lördag 28 mars 2015

Nyårsfirande och månadsfirande

Bokslut
Igår var jag på nyårsfirande med runt 1.000 kurder. Musiken var stundtals härligt dansinspirerande, kvinnorna färgsprakande klädda och ringdansen inkluderande. Alltid trevligt med fest.

Traditionen bjuder att partiernas Uppsalaledare får tala till gästerna. Det gäller att variera talets innehåll. Jag är ju inne på femte gången som jag deltar och jag utgår ifrån att alla lyssnar noga. Två budskap framförde jag. Uppsala och Sverige är vårt gemensamma, det förpliktigar att vi hjälps åt att utveckla vårt närsamhälle framgångsrikt. Och att det kanske är omodernt med 365 dagars nyårsfiranden. Självklart ska vi ta varje chans till fest men är det inte dags att göra bokslut och sätta nya mål månadsvis i den moderna informationsåldern? Visst är det väl så att de upplevelser och intryck som en människa för 100 år sedan fick under ett år, det får många idag under en månad. Nyår är kul och ska fortsatt firas men är det inte dags att fira månadsboksluten? Som så ofta är det näringslivet som leder utvecklingen och som skapar förutsättningar för ett generellt välstånd. Vet du att den årsskifteshysteri som rådde under min inledande näringslivstid idag är ersatt med månadshysteri! Tempot skruvas upp för att höra till vinnarna i en allt tuffare global konkurrens. Hörde nyligen att Google globalt kör stenhårda uppföljningar per vecka. Med det accelererande globala trycket så är det minst relevant att släppa lite på trycket minst en gång per månad och mångkulturellt festa. God ny månad! Leder oss mot goda nya år. Det blir oxå lite mer inkluderande eftersom vi idag har vårt nyårsfirande, kineserna har sitt, perserna sitt osv. En bra idé av många som behövs för ett mer framgångsrikt integrationsarbete. Månadsfesterna kan bli våra gemensamma! Vad väntar vi på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar