onsdag 3 december 2014

Välfärdshaveri och dålig journalistik

Skolan inte bra för någon?
Vårt skolsystem får konstant klagomål. Inte konstigt att de flesta väldigt duktiga väljer andra yrken. Inte konstigt att vår fantastiska lärarkår får en mental inställning som knappast kan kallas positiv. Jag besöker Uppsalas skolor regelbundet. Både skolor som drivs av kommunen och av andra huvudmän. I stort tycker jag att dagens skola är mycket bättre och mer krävande än när jag gick i skolan. Om vi bara förbättrar integrationsarbetet så kommer skolresultaten för de bästa och de sämsta att kraftigt förbättras. Så "enkelt" är det.

OECDs granskning av den svenska skolan gör att en redan stukad verksamhet får ännu mer negativa budskap. Det finns en hel del i rapporten som är viktigt att ta till sig. De budskap jag tycker var viktigast att reflektera över är 1) den svenska skolan är INTE underfinansierad! 2) Vem är ansvarig?. 1) innebär att vi inom nuvarande ramar ska kunna prestera mycket bättre. 2) OECD undrar om det är läraren, rektorn eller staten som leder skolan. Är inte det lite komiskt att kommunpolitikerna inte ens nämns! Och är inte det ett tydligt budskap om att skolan i för stor utsträckning styrs av staten då det är skollagen (staten) som sätter upp kraven för skolan och rektorn som är ansvarig för enskilda skolors verksamhet, bl a att leda lärarna. Och lärarna ska leda eleverna. Lägg ner förstatligandetanken! Den är rent praktiskt dum! I praktiken hävdar jag att staten idag styr för mycket och inte för lite! Och det är statliga verk som styr och följer upp att statens hårda styrning verkställs. Decentralisera mera! Mer makt till lärarna, rektorerna och även kommunpolitikerna!
http://www.dn.se/arkiv/nyheter/experterna-svenska-skolan-samre-an-vantat

Mot nyval?
Är det möjligen så att Sverige snart får sin första kvinnliga statsminister? Redan 2015. Just nu har vi den minst politiskt erfarna statsministern. Snart kanske vi har en statsminister som slår svenskt rekord i att bli partiledare bara några dagar innan hon tillträder som statsminister. Omvärlden måste tycka att vi är helt galna när folket valde detta kaos före att gå vidare en stund till med Reinfeldt och Borg. De levererade. Sverige har hittills klarat en mycket orolig ekonomisk tid väl. Nu vi se hur det går. För att få till blocköverskridande lösningar inom energiområdet, försvaret, infrastrukturen och migration/integrationsområdet hoppas jag att S bildar en egen minoritetsregering och övriga lovar att förhandla seriöst om just dessa viktiga områden. S får ta in lite erfaret folk som kan hjälpa till att knyta ihop dessa trådar. Personligen tror jag att M, C, FP och KD mår bra av några års oppositionspolitik.

Idag kan du titta på en "debatt" mellan mig och en folkpartist i migrations och integrationsfrågor. Blev inte någon vidare debatt mellan mig och folkpartisten utan det var journalisten som tyckte saker och påstod saker. Mycket intressant. Upp med fakta på bordet! Den enda gång det blev debatt mellan mig och folkpartisten var om man skulle samtala och förhandla med SD eller ej, Folkpartisten tyckte inte det. Jag tyckte att det är en självklarhet att man samtalar och förhandlar med ett parti som representerar fler invånare än miljöpartiet och folkpartiet tillsammans. Den delen av intervjun är inte med i den ihopklippta versionen. När journalisten tycker att jag är hemsk som inte skriver ut siffror kopplat till hur t ex många utlandsfödda som sitter på Bärby ungdomsanstallt säger han att det är 10% av dem som kommit som ensamkommande flyktingbarn. Om det stämmer är det mycket oroande! Bärbyanstallten är den plats man hamnar på som ung om inga andra insatser fungerat. Om 10% av dem som sitter där representerar den ur hela svenska populationen lilla gruppen ensamkommande flyktingbarn är det en mycket stor siffra. Det är hög tid för även journalistkåren att ta migrations och integrationsfrågorna på större allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar