onsdag 27 mars 2013

Utvecklande, roligt & Cameron

Vem vinner?
Vem vinner tävlingen att vid livets slut reflektera över sitt liv och känna att det blev en riktigt givande stund på jorden? Vem avgör det? Du så klart! Vad säger de efterlevande om dig några dagar efter din död tills livet går vidare och du blir en mer eller mindre del av vår mänskliga historia? Spelar det någon roll? Om det spelar en roll för dig, vad vill du att de skall förknippa dig med?

Hittills har mitt liv varit fantastiskt utvecklande och roligt. Ständigt lärande, spännande och utmanande uppdrag, egna projekt, två underbara barn och att hittills bott på olika platser runt om i världen med helt olika kulturella baser. Framförallt fantastiska möten med andra människor runt om i världen, min underbara familj och vänner. Nu förtroendet att som invånarnas representant i det demokratiska arbetet bidra till att Uppsala och Sverige fortsätter att erbjuda sina invånare ett generellt välstånd. I stort har jag intressanta och roliga dagar varje dag. Jag försöker alltid se möjligheter men blundar aldrig för problem. Jag jobbar ständigt med att försöka lösa problem. Jag försöker oxå roa mig så mycket som möjligt då det både ger utmärkta möjligheter att lära känna andra människor och att dansa ger mig särskild energi för att orka det där lilla extra när jobbiga tider inträffar. Jag hoppas att även du har ett givande liv. Jag önskar dig att du kan lära dig att inte jämföra dig med andra hela tiden och därigenom oftast bara känna sig själv mindre värd eller avundsjuk. Att nedvärdera sig själv och att vara missundsam är ingen bra väg mot ett liv fullt av glädje.

Social turism
Hur svårt kan det vara att förstå att en geografisk yta, t ex ett land, där man vill upprätthålla ett visst välstånd måste klara av att säkerställa hållbarhet socialt, ekologiskt och ekonomiskt? Hur svårt kan det vara att förstå att det generella välståndet kräver att man t ex klarar av att värdigt stötta sina svaga? Att man kan integrera t ex flyktingar och anhöriga till människor som fått uppehållstillstånd för att bryta ett annars långt, kanske livslångt, utanförskap i behov av ekonomiskt stöd av övriga? Även om ambitionen är att alla som kan skall försörja sig själva är det inte så i verkligheten. Självklart måste ekonomisk bärkraft vara en viktig hållbarhetsfaktor när ansvarstagande beslutsfattare fattar beslut. Att tro något annat är naivt och ansvarslöst. Cameron är ledare för en geografisk yta, Storbritannien. Jag är säker på att han och hans närmaste ständigt väger in sociala och ekonomiska faktorer i sitt beslutsfattande.

Om vissa upplever att de svenska storstäderna fått stora problem med tiggare från sydöstra Europa så är våra problem små i jämförelse med tiggarproblemen i England. Googla gärna om det så kan du själv skapa dig en bild av hur de har haft det och har det med tiggarutmaningar. Camerons nyligen uppmärksammade tal om "social turism" kanske även ska kopplas till den frustration över tiggarproblematiken som många i England känner. Tycker du att han har fel när han tar ett geografiskt ansvar, hans uppdrag, för social och ekonomisk hållbarhet?
http://www.dn.se/ledare/signerat/migration-camerons-farliga-retorik
http://www.unt.se/ledare/opinion-eller-asikter-2346677.aspx

Rykten
Det går uppenbarligen rykten om att jag tänker kräva Annie Lööfs avgång. Det är verkligen en intressant tid vi lever i där sociala medier och gammelmedier i kombination, samt den klassiska mun mot mun metoden, ständigt skapar rykten som ibland stämmer och ibland inte. Jag har inga planer på att kräva Annie Lööfs avgång. Fortsatta opinionsmätningar kommer att tala sitt eget språk och det är väljarna och politiska medlemmar som avgör vilka personer och vilka partier som får olika plattformar för att vara med och utveckla det samhälle vi lever i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar