Konkurrenskraftig skola
Ingen samhällsverksamhet är viktigare för att samhällsbygget ska bli framgångsrikt som skolan. Och i Norden är vi bäst i världen på att ge rimligt rättvisa förutsättningar under livets första 18 år. Tills vi klassas som myndiga. Det Nordiska systemet är på flera sätt unikt i världen. Det unika samhällsbygget har gjort att våra länder tillhör de rikaste i världen och dessutom har bland de högsta Human Development Indexen, HDI, i världen. När vi är som mest förbannade över hur Sverige har tillåtits kriminaliseras och få en allt mer splittrad befolkning är detta ändå viktigt att komma ihåg. Vad är HDI? Läs gärna på om det genom nedan länk.
"Human Development
Högt HDI får bara länder som är rimligt rättvisa och jämställda inför lagen. Oavsett kön, etnicitet, trosuppfattning eller sexuell läggning. Den svenska oförmågan att säkra en väl fungerande integrationspolitik för människor från mycket annorlunda kulturer och med mycket låg utbildningsbakgrund har fått ett extremt högt pris i Sverige. Tydligast syns misslyckandet inom skolan och inom den grova brottsutvecklingen.
Du som förstått att Sverige länge saknat en bra integrationspolitik kanske vet att Sverige har många invandrare från Somalia och Sudan. Om du reflekterar över ovan HDI skillnader mellan länder kanske du kan förstå varför integrationspolitiken behöver vara mycket bättre än vad den är. Du kanske till och med vet att vissa födda i Sverige bor med sin mamma i till exempel Somalia och växer upp där men kommer sedan tillbaka till Sverige senare i livet. Är det många? Har det någon betydelse? Volym har alltid betydelse men vi vet alla att en handfull människor kan ställa till stora bekymmer för väldigt många andra människor om de inte känner sig som en del av det samhälle de har rätt att vara i.
Långt ifrån alla invandrade barn tas ur den svenska skolan. Många många invandrare bidrar starkt till det svenska välfärdsarbetet. Samtidigt är det bara att inse att många av våra första- och andra generationens invandrade barn har föräldrar med mycket låg utbildning när de kom till Sverige. Det har stor betydelse. På många sätt. Inte minst kopplat till hederskulturernas idioti.
UNTs ledare, Sakine Madon, skriver mycket klokt om att vi inte kan tillåta att några få barn och unga kan få slå ut hela klasser. Vad är rättvisan med det? Det är korkat och oacceptabelt både för de drabbade eleverna och för samhällets konkurrenskraft.
”Enligt Sveriges Lärare har sex av tio lärare det senaste året upplevt våld eller hot om våld, och deras undersökning är bara en i raden av mätningar som tyder på betydande problem.”
”Det kanske inte är lika roligt att sparka på klassrumsdörrar och blåsa i visselpipa i en lärares öra om man inte har kompisarna som skrattar och hejar på i närheten. Men lika viktigt som det är att ge stöd och hjälp åt stökiga elever, så att de hamnar på rätt bana, är det att säkerställa tryggheten för skötsamma elever och skolpersonal. Klassrummet är elevers undervisningsplats och lärares arbetsplats, det är varken en cirkus eller en brottsplats. Att situationen har tillåtits förvärras på så många skolor är ett misslyckande, ett svek mot alla drabbade.”
https://unt.se/ledare/artikel/lat-inte-stokiga-elever-sabotera-for-alla-andra/r0qg509j
Självklart har Utvecklingspartiet demokraterna en politik för att kraftigt minska ovan allvarliga problem. Studera gärna UP partiprogram här: www.updem.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar