onsdag 8 maj 2024

Dyra projekt

Inte ens en kort bro…

Uppsala kommun har ett mycket riskfyllt broprojekt på bordet. En bro över Fyrisån på hela 850 meter i en mycket olämplig terräng. 850 meter är en mycket lång bro i landet Sverige. I en terräng där riskerna för att förstöra grundvattnet är stora, flera skyddade arter finns och Lantbruksuniversitetets viktiga forskningsprojekt förstörs. Riskerna för att förstöra den biologiska mångfalden är hög. Men Region Uppsala och Uppsala kommun tutar på i full fart trots att inga nödvändiga detaljplaner är klara. 

Är det vi bevittnar nästa stora skandalprojekt i landet Sverige? Inte osannolikt. Bara för att M, C, SD, L, S, V, MP med flera röstat för Fyrspårsavtalet 2017 och 2018 utesluter det inte att man kan tänka om när verkligheten kraftigt förändrats. Bara för att M, L, S med flera 2021 röstade för spårvägsprojektet utesluter det inte möjligheten att nu klokt avbryta planerna. Bara nedan reportage om Tullgarnsbron, enbart 60 meter, talar för att M, L, C, S med flera behöver börja ”nyktra till”. När tiden börjar bli mogen för en mycket snabbare lösning än bussar är det automatbana i stort fri från korsningar från annan trafik som är lösningen. Vet du hur hög snitthastigheten är för spårvagnarna i Göteborgs centralare delar? De sägs vara runt 5 km/h. Gör om! Gör rätt! Utsätt inte Uppsalaborna för denna enorma ekonomiska och ekologiska risk!

https://sverigesradio.se/artikel/tullgarnsbron-last-i-uppfallt-lage

https://sverigesradio.se/artikel/bil-hann-rulla-ut-pa-bro-nar-den-inte-gick-att-stanga

UNTs ledare skriver klokt om de stora riskerna med offentliga infrastrukturprojekt. Skattebetalarna är ofta stora förlorare. Vansinnigt att inte spårvägsprojektet i Uppsala avbryts. Det är onödigt, omodernt, vansinnigt dyrt och extremt riskfyllt. Stoppa det projektet nu!

Den nya Tullgarnsbron i Uppsala invigdes med pompa och ståt 27 april. ”Bro, lopp och kärlek!”, trumpetade Uppsala kommun och fortsatte: ”Tillsammans firar vi Uppsalas nya bro med musik, ballonger, cykeltipsrunda och barnens brolopp”. Lokalmedierna var redo, cyklisterna och bilarna likaså. Det fanns så mycket att fira – den nya länken till de södra stadsdelarna, den bilfria Islandsbron och utvecklingen av innerstaden.”

”När så bron i fredags, efter sex dagar, stod i upprätt läge, avstängd på obestämd tid, fanns det lika mycket för olyckskorparna att vara spydiga över. Det blev plötsligt 20 grader, i maj(!), och bron expanderade i värmen, som alla broar gör. Det skedde en knapp kilometer från forskningen i materialfysik på Ångströmlaboratoriet. Trafiken omdirigerades till, just det, Islandsbron. Själva invigningen var ett misslyckande av rang.”

Att få en beställning av en kommun, en region eller staten är som att komma in i värmen. Vad som än händer, vilka problem som än tillstöter, kommer man att få betalt. Bra betalt dessutom, för unika projekt som är svåra att kostnadsberäkna. Miljardrullningen har tilltagit under 2000-talet. För till synes rättframma beställningar som en bro, en trafikplats och en bussterminal (Slussen i Stockholm) är notan plötsligt 21 miljarder kronor.”

Realisten pekar på såret strax söder om Studenternas, den avbrutna förbindelsen över Fyrisån. Allt kan hända. Och det kommer att kosta, var så säker.”

https://unt.se/ledare/artikel/notan-nar-stat-och-kommun-bestaller/lq4qkqkr

Inte ens ett broprojekt på 60 meter kunde genomföras framgångsrikt. Nu vill L, V, MP och S bygga en 850 meter lång bro i mycket känslig och svår naturmiljö. Det är synd om Uppsalaborna! Gör om! Gör rätt!

Det var i fredags kväll som den 60 meter långa bron fastnade i uppfällt läge. Den 111 ton tunga broklaffen kunde inte gå ner. Och det här inträffade alltså bara sex dagar efter att bron invigts. Själva broklaffen är byggd i så kallat rosttrögt stål.”

https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/peab-bryter-tystnaden-om-tullgarnsbron-vi-har-en-uppfattning/r1xg996j

Som företrädare för Uppsalaborna blir jag bland annat mycket trött på att staten lastar över sina kostnader på kommunen. Efter att beslut fattats redan 2009/2010 om att bygga två planskilda korsningar på S:t Pers och S:t Olofsgatan, under järnvägen, ska det nu äntligen göras. Men kommunen ska ta stora kostnader trots att dessa två övergångar idag ständigt skapar trafikstopp för tågen. Så ofta att de tillhör topp 10 i hela Sverige. Ändå ska Uppsala kommun betala för något som staten helt borde finansiera.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar