En smart samhällsutveckling sätter attraktivitet och konkurrenskraft i fokus. Vad innebär det? Enkelt uttryckt att man utgår ifrån enskilda människor och skapar trevliga, hälsosamma och trygga bostadsområden. Och arbetsgivare erbjuder man också attraktiva arbetsmiljöer och kringliggande väl fungerande logistik (gå, cykla, kollektivtrafik, bil och lastbilar). Logistiken och dess infrastruktur har central betydelse för en plats attraktivitet. Det borde vara självklarare när Uppsala byggs ut. Allt för länge börjar man i husbyggen och tänker till för dåligt om logistiken innan. Ett besök i Uppsalas senaste stadsdel, Rosendal, utgör ett sådant exempel. Så blir det när miljöpartistiska idealsamhällen ska skapas som inte matchar hur 80% ”isch” kommer att leva sina liv. Fredrik Rosenhall, GP, skriver intressant om förtätningsambitionerna i Göteborg. Det finns mycket att lära av det som händer i Göteborg.
"Planerna ger nämligen upphov till flera frågor. Går det att omvandla glesa bilberoende bostadsområden som bygger på återvändsgator och hus-i-park till traditionell stad där folk rör sig och umgås längs trottoarerna? Eller kommer förtätningen mer resultera i att höga nya hus kläms in på platser som från början valdes bort för att områdena inte skulle bli mörka och trånga?"
"En första knäckfråga gäller trafiken. Hela idén med att förtäta 1900-talets bostadsområden är att människors livsmönster ska ändras. Istället för att slentrianmässigt ta bilen överallt ska stadsmiljöerna inbjuda till att leva utan bil. Farten och i vissa fall kapaciteten behöver minska för att vägarna skall bli gator och förses med trottoarer och entréer. Förarlösa bilar och delade mobilitetstjänster hägrar i framtiden men idag är detta en kontroversiell strategi. Att trafikkontoret lyft en rad utmaningar med planerna för Frölunda-Högsbo illustrerar att vägen mot en förtätad mellanstad är komplicerad."
"En andra fråga gäller handeln. Skall man få folk att sluta äga bil och istället gå och cykla för att göra sina dagliga inköp krävs en småskalig och tillgänglig handelsstruktur. Men detta är svårt när det under flera decennier skett en enorm satsning på externa köpcentra. Utbyggnaden av Sisjön, 421 och Frölunda Torg bygger på att folk i västra Göteborg kör bil. Bilburen storskalig handel rimmar illa med idén om levande stadsgator."
"Det finns dock en rad grundläggande trafikfrågor att lösa innan en storskalig utbyggnad äger rum, liksom skäl att formulera konkreta kvalitetskrav. I tider av byggboom riskerar småskaliga värden att glömmas bort och det är knappast önskvärt med vare sig förvanskning av naturkontakten hos modernismens grannskapsenheter eller rivningar i vackra äldre villaområden."
https://www.gp.se/ledare/f%C3%B6rt%C3%A4ta-staden-med-f%C3%B6rnuft-1.21332186Dagens besvikelse
De som inte förstår att ”förtätning” inom lönesättningen är en omöjlig ambition i ett land som har höga välfärdsambitioner. Det ska löna sig att utbilda sig. Svenska arbetsgivare måste kunna konkurrera om arbetskraft som har högt globalt attraktionsvärde. Det som fortfarande går att säkerställa är en bra lägstanivå i Sverige. Det förutsätter att många fler än nu är självförsörjande bland våra invånare. Chefslönerna inom offentlig sektor har tveklöst ökat på tok för kraftigt i förhållande till ansvaret. Är det fulla tjänstemannaansvaret återinfört i lag nu? 2018 fick en motion om det stöd i Sveriges riksdag. Jag hoppas verkligen att det är så att vi efter 40 år utan ordentligt tjänstemannaansvar åter kan hålla tjänstemän juridiskt ansvariga för till exempel dålig ekonomisk hushållning.
https://www.va.se/nyheter/2019/12/16/lo-loneskillnader-okar-ater-mellan-arbetare-och-tjansteman/
Dagens stjärna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar