Hur en kommuns befolkning utvecklas har stor betydelse för platsens konkurrenskraft. Befolkningsutvecklingen påverkar också vilket skatteunderlag en kommun har. Det statliga kommunala utjämningssystemet försöker dämpa de ekonomiska smällarna för de kommuner som utvecklas negativt men stöttar inte kommuner som har tillväxtvärk. Alla Uppsalas storskaliga byggdrömmar är byggda baserat på antaganden om fortsatt kraftig befolkningstillväxt. Den tillväxten sker inte längre men en majoritet partier agerar som att det inte har någon betydelse. Det är mycket oansvarigt. Förhoppningsvis kommer domstolar att stoppa några av de oansvariga planer som drivs framåt i Uppsala.
När vi talar om domstolar är det en insändare i dagens UNT som är intressant. Jag delar skribentens kritik om att allt för många formaliafel görs av minoritetsstyret. Att kommunens och Regionens agerande kopplat till upphandling av t ex busskurer och offentliga toaletter så uselt är en stor skandal. Inga hålls ansvariga. Vi får se hur mycket sådant det blir kopplat till det ansvarslösa spårvägsprojektet. Vi talar om dyr ansvarslöshet för oss invånare. Samtidigt uppmanar han Uppsalaborna att rösta blankt i folkomröstningen. Moderaterna har gjort det till en del av sitt kampanjande. Jag hoppas Socialdemokraterna ångrar att de inte gav med sig om att stadsbyggnadsfrågan skulle vara tydligare.
”För Uppsalas rödgröna ledning är alla fällningar i domstol ett besvärande facit. Den senaste förlusten i domstol viftar Erik Pelling (S) bort med ”snarast ett politiskt utspel”. En beklagansvärd attityd. Att domstol måste ingripa har bland annat drabbat 10 000 tals kollektivtrafikresenärer i Uppsala.”
Frågan i folkomröstningen är inriktningsorienterad och resultatet rådgivande. Processen och debatterna kopplat till folkomröstningen gör att fler väljare förstår vad som lokalt är planerat och i valet 2026 lokalt kanske röstar klokare utifrån det. Synd att inte UP lyckades bättre i slutförhandlingen om frågans lydelse. Vårt förslag hade varit tydligare och bättre kopplat till begäran om omförhandling av Fyrspårsavtalet med staten
Frågan lyder:
”Ska Uppsala kommun i översiktsplanen lätta på bebyggelseutvecklingen i Uppsala stad genom att planera för fler bostäder i tätorterna längs tågspåren Ostkustbanan (Storvreta, Vattholma och Skyttorp) och Dalabanan (Vänge och Järlåsa)?”
UP ville att frågan skulle lyda:
”Ska Uppsala kommun i översiktsplanen minska bebyggelseutvecklingen i Uppsala stads södra stadsdelar och samtidigt planera för fler bostäder i tätorterna längs tågspåren Ostkustbanan (Storvreta, Vattholma och Skyttorp) och Dalabanan (Vänge och Järlåsa)?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar