söndag 21 oktober 2018

Bortskämda

Hur många varianter
Jag minns tydligt min sons entusiasm över maten i svenska skolor efter år på skolor utomlands där det serverades mycket pizza, korv och annan "junk food", och läsk. Mjölk och vatten var dyrare än läsken... Han verkligen gillade den svenska skolmaten. Jag kan inte minnas att jag ogillade den heller. Visst fanns det rätter man inte var förtjust i men överlag var allt ok. Jag håller med Expressens ledare att det får vara måtta på alla särlösningar som vissa kräver. Vi har redan mycket höga skatter i Sverige. Våra skolverksamheter är kraftigt finansierade även om på tok för hög andel av kostnaderna går till lokalhyror. Att det finns alternativa maträtter är bra, men det räcker som valfrihet. En stor variation blir kostnadsdrivande och är mycket svår att motivera. Överdriver Expressens ledare när de tycker att allt fler barn agerar mycket bortskämt vad avser skolmaten? Eller är det återigen vi föräldrar som blivit en allt för stor belastning för skolpersonalen? I de flesta skolstudier jag tagit del av anses vi föräldrar vara ett allt större ”störningsmoment”. Vad gör man åt det i så fall? Vi vill väl att föräldrar ska vara engagerade i sina barn, men var går gränserna?

”Kraven på specialkost tilltar i svenska skolor och det är ett problem. Ju rikligare meny ett skolkök har, desto mer råvaror och personal behövs. Önskekosten kostar kort sagt pengar. När många olika rätter ska lagas ökar dessutom risken för att de barn som har verkliga och allvarliga kostproblem, som allergier, får i sig något farligt.”
https://www.expressen.se/ledare/skolor-bor-strunta-i-bortskamda-krav-pa-maten/

Jag besöker ofta skolor i Uppsala. Ibland äter jag skolmaten. Jag är inte uppvuxen bortskämt eller i rik miljö. Det kanske har bidragit till att jag aldrig, som min son, generellt klagat på skolmaten under min skoltid. Maten i våra skolor är ännu bättre idag än under min skoltid. Idag erbjuds också alltid fler alternativ och alltid en variation av grönsaker. Att skolmaten ingår i vad skatter finansierar tycker jag är socioekonomiskt viktigt. Det enda som jag anser behöver förbättras är att mycket mer av maten som serveras måste bli närproducerad. Och matsvinnet måste ner ännu mer.
http://www.skolmatsverige.se/skolmaltidens-kvalitet-lasaret-201415

Dagens kalkoner
De som försvarar en flumskola. Och tyvärr är det som Skogstad beskriver i bifogad artikel en del av vår nutids debattklimat. Det känns som att ”68 vänstern” i kombination med andra ”rädda världen naivister” kraftigt har fått förstöra ett konstruktivt debattklimat. Tyvärr är nedan problematik verklighet inom många politiska sakområden. De som är fulla av sin ”religiösa” politiska inställning i en sakfråga kan bara se dåliga intentioner hos dem som tycker annorlunda.

”Under den senaste tiden har jag dock märkt att alltmer av den kritik som riktas mot mig varken är saklig eller relevant. Jag tycker mig se en oroväckande tendens i den kritik som riktas mot mig. För det första kommer den ofta från personer verksamma inom akademin. De är för de mesta högskolepedagoger, och många av dem har dessutom professorstitel. För det andra så hänfaller de alltmer ofta till personangrepp, argumentationsfel och härskartekniker.”

”Första gången han kritiserade mig var för ett år sedan, vilket ledde till att han själv blev ifrågasatt av många lärare. Det gjorde dock inte att han bad mig om ursäkt. Inte heller slutade han med att tillskriva mig anti-demokratiska åsikter. I stället gjorde han sig till offer och skrev på Twitter att ”okej, jag förstår budskapet. Demokrati gäller tydligen inte barn och ungdomar”.”

”Här har vi problemet. Högskolepedagoger och flumförespråkarna är så ideologiskt förblindade att de tror att vi som förespråkar en kunskapsskola drivs av onda intentioner. Det skulle aldrig falla mig in att ens misstänka att värsta flummare vill eleverna illa. Vi delar ofta till och med samma mål, skolan ska bli så bra som möjligt. Däremot har vi olika idéer om vilken väg vi ska ta för att nå dit.”
http://www.gp.se/ledare/skogstad-flumskolan-är-ett-hot-mot-demokratin-1.10059171

Alex Schulman. Jo, Peter Dalle har rätt! ”PK” poliserna i Sverige är destruktiva för en fungerande och hälsosam samhällsdebatt. ”Dalle berättar att det värsta med pk-samhället är att folk slutar tänka själva. Han menar att Sverige förvandlats till "en mobb som springer med blodsmak i munnen och gälla röster och skriker och pekar ut folk till höger och vänster".”
https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/det-dalle-sager-om-sverige-ar-inte-sant-/

Dagens stjärna
Peter Hjörne. Han frågar sig hur många Liberala väljare som blir kvar om inte Liberalerna väljer att stötta en borglig inriktning på politiken. Att hålla ihop en kompromissad Allians har fortsatt ett stort egenvärde i en rörig tid. Om man kan tänka sig aktivt stöd av V som ett regeringsunderlag borde man betydligt enklare kunna tänka sig att säkra en Alliansregering som genom samtal med alla kryssar sig fram genom riksdagen. Går det? Socialdemokraterna har vid flera tillfällen fått igenom sin politik med stöd av SD utan något aktivt samarbete. I Uppsala hade vi kunnat testa den vägen eller, om inte L dubbelspelat, kunnat säkra ett majoritetsstyre som inte var vänstertungt.

”Att inte gilla Sverigedemokraterna är en sak men att vägra tala med dem är en annan. Vad blir det rysliga resultatet av samtal? Jo, man riskerar att bli "beroende av populism, nationalism och främlingsfientlighet". Tankesmedjan Tidens chef varnar för "en blåbrun högerpakt" och en dystopisk framtid. Men hur farligt kan det vara att man konstaterar att det finns en samsyn i en del sakpolitiska frågor och talar om det? Vad är det som kommer att drabba oss alla om Alliansen håller samman, samtalar med SD i utskott, nämnder och kommittéer och går till riksdagen för att söka stöd för sin politik, den politik som Ulf Kristersson säger är den mest samordnade och samstämmiga någonsin?”
http://www.gp.se/ledare/hjörne-är-det-dags-för-kungen-1.10088200

Anna Dahlberg. Sverige är ett litet litet land och vi svenskar är knappt en felmarginal i en global folkräkning. Och vi har enligt FNs värderingssystem en extrem värderingsgrund jämfört med väldigt många andra länder. Nu är vi i en tid där kraften kraftigt stärks för samhällsvärderingar som avviker mycket från de traditionellt liberala och demokratiskt svenska.

”Flera rörelser driver på denna globala tyngdpunktsförskjutning. En är den minskade motståndskraften hos västvärlden. Europa är försvagat av Brexit, Angela Merkels dalande stjärna och högerpopulismens framgångar. USA vill inte längre axla rollen som global ledare för den fria världen. Tvärtom är USA på kollisionskurs med såväl fiender som vänner. Trump tror inte på frihandel, allianser, mjuk makt eller klimatförändringar.”

”Sverige är ett litet och sårbart land i en värld som alltmer präglas av brutal realpolitik. Vårt inflytande kommer sannolikt att minska över tid och de värden som Sverige står för - frihandel, mänskliga rättigheter, internationellt samarbete, folkrätt med mera - är på global reträtt.”
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/valkommen-till-en-ny-skitvarld-utrikesministern/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar