Skolan har stor förbättringspotential
Det är för enkelt att tro att centralisering och förstatligande skulle leda till önskade förbättringar. Så enkelt är det inte. Hur bra fungerar idag Polisen? Är du imponerad av hur vårt övriga rättssystem idag fungerar? Hur bra är vårt Försvar? Har vi för få myndigheter? Att staten skulle vara en bättre 100 procentig huvudman för skolan är en våt dröm för vissa som inte bär på en lösning på skolans problem.
Karin Pihl, GP, skriver läsvärt om hur oacceptabel arbetsmiljön blivit på många skolor. Det är en helt oacceptabel ordning och Utvecklingspartiet demokraterna är tydliga med att läraren är den självklara chefen i klassrummet, ingen annan. Vi är också tydliga med att noll-tolerans mot brott nu på allvar måste tillämpas i våra skolmiljöer.
"Läraren ”Susanna” utbildade sig till lärare för att hon ville hjälpa barn. Nu vill hon lämna yrket. På sin tidigare arbetsplats blev hon misshandlad av en elev. Han sprang in i personalrummet och slog, sparkade och boxade henne så att hon fick blåmärken. Det berättar hon till SvD (16/11)."
"”Susanna” är dessvärre inte ensam. Hot och våld är vardag för många lärare i Sverige, visar en rapport från Lärarförbundet. Bland högstadielärarna svarar nästan en tredjedel att hot och våld är ett ganska eller mycket stort problem på skolan. Lika många svarar att de under 2020 personligen blivit utsatta för hot om våld vid ett specifikt tillfälle. Åtta procent uppger att det händer varje vecka. 16 procent av högstadielärarna – alltså mer än var sjätte lärare – har blivit utsatt för fysiskt våld minst en gång under fjolåret. Dessutom har var femte högstadielärare blivit utsatt av verbala trakasserier av vårdnadshavare."
"För 50 år sedan var lärare ett högstatusyrke. Men på 1970-talet såddes fröet till en kulturell förändring i synen på lärarens auktoritet. Det var en del i samhällskritiken som svepte över västvärlden. Betyg i ordning avskaffades, liksom studentexamen. 1984 reformerades lärarutbildningen. Sakkunskap tonades ner till förmån för en mer stödjande roll. Läraren skulle vara mer jämställd eleverna."
"Elevernas rättigheter har utökats, vilket sätter skräck i lärarna. De vet att om de markerar mot en elev riskerar de en anmälan till Barn- och elevombudet. Det är kanske inte så konstigt att nästan sex av tio elever i nian anser att andra elever stör ordningen i klassrummet (Expressen 18/2 2019)."
"Syftet med dessa reformer har varit välmenande: att skapa en demokratisk skola där eleverna känner lust och formas till maktkritiska, jämlika samhällsmedborgare. Men hela idén bygger på en utopisk världsuppfattning – nämligen att det skulle gå att skapa jämlikhet genom att avskaffa officiella auktoriteter. Så fungerar det inte."
"Om läraren inte är den självklara auktoriteten kommer någon annan att träda i dess ställe – vilket i många svenska klassrums fall är de stökiga eleverna, som lär sig att de kan göra som de vill på lärarens och de andra elevernas bekostnad. Det kan bli särskilt problematiskt i mötet med elever som har bakgrund i en annan kultur, där vuxenauktoritet uttrycks på ett helt annat sätt. Den elev som är van vid att vuxna intar en mer traditionell roll kan tappa respekten för en lärare som agerar enligt den svenska, mjuka normen."
"För att komma tillrätta med hoten och våldet krävs en attitydförändring. Det måste bli slut med daltandet, annars kommer många välja bort läraryrket."
https://www.gp.se/ledare/det-m%C3%A5ste-bli-slut-p%C3%A5-v%C3%A5ldet-mot-l%C3%A4rarna-1.59509541
Bifogar även en debattartikel från Utvecklingspartiet demokraterna om behovet av att vi entydigt backar upp lärarna som klassens enda ledare.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0n7GG2/skolan-i-uppsala-bland-de-samsta-i-sverige
Det är de personer som är farliga i skolan som också är farliga utanför skolan. Det är dessa farliga personer som också blir ännu farligare vuxna om inte skola, socialtjänst och Polis kan klara av uppfostringsuppdraget som uppenbarligen allt för många föräldrar inte klarar av. Jag håller med om att eventuellt bara fem år är på tok för lite fängelsetid för en polismördare.
https://www.expressen.se/ledare/fem-ar-i-fangelse-arynkligt-for-ett-polismord/
Under flera år var det bara jag och Staffan Danielsson som vågade argumentera mot Cs partiledning om att deras migrationspolitik var farlig för den svenska utvecklingen. Bland annat att skolan skulle få ännu större problem, sjukvårdens överbelastning skulle förstärkas och utanförskapens effekter skulle öka. Typ 80 procent av Sveriges väljare fattar att det är så. Typ 80 procent av svenskarna inser att stora delar av krisen inom skolan och rättssystemet är kopplade till en ansvarslös migrationspolitik och en obefintlig integrationspolitik.
Nu finns äntligen en ny C-företrädare som vågar säga att ”kejsaren är naken”. Cs ledning lever i sin fantasivärld och nu kanske allt fler börjar förstå varför duktiga personer som Emil Källström och Kristina Yngve hoppat av Cs ledning. Nu tappar sannolikt C många röster till L och MP. Vad fint av Cs ledning att kanske rädda dem kvar i riksdagen…(jag är ironisk). Snart blir väl Lööf ambassadör någonstans. Sverige mår dåligt. Helena Lundgrens, C, debattartikel i Aftonbladet nedan.
”Därför har Centerpartiet inte bara kapitalt misslyckats med att ”hålla ytterkanterna från inflytande” utan samtidigt också effektivt underminerat möjligheterna till sakpolitiska framgångar.”
”Jordnära centerpartister har gång efter annan påtalat strategins uppenbara brister, exempelvis att övriga riksdagen måste vara beredd att leva i den breda mittens fantasivärld där ytterkanterna inte existerar.
”Kollapsen när ideologiska fantasier krockar med den hårda verkligheten blir smått ironisk. Men, det är dessvärre inte roligt.”
”Förhoppningsvis är den senaste händelseutvecklingen nu spiken i kistan för det ideologiska drömmande som dessvärre varit grunden för partiledningens mindre verklighetsförankrade strategier.”
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/G35O3J/vart-parti-lever-i-en-fantasivarld-loof
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar