Konkurrenskraftigt lärande
Skolan får i Uppsala kommun hälften av kommunens pengar. Vissa tycker att den är mer än väl finansierad för att kunna leverera konkurrenskraftig utbildning för våra barn och unga. Andra anser att ännu mer pengar måste prioriteras för att de usla resultaten ska förbättras. Och i en värld där BNP per person utvecklas mycket dåligt krävs hårda prioriteringar. Och alla som haft ledande uppdrag under flera år i näringslivet vet att mer pengar oftast inte är lösningen för att tänka i nya banor och lösa sina uppdrag på smartare sätt. Skolan behöver framförallt tydlig kunskapsstyrning, mer handlingsutrymme för lärare att lösa sina undervisningsuppdrag och moderna läroverktyg. Jag tycker att vi får en allt för liten utdelning på varje satsad skolkrona. Vi kan mycket bättre! Vi måste kunna mycket bättre!
Skolans 100% fokus måste vara på att ge eleverna konkurrenskraftiga kunskaper. I konkurrens med andra välfärdsländers barn och unga. Allt annat måste bort från kraven på skolan. Med fördel kan skolan praktiskt, i relevant undervisning, få med till exempel sexualkunskap, risker med droger, trafikvett och varför jämställdhet gagnar alla. Viktigast av allt är att lära sig läsa, räkna, skriva, söka och problemlösa. Och det är alltid viktigt att ge barn och föräldrar tydlig återkoppling om hur ett barn utvecklas. Visst vill väl vi föräldrar att våra barn mätbart ska lära sig så mycket som möjligt inom alla ämnen som ingår i en utbildning? Och Anna Dahlberg har rätt i att både under Liberalernas och Miljöpartiets ledning har skolan mer och mer misslyckats med sitt uppdrag att ge alla våra barn och unga bästa möjliga bildningsstart i livet. Det drabbar inte "bara" den enskilde utan även samhället i stort som tappar global konkurrenskraft.
http://www.gp.se/ledare/skogstad-flumskolan-är-ett-hot-mot-demokratin-1.10059171
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/skrota-flumbetygen-och-aterinfor-gamla-1-5-skalan/
Anna Dahlbergs sågning av skolpolitiken i Sverige riksdag är läsvärd.
"Däremot har det varit påfallande tyst om vilket arv Fridolin lämnar efter sig som utbildningsminister. Skälet är väl att det inte finns så mycket att säga. Fridolins tid på utbildningsdepartementet kan bäst beskrivas som fyra bortslösade år. Även internt har det muttrats om att inget fungerar runt det gröna statsrådet."
"När han ska stapla sina bedrifter brukar sådant som "läsa-skriva-räkna-garantin" och Lärarlönelyftet nämnas. Det förra förslaget fick dras tillbaka och göras om efter larm om ökad administration, det senare har lett till uppslitande konflikter inom lärarkåren. Samtidigt har tunga systemfrågor, såsom det utlovade professionsprogrammet för lärare och Skolmyndighetsutredningen, lagts i byrålådan."
"Det borde vara dags att erkänna att både vänstern och högern bär ett tungt ansvar för det svenska skolmisslyckandet. Och det går inte att blunda för att systemfelen är uppenbara - ja, rentav groteska i sina avarter."
"Problemet stannar inte vid islamister. Nyligen granskade Göteborgs-Posten den kristna Hällebergsskolan, som enligt kritikerna har ägnat sig åt hjärntvätt och drivit flera elever till självmordsförsök. Och vid sidan av sektskolorna finns vinstdrivna skolkoncerner som Thorengruppen och Praktiska, som har varit föremål för vitesförelägganden gång på gång."
Tryggheten måste också stärkas i våra skolor. Det talas fint om värdegrunder och allt möjligt men i verkligheten vittnar många barn och unga om att skolmiljön är en mycket tuff arbetsmiljö. De får också stöd av många lärare. Ett barn och en lärare som inte är trygg i sin arbetsmiljö mår inte bra och kommer inte att prestera utifrån sin förmåga. Vi måste reformera skolans arbetsmiljö. En del av det arbetet är att inse att alla förlorar på att inte säkerställa särskild utbildningsmiljö för till exempel våldsbenägna elever.
https://www.expressen.se/debatt/barnen-far-illa-nar-alla-ska-inkluderas/?fbclid=IwAR2gVj0HuWM1TCn94XveOXADeaaNNof9jQy2tF6XpT1iwPs6wmb1IjvDZiA
Dagens kalkoner
De som inte ser det som självklart att vi hela livet behandlas med respekt och som de vuxna vi är. Vi borde för länge sedan ha säkerställt tillgång till äldreboenden som inte kräver att man är mycket omsorgsberoende.
http://mobil.unt.se/insandare/vid-90-borde-man-fa-valja-boende-5116786.aspx?
fbclid=IwAR1ssdB8nh1amZ6W_i8BZl0q9Hzn7QyvQGVB-0eOqM3qwnL6Cx6FtYGeutU
De som inte inser hur viktigt det är för närboende och skolelever att Seminarieparken utvecklas som rekreationsområde i sin helhet.
http://mobil.unt.se/nyheter/uppsala/parken-som-forfaller-mellan-stolarna-5115726.aspx
Dagens stjärna
Andreas Norlén. Hoppas han tar fram ”reformmatrisen” och utifrån den kan föreslå den bästa möjliga lösningen för att genomföra i vart fall några av de reformer som måste påbörjas. Om det inte går får det bli extraval. Jag tror i så fall det blir i maj 2019. Parallellt med det lägger förhoppningsvis ”någon” en Alliansbudget.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/löfven-ger-upp-regeringsbildning-1.10234049
tisdag 30 oktober 2018
Bättre utdelning på alla investeringar
Etiketter:
arbetsmiljö,
behov,
finansiering,
konkurrenskraft,
Kunskap,
reformer,
skolan,
trygghet,
tydlighet,
våld
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar