torsdag 25 november 2021

Byggen för vilka

Varför vill inte rika kommuner bygga?

Det är hög tid för en kommunreform där 290 kommuner blir max 120 och där 21 län istället blir max 9. Då kan till exempel Täby, Danderyd och Nacka slås ihop med satelitdelar som är några av stor-Stockholms mest problemtyngda utanförskapsområden. Det finns idag allt för många kommuner som vare sig är avflyttningskommuner som snabbt åldras eller har en omfattande utanförskapsproblematik. Samtidigt bor många av våra ledande politiska beslutsfattare i dessa välbärgade kommuner, eller i mycket priviligierade delar av dem. Jag menar att det bidrar till att de har en sned verklighetsuppfattning. Samtidigt är jag övertygad om att de ledande politikerna i Täby, Danderyd och Nacka förstår att om de går med på omfattande bostadsbyggen, särskilt hyresbostäder, så får även de snabbt en växande utanförskapsproblematik för nära de priviligierade bostäderna. Och i Uppsala växer vänsterstyret gärna upp händerna och anstränger sig maximalt för att fylla på kommunen med allt mer utanförskapsproblematik.

Timbro har skrivit en rapport där de ger några reflektioner på den bostadskris som defakto finns i Sverige. Nedan en kort sammanfattning från deras rapport.

"Den pågående bostadskrisen, med alltför lågt bostadsbyggande, tar sig uttryck i långa köer till hyreslägenheter och höga priser på villor och bostadsrätter."

"Det kommunala planmonopolet är en viktig orsak till det. Kommunerna tar fram översiktsplaner och detaljplaner och beviljar bygglov. Det innebär att kommunerna i princip alltid kan säga nej till byggande. Eftersom kommunpolitikerna svarar inför kommunens nuvarande invånare – och inte potentiella framtida boende – blir byggandet för lågt ur ett nationellt perspektiv."

"Den här rapporten redovisar Timbros byggindex över Sveriges kommuner. Indexet rankar kommunerna från sämst till bäst. Hur väl en kommun presterar i indexet beror på hur stort bostadsbyggandet har varit de senaste tio åren jämfört med andra kommuner med samma prisnivå. Om bostadspriserna är höga är det lönsamt att bygga nya bostäder. Om bostadsbyggandet ändå har varit lågt tyder det på politiska begränsningar."

"Danderyd, Stockholm och Lidingö ligger sämst till i indexet. Fallstudier av dessa kommuner visar att det i Danderyd och Lidingö finns flera byggprojekt som har stoppats av kommunpolitikerna. I Stockholm är statliga begränsningar det största hindret."

https://timbro.se/ekonomi/bostader/kommunerna-som-inte-ville-bygga/

Tyvärr fattade igår Uppsalas kommunstyrelse beslut om att anta en fördjupad översiktsplan för Sydöstra Uppsala stad samt att gå vidare med planerna med svindyr spårväg. Det är en mycket dålig utveckling för oss som bor i Uppsala. Oavsett om man har en stark ekonomi eller mycket svag.

Jag säger bara gör om och gör rätt. Uppsala ska självklart växa, men klokt. Det innebär att tillväxten ska ske runt om i hela kommunen och att redan befintlig infrastruktur utnyttjas istället för att investera i extremt dyr omodern spårbunden infrastruktur. Staten ska inte bestämma hur Uppsala kommun på bästa sätt ska utvecklas befolkningsmässigt. Det är helt fel att som i den fördjupade översiktsplanen koncentrera så mycket bebyggelse till Uppsalas södra stad de närmaste 50 åren. Utbyggnaden i de sydöstra stadsdelarna ska därför ha en mycket varsammare byggutveckling. När nu Magdalena Andersson slipper ha MP i regeringen kommer S med stor sannolikhet ha ett klokare förhållningssätt än MP som varit drivande för den kraftigt koncentrerade bebyggelsen i södra Uppsala stad. 

En utbyggnad av våra kransorter längs med befintliga kollektivtrafikstråk är en bättre väg att gå. Förutom befintliga planer för Storvreta, Gunsta med flera kransorter behöver kommunen genom fördjupade översiktsplaner för Vattholma, Skyttorp, Järlåsa, Vänge, Björklinge och Bälinge ge vägledning till utvecklingen av dessa orter. I den typen av byggutveckling finns heller inget behov av den planerade spårvägslösningen.

Det är oacceptabelt att planera utifrån Uppsalapaketets utgångspunkter innan staten trovärdigt säkerställer den finansiering de ska stå för, och som inkluderar beslut som säkerställer att Uppsalas tillgång till el och att säker dricksvattenförsörjningen på sikt är löst. I nuläget innebär Uppsalapaketet att Uppsala kommuns invånare tvingas påbörja dyra infrastrukturprojekt utan att vara säkra på att staten fullföljer sina åtaganden. Ordningen borde självklart vara att staten bygger den basinfrastruktur som förutsätts för att det övriga behovet ska finnas. Den nuvarande planen representerar inte god ekonomisk hushållning. Nedan en kort video om att det ansvarslösa spårvägsprojektet måste stoppas!

https://m.youtube.com/watch?v=A71rWMi4tJY&feature=youtu.be



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar