onsdag 29 maj 2024

Polarisering

Lärdomar om politik

Jag ställde mig enbart till förfogande inom partipolitiken först som 40 åring. Varför? Jag ansåg att jag ville göra något bidrag till att kommande generationer också ska få det bra under sin tid på jorden. Att jag med mina erfarenheter kanske kunde bidra till att en negativ samhällsutveckling kunde brytas. Därför gav jag mig in i praktisk politik, i kommunal politik. Hade jag tänkt ägna mig på heltid åt politik? Absolut inte. Det blev så. Hur då? Mest för att min företrädare som kommunalråd ville hoppa av. Och för att konkurrensen om det tuffa kommunalrådsuppdraget var dålig. Det dök upp en chans att prova på ett ledande politiskt uppdrag och jag tog den. Min livsfilosofi är ständig utveckling. Att gå från företagande till politik var tveklöst annorlunda och utvecklande. Idag är jag mycket kunnig om kommunal verksamhet. Idag har jag bra kunskap om vad en region har för praktiska uppgifter. Idag är mina förhandlingskunskaper stärkta. Idag är min förmåga att leda utan att vara formellt lönesättande chef ännu mer utvecklad. Idag är jag ödmjukare då jag genom kommunalrådsuppdraget tydligt fått uppleva hur illa många människor har det i sina liv, och hur sårbara vi är när olyckor är framme. Också ödmjukare inför svårigheterna att styra i en demokratiskt vald verksamhet.

En mycket utmanande del av politikens verklighet i ett land som Sverige, och en kommun som Uppsala, är att formera väl fungerande styren. Vare sig Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna eller Moderaterna har egen majoritet. Det innebär att de måste samarbeta och kompromissa med andra partier. Det innebär att väljarna kan tycka att de sviker sina vallöften då kompromisserna kan leda till det. Det är den möjliga maktens pris. Länge styrde Socialdemokraterna Sverige med indirekt stöd av Vänserpartiet. Man kan tycka vad man vill om den tiden men politiskt stabil var den. Och under den tiden utvecklades Sverige länge defacto starkt. Makt korrumperar och sosseriet fick storhetsvansinne och pamperi efter pamperi fick stödet att minska i takt med att allt fler invånare gick från att vara "arbetare" till tjänstemän. När väl de marknadsekonomiskt inriktade partierna insåg att deras enda chans till makten var att samarbeta genom tuffa kompromisser kunde Socialdemokraterna besegras i allmänna val. En ny verklighet var ett faktum. Den komplexa tiden med flera partier som ska styra tillsammans hade inletts.

I Uppsala fick jag direkt uppleva hur de marknadsekonomiskt inriktade partierna försökte styra. Fyra partier med egna ledningar. En kommunstyrelseordförande, KSO, med mycket formell makt över tjänstemannaorganisationen men samtidigt helt beroende av stöd från de partier de samarbetar med. En KSO som inte har någon formell makt över de andra partiernas företrädare. Det är en mycket komplex roll. Om den som har den rollen lägger för lite tid på att sköta den rollen blir verksamheterna väldigt tjänstemannastyrda. Och riskerna för att politiska samarbeten spricker större. Det är komplext, därför också intressant i min värld.     

George Busch den yngre myntade begreppet "Antingen är du med oss eller så är du emot oss." Valet var att underkasta sig USAs styre eller att betraktas som dess fiende. Där och då kanske västvärldens vandring mot allt mer polarisering började. Världens utmaningar är inte svarta eller vita. Många människor tycks dock vilja förenkla världen i "goda och onda". Trots att det är ett demokratiskt faktum att partier idag måste kompromissa om de vill vara med och styra vill många människor inte acceptera det. "Goda" kan inte samarbeta med "onda". Inte ens när ett pragmatiskt sakpolitiskt fokus defacto leder till mycket bra kompromisser. Bra för berörda invånare. 

Politiken i USA är rörig och konfrontativ. I USA kan man ändå ställa valda personer och partier till svars. Där får den valda personen och det valda partiet mycket makt. Det är inte som i Sverige där till exempel Kristersson leder en regering som fattar kollektiva beslut och som dessutom är helt i klorna på Åkesson. Nedan samtal i SVT om politiken i USA är värt att titta och lyssna på. Jag blir bara ledsen över att det finns så många människor som enbart betraktar politiken som ett spel mellan onda och goda. Så är det inte i den verkliga verkligheten. Särskilt inte i en kommun och region som handlar om praktiska sakfrågor.

https://www.svtplay.se/video/KN3qayy/utrikesbyran/trumps-nio-liv

I demokratier är det matematiken och förhandlingsförmåga som bestämmer utfallen efter allmänna val. Så enkelt är det. Tro inget annat. I vissa kommuner styr Moderaterna med Vänsterpartiet. I Region Uppsala styr Centerpartiet med Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna. I Uppsala kommun påverkar Utvecklingspartiet demokraterna styret genom ett Hållbarhetsavtal. Det blev möjligt tack vare matematiken. Människor som helt styrs av behovet att tänka "onda" och "goda" vill inte förstå politikens villkor och möjligheter. Det är viktigt att förstå att oppositionspolitik oftast är som att "rita i vatten", man påverkar mycket lite. Politiken generellt är komplex och svag idag. Allt för stora administrativa offentliga komplex har tillåtits byggas upp. Det är ett av dagens största demokratiska problem. 

Varför valde Moderaterna att ta stöd av SD i riksdagen? Det var deras enda chans till makt och inflytande på riktigt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar