utbildningsområdet i Uppsala kommun tror jag att hon blir Uppsalas nästa minister i en regering för AB Sverige. Varför inte Statsminister? Det är dax för Löfvén att lämna! Och Annie Lööf kan vara lugn, jag följer inte i Ebbas och Carolines önskespår om att vilja bli partiledare. Trots att jag heter Hanna.

2 kommentarer:

  1. "Gammalt makttänk?"

    jag tror det är vi här i Sverige som tappat perspektivet. Hur styr Usa världen just nu? Ett tips är att kolla deras försvarsbudget.

    Stark ekonomi och ett starkt försvar är makt. Så har det alltid varit och kommer alltid vara. Alla gråter över Putin men Rysslands försvar och kärnvapen gör honom onårbar. Känns som ren makt enligt mig. Detsamma gäller jänkarna som egentligen borde vara i konkurs men eftersom ingen kan utmana dem militärt så rullar det hela på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller inte med dig. Jag är helt säker på att USA också blir ännu en stormakt som faller och någon annan tar över. Sannolikt kineserna. Och visst ger vapenmakt mer eller mindre makt att våldta andra eller avskräcka andra från angrepp. Min "point" är dock att vi lever i en komplex tid som människan aldrig tidigare upplevt. Vi lever också i en global informationstid som skapar helt nya dynamiker och möjligheter. Just nu tycks många kvinnor hantera tillämpningen av detta bättre än män trots att männen står för stora delar av de tekniska framstegen.

      Radera